SPORTSHOWROOM

Nike

Air Humara

Stvorené pre dobrodružné duše.

Nike Air Humara
© Nike

Vznešené ambície a skromný zamestnanec

Už začiatkom 80. rokov sa spoločnosť Nike začala rozširovať za hranice športovej obuvi, vďaka ktorej bola v prvom desaťročí taká úspešná. Špecializovaná turistická divízia založená v roku 1981 umožnila značke experimentovať s odolnejšou obuvou a vytvorila základy Nike ACG (All Conditions Gear) - časti značky zameranej na tvorbu funkčného outdoorového oblečenia. V priebehu 90. rokov sa spoločnosť Nike ešte viac diverzifikovala a v roku 1996 mohli jej dizajnéri skombinovať svoje skúsenosti s výkonnostnými bežeckými topánkami s novším záujmom o obuv do každého terénu a vytvoriť sériu trailových bežeckých topánok, ku ktorým mala značka koncom 90. rokov osobitný vzťah. Napriek tomu, že spoločnosť Nike mala k dispozícii tím vysokokvalifikovaných odborníkov na obuv, zvolila netradičnú cestu a na výrobu čo najfunkčnejšej a technicky najvyspelejšej trailovej bežeckej obuvi angažovala mladého dizajnéra s bohatou pracovnou históriou, ale prakticky bez skúseností s navrhovaním obuvi. Tento krok sa vyplatil, pretože tento skromný zamestnanec nakoniec vytvoril dve z najnadčasovejších siluet trailového behu v histórii značky: Air Humara a jeho nástupcu Air Terra Humara.

© Nike

Rodený dizajnér

Zdalo sa, že Peter Fogg bol vždy predurčený stať sa dizajnérom. Ako syn učiteľa obchodu a učiteľky výtvarnej výchovy od mladosti prirodzene inklinoval ku kresleniu a v škole absolvoval niekoľko kurzov zameraných na dizajn. Počas jedného z nich si Foggov profesor všimol, ako rád skicuje autá, a navrhol mu, aby vyskúšal teserálny dizajn - techniku, pri ktorej sa rôzne tvary ukladajú k sebe na spôsob mozaiky, aby sa vytvoril vzor bez medzier. Profesor nasmeroval Fogga na kurzy dizajnu na Štátnej univerzite v San Jose, kde získal diplom. To viedlo mladého dizajnéra k rade rôznych zamestnaní, kde sa zdokonaľoval v práci na rôznych predmetoch, od šnorchlov cez elektronické bridžové hry až po interiér lietadla Boeing 737. Počas práce na tomto lietadle však mal vážne zdravotné problémy a opustil prácu, aby sa mohol sústrediť na svoje uzdravenie.

© Nike

Návrat do práce

Pred ochorením sa Fogg začal obávať, že jeho kariéra sa nikam neposunie, takže keď sa po niekoľkých mesiacoch liečby vrátil do oblasti dizajnu, využil tento moment ako príležitosť na zmenu. Skontaktoval sa s Daveom Schenonom, spolužiakom z čias štúdia na San Jose State, ktorý sa stal riaditeľom dizajnu zodpovedným za dizajnérov obuvi spoločnosti Nike. Schenone mu povedal, že prijímajú zamestnancov, a poradil mu, aby popremýšľal o uchádzaní sa o miesto. Fogg dal na radu svojho priateľa a po niekoľkých odkladoch, ktoré mu umožnili cvičiť sa v kreslení topánok a kolieskových korčúľ - na čom v tom čase spoločnosť Nike pracovala - dostal príležitosť predviesť svoje schopnosti na pohovore. Jeho tréning sa zjavne oplatil, pretože hoci najbližšia vec, ktorú kedy navrhol, bola topánka na potápanie, Fogg dostal prácu.

© Nike

Náročná úloha

Po príchode do spoločnosti Nike bol Fogg pridelený do bežeckého oddelenia. Bežci boli jadrom úspechu spoločnosti od roku 1971, keď Bill Bowerman navrhol vafľovú podrážku na zlepšenie priľnavosti bežeckých topánok, takže to bolo dôležité vymenovanie, ktoré bolo spojené s tlakom a očakávaniami. Prechod nebol pre Fogga skutočne jednoduchý, keďže z pozície člena veľkého tímu zodpovedného za dlhodobé projekty dizajnu lietadiel, ktoré boli riadené inžiniermi, prešiel k práci vo veľmi malom tíme alebo dokonca sám na obuvi zameranej na výkon a estetiku. Situáciu ešte viac skomplikoval rastúci úspech spoločnosti Nike, keďže v čase, keď Fogg v polovici 90. rokov nastúpil, vedenie spoločnosti prestalo o nej hovoriť ako o jednoduchom výrobcovi obuvi a namiesto toho zdôrazňovalo jej odborné znalosti v oblasti dizajnu a marketingu. Približne v tom čase si všimli potrebu kvalitnej trailovej obuvi medzi bežeckou komunitou, keďže čoraz viac ľudí trávilo čas mimo mesta v prírode, ale v tejto oblasti už pôsobili iné populárne značky, takže museli vytvoriť niečo, čím by sa odlíšili od konkurencie. V súlade s týmito ambíciami bola spoločnosť Fogg požiadaná, aby vytvorila technicky zdatnú trailovú bežeckú obuv, ktorá by prezentovala schopnosť značky vytvoriť hyperfunkčnú obuv s príťažlivou estetikou.

© Nike

Tarahumara

Fogg sa s radosťou pustil do tejto úlohy a rozhodol sa, že najlepšie bude, keď sa bude pri návrhoch baviť. Čerpal z vecí, ktoré ho zaujímali, vrátane vlastnej záľuby v trailovom behu a dní strávených jazdou na terénnych bicykloch v blate. Ďalším z jeho najdôležitejších vplyvov boli Tarahumarovia - domorodá skupina z drsnej krajiny kaňonov v severnom Mexiku, ktorej ploché sandále už v roku 1991 inšpirovali Nike Air Huarache. Historicky boli osady Tarahumara umiestnené tak ďaleko od seba, že ich obyvatelia medzi nimi behali až 200 míľ v priebehu niekoľkých dní cez náročné skalnaté podmienky, aby si odovzdali správy. Ich vlastné slovo Rarámuri dokonca súvisí s ich bežeckým dedičstvom a vytrvalosť na dlhé vzdialenosti je neoddeliteľnou súčasťou ich kultúry.

Robustný dizajn

Fogg prevzal slovo "Humara" od Tarahumara a dal ho topánke, čím vytvoril dizajn, ktorý stelesňoval atletickú, odolnú povahu týchto ľudí tým, že sa vzdiali od ťažkých, neohrabaných trailových topánok, ktoré boli pre tú dobu typické. Namiesto toho vytvoril niečo, čo bolo viac zamerané na behanie, a vytvoril ľahký, funkčný model s pohodlným strihom, ktorý bol stále odolný, trvanlivý a schopný odolať prírodným živlom. Dal jej mohutnú podrážku s vysokou priľnavosťou a obojsmernými priľnavými podložkami na prednej časti chodidla a na päte, ktoré používateľa podržia pri chôdzi do kopca aj z kopca. Pružné drážky v jej povrchu udržiavali dobrú úroveň ovládateľnosti a vďaka použitiu jednotky Zoom Air v prednej časti chodidla a zapuzdreného vzduchu Air v päte bola neuveriteľne pohodlná, bez ohľadu na to, či šliapala po skalách, sutine a koreňoch alebo kráčala ulicami mesta. Medzitým emblém trailového behu v tvare diamantu pod klenbou chodidla pôsobil ako ústredný prvok jednotky podrážky a hrdo oznamoval účel topánky. Podobne ako podrážka, aj vonkajšia časť medzipodrážky bola optimalizovaná pre náročné podmienky, pretože bola potiahnutá jedinečným textilným obalom inšpirovaným medzipodrážkou skoršej bežeckej obuvi Nike, ktorý ju chránil pred odrením - niečo také bolo na trailovom bežeckom výrobku použité po prvýkrát. Pri navrhovaní zvršku, ktorý bol vytvorený zo zmesi textilu a sieťoviny na zabezpečenie odolnosti a pohodlia, si Fogg vzal príklad z kempingových stanov, popruhov a lezeckej obuvi. To mu zároveň dodalo športovú estetiku a pomohlo mu mäkko obopnúť nohu, zatiaľ čo gumová špička chránila prednú časť pred odreninami a porezaním. Vďaka vodoodpudivým vlastnostiam odolávala mokrým podmienkam a jej charakteristický systém šnurovania s popruhmi pomáhal udržať nohu v bezpečí počas energických pohybov.

© Nike

Model Terra Humara

S takýmto množstvom podporných prvkov si mnohí mysleli, že model Air Humara bol v roku 1997, keď bol uvedený na trh, súčasťou radu ACG (All Conditions Gear) značky Nike. Skutočne by do tohto radu mohla dobre zapadnúť, ale jej hlavným účelom bol trailový beh a, ako uviedol sám Fogg, takéto návrhy musia byť skvelou bežeckou obuvou pred všetkým ostatným, preto zostala v bežeckej divízii Nike. Napriek tomu inšpirovala budúce návrhy ACG a často sa považuje za súčasť radu ACG. To isté platí aj pre Foggovu ďalšiu tenisku Air Terra Humara, ktorá prišla v zime 1997. Rovnako ako jej predchodkyňa, aj Terra Humara prišla so silnou, priľnavou podrážkou, ktorej čierne sfarbenie bolo inšpirované pôvodnými Air Max 95, a medzipodrážkou obsahujúcou Zoom Air aj zapuzdrený Air. Súbor kruhových okienok v päte vystavoval na obdiv vzduchový vak, čím sa model Terra Humara stal jednou z prvých trailových bežeckých topánok s viditeľným vzduchom Air. Aby sa predišlo prepichnutiu počas pobytu v prírode, boli okienka odsadené od povrchu medzipodrážky, pričom tie na jej mediálnej strane boli mierne zmenšené, aby tam zabezpečili zvýšenú stabilitu. V prípade zvršku sa Fogg inšpiroval motocyklom, aby do dizajnu vniesol pocit bezpečia a stability. Vizuálne jeho boky pripomínali koleso motorky, pričom zakrivené prekrytie na každom z nich vychádzalo z brzdového kotúča, z ktorého vyžarovala séria prstov pripomínajúcich špice, ktoré tvorili systém šnurovania topánky, zatiaľ čo kruhové okienka Air v medzipodrážke pôsobili ako ďalší odkaz na túto inšpiráciu motocyklom.

© Nike

Nápaditá reklama

Model Air Terra Humara bol ešte hlbšie prepojený s kolekciou ACG značky Nike ako jeho predchodca, pričom názov Terra bol prevzatý z modelu Air Terra ACG z roku 1991, ktorý fungoval ako základ budúcej trailovej bežeckej obuvi značky. Využívala tiež rovnakú hravú a vynaliezavú reklamu, akou sa preslávila línia ACG. Jeden z plagátov z obdobia jej vydania obsahoval báseň napísanú z pohľadu topánky. Boli v nej vymenované robustné vlastnosti modelu Terra Humara a uvádzali sa v nej veci ako "mám agresívnu podrážku s výstupkami, ktorá sa rada drží", "moje jednotky Air-Sole v prednej časti chodidla a na päte sú mäkké" a "voda nemá rada spoločnosť mojich neabsorbujúcich materiálov". Ukončil ju riadkami: "Som Air Terra Humara. A mená mi tiež nemôžu ublížiť."

© Nike

Obľúbený model celebrít

Prvé farebné verzie Foggových modelov Air Humara a Air Terra Humara vychádzali z horských bicyklov a iného outdoorového oblečenia, pričom využívali tmavé, zemité tóny, ktoré pomáhali zakryť špinu nazbieranú pri pobyte v prírode. Aj keď im to dodávalo príťažlivú estetiku, oba modely mali predovšetkým funkčný dizajn, takže bolo prekvapením, keď sa začali používať ako bežná obuv, pričom najmä model Terra Humara sa preslávil medzi celebritami, keďže ho nosili hudobné hviezdy ako Courtney Love a Brittany Spears. Nikoho to neprekvapilo viac ako Fogga, ktorý ako nováčik v obuvníckom priemysle nikdy nehovoril o svojich výtvoroch s nebežcami, pretože očakával, že o ich kúpu budú mať záujem len trailoví bežci. Návrhár bol ešte viac zaskočený, keď ho oslovil Vogue, aby napísal redakčný článok o trailovej bežeckej obuvi, ktorá sa zmenila na lifestylové tenisky. Článok bol uverejnený v máji 1998 a zaoberal sa Foggovým dizajnérskym procesom, pričom predstavil jeho nekonvenčné zázemie, excentrické nápady a plodnú tvorbu. Odhalila aj ďalšiu inšpiráciu topánky - vnútorné fungovanie hodiniek Swatch - a vyzdvihla skutočnosť, že model Terra Humara bolo možné vidieť na nohách slávnych ľudí po celom New Yorku a Los Angeles. Tento článok pomohol dokázať, že Fogg môže mať úspešnú kariéru ako návrhár obuvi, a spoločnosť Nike mu začala viac dôverovať. Okrem toho bol tento moment pre spoločnosť Nike považovaný za potvrdzujúci, pretože dokázal, že značka má potrebné odborné znalosti na efektívne spojenie módy a funkčnosti.

© Vogue

Šťastný zásah

Vďaka tejto neočakávanej pozornosti boli Foggove trailové bežecké tenisky na prelome 90. a 2000. rokov neuveriteľne úspešné - čo je ešte pozoruhodnejšie vzhľadom na to, že model Humara takmer neprešiel vývojovou fázou. Počas raného procesu navrhovania bolo Foggovi povedané, že by mal prestať pracovať na topánke, pretože sa vývojárovi nepáčila. Našťastie Foggov marketingový manažér veril modelu Air Humara, stál si za jeho návrhom a zabezpečil, aby bol schválený do výroby. Ak by sa tak nestalo, neexistovali by žiadne Humara ani Terra Humara a trailová bežecká obuv Nike by sa vyvíjala úplne iným smerom. Vzhľadom na popularitu oboch siluet je takmer nemysliteľné, že by sa to mohlo stať, najmä vzhľadom na ich dlhoročný úspech, ktorý v priebehu desaťročí niekoľkokrát zanikol a vrátil sa.

© Nike

Návrat v novom tisícročí

Zatiaľ čo prvé roky Humara boli pretkané vystúpeniami celebrít, boli to práve spolupráce, ktoré priniesli jeho dlhodobý úspech. V roku 2002 priniesol impozantný tím HTM, ktorý spojil zakladateľa Fragment Design Hiroshiho Fujiwaru, vizionárskeho dizajnéra Tinkera Hatfielda a budúceho generálneho riaditeľa Nike Marka Parkera, dve lifestylovo zamerané farebné prevedenia Terra Humara so slušivým koženým zvrškom, ktoré pomohli siluete nájsť popularitu v novom tisícročí. V roku 2006 nasledovala zemitejšia verzia Terra Humara vynaliezavo známa ako Trumara podľa svojho partnera pre spoluprácu: streetwear a sneaker butiku True. Spoločnosť Nike potom v roku 2009 znovu vydala túto laserovú kamuflážovú farbu na počesť 13. výročia značky so sídlom v San Franciscu a fanúšikovská základňa topánky naďalej rástla.

© Nike

Spolupráca a návraty

To všetko slúžilo na to, aby sa meno Humara prenieslo do roku 2010, keď známy odborník na tenisky a nadšenec Gary Warnett označil Petra Fogga za jedného z najväčších dizajnérov značky Nike. Bola to však až spolupráca so spoločnosťou Supreme v roku 2017, ktorá skutočne naštartovala znovuzrodenie modelu Air Humara. Skateboardová lifestylová značka vydala štyri farebné prevedenia modelu Air Humara 17, tri v živých tónoch Blue Lagoon, Action Green a Fire Pink a štvrté v elegantnej verzii Triple Black. Každá z nich bola predstavená v tradičnom vyhotovení, pričom na špičku a pätu boli pridané reflexné materiály 3M, aby boli ešte praktickejšie. To urýchlilo vznik celého nového radu Humaras, keď trailový bežec využil rastúci trend funkčnej outdoorovej obuvi, ktorý vyvrcholil ďalšou spoluprácou v roku 2022. Pri tejto sa Nike spojil s luxusnou francúzskou módnou značkou Jacquemus a vytvoril dve slušivé, kožou potiahnuté edície - jednu pôvabnú Light Bone, druhú sýtu Ale Brown - s minimalistickým vzhľadom, ktorý ilustrujú zmenšené zlaté mávadlá zdobiace ich boky. Po nich nasledovalo žiarivé farebné prevedenie Pink Flash, ktorého celoružový zvršok bol pokrytý sieťovinou a zdobený rovnakými elegantnými efektmi značky ako predchádzajúce dva návrhy Nike x Jacquemus. V roku 2023 sa potom Air Terra Humara vrátila k vlastnej popularite prostredníctvom spolupráce so značkou Undefeated. Obchod s teniskami a odevmi s láskou obnovil pôvodnú obuv v dvoch farebných prevedeniach: Black a Archaeo Brown, pričom obe obsahujú vlastné reflexné detaily. Gumový pult a prekrytie špičky vykazovali drsnú, mriežkovanú štruktúru trochu podobnú motocyklovej pneumatike, čím sa prikláňali k pôvodnej Foggovej inšpirácii, a slogan značky Play Dirty sa objavil na rovnakom mieste ako logo na teniskách HTM, ktoré boli na sklade v prvom obchode Undefeated pri jeho založení v roku 2002. Začiatkom roka 2024 sa objavili dve nadväzujúce farebné verzie - nápadne tyrkysová Light Menta a rafinovaná Cargo Khaki - obe obsahovali aj tieto jedinečné dizajnové detaily.

© Nike

Výnimočný odkaz

Hoci Nike Air Humara bola len druhou obuvou, na ktorej Peter Fogg pracoval, bol to obrovský úspech, ktorý rozšíril príťažlivosť značky Nike a začal mnoho desaťročí prosperity značky aj dizajnéra. Po šiestich rokoch v bežeckej divízii Nike, kde vytvoril ďalšie skvelé trailové bežecké topánky ako Sertig a Albis, Fogg pokračoval v práci v oddeleniach ACG, športového oblečenia a basketbalu, kde dokázal svoju všestrannosť vytvorením ikonických dizajnov ako Pegasus 2002 a Hyperdunk 2013 a stal sa tak jedným z najznámejších dizajnérov značky. Napriek tomu zostávajú Humara a Terra Humara jednými z jeho najlepších siluet vôbec vďaka pôsobivej konštrukcii, ktorá vyzýva nositeľa k hľadaniu dobrodružstva. Dnes ich odkaz žije ďalej, keďže ich kultové nadšenci tenisiek a trailových bežcov ich naďalej zbierajú, čiastočne pre ich technické schopnosti a módnu estetiku, ale aj pre pútavý príbeh ich legendárneho tvorcu.

Read more

SPORTSHOWROOM používa súbory cookie. O našej politike používania súborov cookie.

ďalej

Vyberte si svoju krajinu

Európe

Ameriky

Ázia a Tichomorie

Afriky

Stredný Východ