Nike Cortez
141 článkyTopánka, ktorou to všetko začalo.
- Nike
- Cortez
- "Light Armory Blue"
- €89,95
- Nike
- Cortez 23 Premium
- "Black & Sail"
- €99,49
- Nike
- Cortez TXT
- "Black & White"
- €76
- Nike
- Cortez
- "White & Black"
- €80,49
- Nike
- Cortez
- "Black & White"
- €99,99
- Nike
- Cortez Textile
- "Phantom & Black"
- €89,99
- Nike
- Cortez Textile
- "Safety Orange & Life Lime"
- €76,49
- Nike
- Cortez Vintage
- "Chlorophyll"
- €80,49
- Nike
- Cortez Vintage
- "Black & Coconut Milk"
- €99,99
- Nike
- Cortez Textile
- "Yellow Ochre & Gorge Green"
- €89,99
- Nike
- Cortez
- "Picante Red"
- €81,49
- Nike
- Cortez Textile
- "Glacier Blue"
- €76,49
- Nike
- Cortez Textile
- "Baroque Brown"
- €89,99
- Nike
- Cortez
- "White & Light Armory Blue"
- €72
- Nike
- Cortez Textile
- "Light Pumice & Metallic Silver"
- €81
- Nike
- Cortez
- "Pale Ivory & Deep Royal Blue"
- €74,99
- Nike
- Cortez Premium
- "Triple Black"
- €110
- Nike
- Cortez Vintage
- "Muslin & Viotech"
- €65,49
- Nike
- Cortez 23 Premium
- "Triple White"
- €109,99
- Nike
- Cortez Textile
- "Infinite Gold & Game Royal"
- €89,99
- Nike
- Cortez TXT
- "Vivid Sulfur"
- €81,49
- Nike
- Cortez TXT
- "Fir"
- €88,49
- Nike
- Cortez
- "Sesame"
- €97
- Nike
- Cortez
- "Black & White"
- €90,49
- Nike
- Cortez
- "Midnight Navy"
- €97
- Nike
- Cortez Leather
- "Olympic"
- €99,99
- Nike
- Cortez TXT
- "Medium Soft Pink"
- €89,99
- Nike
- Cortez TXT
- "Watermelon"
- €89,99
- Nike
- Cortez
- "Light Soft Pink"
- €89,99
- Nike
- Cortez Textile ‘Satin Pack’
- "Medium Soft Pink"
- €99,99
- Nike
- Cortez Textile ‘Satin Pack’
- "Triple Black"
- €99,99
- Nike
- Cortez TXT
- "Team Red"
- €89,99
- Nike
- Cortez Textile
- "Court Purple"
- €89,99
- Nike
- Cortez TXT
- "Midnight Navy"
- €89,99
- Nike
- Cortez
- "Red Stardust & Cedar"
- €90
- Nike
- Cortez
- "University Blue"
- €89,95
- Nike
- Cortez
- "White & Black"
- €99,99
- Nike
- Cortez
- "White & Black"
- €96
- Nike
- Cortez EasyOn
- "White & Laser Fuchsia"
- €59,99
- Nike
- Cortez
- "Lakers"
- €74,99
- Nike
- Cortez
- "White & Laser Fuchsia"
- €74,99
- Nike
- Cortez
- "Dusty Cactus & Lightning"
- Nike
- Cortez '23
- "Light Orewood Brown & Earth"
- Nike
- Zoom Cortez x sacai
- "White & University Red"
- Nike
- Zoom Cortez x sacai
- "Iron Grey"
- Nike
- Cortez
- "Sail & Cacao Wow"
- Nike
- Cortez
- "Gorge Green"
- Nike
- Cortez
- "Campfire Orange"
Cortez
V 60. rokoch 20. storočia pôsobil spoluzakladateľ spoločnosti Nike Bill Bowerman na Oregonskej univerzite ako tréner atletiky. Aby pomohol svojim atlétom dosiahnuť výkon, začal sa zaoberať dizajnom obuvi a pre svojich študentov pripravoval testovacie verzie na vyskúšanie. Takže v čase, keď s Philom Knightom v roku 1964 založil spoločnosť Blue Ribbon Sports, už niekoľko rokov vytváral prototypy bežeckých topánok. Hoci spoločnosť bola spočiatku distribútorom japonskej športovej značky Onitsuka Tiger v Spojených štátoch, netrvalo dlho a Bowerman dostal príležitosť vyskúšať si profesionálny dizajn obuvi, keď v roku 1966 vytvoril model TG-24. Hoci dnes už len málokto pozná toto meno, práve na tejto obuvi bola postavená značka Nike, z ktorej sa neskôr stala obuv Nike Cortez.
Model TG-24 sa spočiatku predával ako topánka na beh na dlhé trate, pričom na jednom z prvých plagátov bol označený ako "The TIGER "Marathon" shoe". Bowermanove predchádzajúce experimenty s dizajnom topánok mu boli dobrým predpokladom na vytvorenie výkonnostného bežeckého modelu a model TG-24 mal niekoľko úžasných vlastností. Zvršok bol vyrobený z materiálu na báze nylonovej živice s názvom "Swoosh Fiber", ktorý bol ľahší a pevnejší ako koža. Okrem toho poskytoval vynikajúcu priedušnosť, bol odolný a odolný voči vlhkosti a nevyťahoval sa z tvaru. K tomuto špičkovému zvršku bola pridaná podrážka so vzorom rybej kosti inšpirovaná atlétom Kennym Moorom. Moore, jeden z Bowermanových študentov, si v roku 1965 pri behu zranil nohu. V snahe zistiť príčinu Bowerman rozobral jeho obuv a dospel k záveru, že bežci potrebujú oveľa lepšiu podporu klenby. Následne vyrobil prototypy s lepším odpružením, ktoré Moore otestoval. Na ich základe navrhol model TG-24, na ktorý nainštaloval celoplošnú medzipodrážku s hubovitým penovým tlmením na ochranu pred nárazmi a zvýšenú pätu, aby zabránil problémom s achilovkou.
Bowerman dal vyrobiť 300 párov prvej obuvi TG-24. Vďaka vynikajúcim výkonnostným vlastnostiam sa stala obľúbenou, čo prinieslo topánke úspech už v prvom roku a položilo základy pre budúci rast. V roku 1967 spoločnosť Onitsuka požiadala Bowermana a Knighta, aby jej dali lepší názov. Keďže sa nasledujúci rok konali olympijské hry v Mexiku, dvojica si myslela, že názov "TG-Mexico" by na dizajn upozornil. Netrvalo však dlho a spoločnosť Onitsuka ich opäť požiadala o zmenu názvu. Tentoraz sa rozhodli pre "Aztékov" v odkaze na staroveké civilizácie, ktoré obývali oblasť okolo dnešného Mexika, čo však kolidovalo s novovytvorenou bežeckou obuvou Azteca Gold značky adidas. Takže po tom, ako konkurenčná značka začiatkom roka 1968 napadla názov, musela dvojica opäť zmeniť smer. Ako rebelantský krok sa rozhodli pre "Cortez" podľa muža, ktorý vyvrátil Aztécku ríšu, Hernána Cortésa. Nakoniec sa názov uchytil a zostal zachovaný dodnes.
V roku 1968 sa Cortez stal najpredávanejšou obuvou pre Blue Ribbon Sports a Onitsuka Tiger, čím vytvoril platformu pre väčšie budúce úspechy. Obe značky na tom stavali a v roku 1971 sa spoločnosť Blue Ribbon Sports premenovala na Nike. Pod novým názvom začala spoločnosť vydávať vlastnú obuv, pričom Bowerman sa staral o kreatívnu stránku a Knight o samotný obchod. V modeli Cortez vedeli, že majú skvelú bežeckú obuv, ktorá by bola ideálna ako ich prvý model, a tak ju v roku 1972 vydali ako "Nike Cortez", len tentoraz s novým logom značky swoosh namiesto vlnoviek Onitsuka. V prvom roku zaznamenala úspech, čiastočne vďaka podpore populárneho bežca na dlhé trate Steva Prefontaina, ktorý trénoval pod vedením Bowermana. Spoločnosť Onitsuka však nebola spokojná s tým, že Nike používa obuv, na ktorej spolupracovali, a podala proti svojmu bývalému partnerovi právny protest. Aj v čase, keď sa o osude modelu Cortez rozhodovalo na súdoch, bol v roku 1973 použitý ako jeden z oficiálnych modelov Nike pri uvedení na trh spolu s modelmi Marathon a Obori. Plagát z tohto obdobia zobrazoval názov "Nike Cortez - sen sa stáva skutočnosťou" a ukazoval tri dostupné verzie: jednu z leštenej kože, druhú so semišom a tretiu z nylonu, ktorá vážila iba 10,2 unce, čo spoločnosť Nike neskôr prinútilo vyhlásiť ju za najľahšiu bežeckú obuv na svete. Obrázok tiež ukazoval nové funkcie, ako je zátka proti opotrebovaniu, ktorá zabraňuje opotrebovaniu päty, "4-cestná strečová vnútorná podrážka" pre väčšie pohodlie a ochranu proti pľuzgierom a širšia špička pre tých, ktorí majú väčšie chodidlá. Obsahovala aj "The Cortez Story". V ňom bola načrtnutá Bowermanova ruka pri navrhovaní topánky, jej vývoj oproti predchádzajúcim modelom a jej prevaha ako trénera diaľkových behov. Vôbec sa v ňom nespomínala značka Onitsuka, čím sa model Cortez pevne stanovil ako dizajn značky Nike.
Nakoniec sa v roku 1974 dosiahla dohoda. Obe značky mohli pokračovať vo výrobe obuvi, ale názov Cortez si mohla ponechať len spoločnosť Nike. Z verzie Onitsuka sa stal Tiger Corsair a značky sa vydali vlastnou cestou. Pre spoločnosť Nike to bol dôležitý moment - po vyriešení právnych otázok sa teraz mohla sústrediť na budovanie významných počiatočných úspechov tejto obuvi. Model Nike Cortez bol v tom čase revolučnou bežeckou technológiou, čo viedlo k dopytu, s ktorým sa rýchlo rastúca spoločnosť snažila udržať krok. Napriek tomu sa značka po prvýkrát dostala do popredia športového obchodu. Zároveň umožnila spoločnosti Bowerman pracovať na ešte netradičnejších návrhoch, čo podnietilo ďalší rast. Aj keď začali vychádzať nové modely, model Cortez zostal medzi bežcami obľúbený. Priekopníčka ženských diaľkových behov Joan Benoit Samuelsonová, ktorá v rokoch 1979 až 1985 vyhrala niekoľko maratónov, hovorila o svojom obdive k modelu Nike Cortez a tvrdila, že jej poskytoval podporu, ktorú potrebovala na to, aby mohla pri tréningu sebavedomo prekonávať svoje limity. V tom istom období sa model pomaly preslávil aj ako módny kúsok. Dopyt po nich prudko vzrástol, najmä po dámskom modeli Senorita Cortez, po tom, čo si ich herečka Farah Fawcettová obula v jednej z epizód seriálu Charlieho anjeli. Obrázok Fawcettovej, ktorá sa krčí na skateboarde v čistých bielych teniskách s výrazným červeným nápisom swoosh na boku, sa stal ikonickým a vyniesol tenisky do popredia. Bol to taký silný obraz, že ho americká modelka Bella Hadid zopakovala pri príležitosti 45. výročia modelu Cortez v roku 2017.
Ako značka Nike napredovala v 80. rokoch, boli zavedené sofistikovanejšie technológie obuvi, ale skromné Cortez si naďalej nachádzali nových fanúšikov. Elton John nosil svoj vlastný podpisový dizajn, ktorý kombinoval aspekty modelu Cortez s aspektmi modelu Nike Roadrunner z roku 1979, ale topánka sa skutočne ujala v komunitách okolo hip-hopovej scény. B-boys z východného pobrežia ju nosili pre jej ľahkú konštrukciu a na západnom pobreží sa stala dôležitou súčasťou rozvíjajúcej sa gangsta rapovej scény. Osobitnou baštou bolo Los Angeles, kde miestne gangy nosili jej jednoduché farebné prevedenia na označenie konkrétnej skupiny, ku ktorej patrili.
Spoločnosť Nike sa snažila uznať toto osobitné spojenie medzi Los Angeles a modelom Cortez vytvorením dizajnov na mieru a spoluprácou s celebritami z Los Angeles a predajcami, ako je napríklad Undefeated. Významné partnerstvá sa rozrástli s tatérom Misterom Cartoonom a hudobníkom Kendrickom Lamarom, ktorí so značkou spolupracovali na viacerých modeloch. Prvému z nich Nike Cortez umožnil osláviť chicánsku kultúru mesta, v ktorom sa táto obuv stala všadeprítomnou v 80. a 90. rokoch.
Okrem toho, že model Cortez našiel svoj domov na západnom pobreží Ameriky, tešil sa aj širšej obľube. Klasické biele Nike Cortez s červeným swoosh nosila Whitney Houston ako súčasť svojho uvoľneného výberu oblečenia na svoje ikonické vystúpenie na Super Bowl v roku 1991. Potom nezabudnuteľný výskyt vo filme Forrest Gump z roku 1994 rozšíril meno Cortez ešte ďalej. Postava Toma Hanksa v ňom dostala pár topánok Cortez, ktoré potom nosí, keď behá po Spojených štátoch. Film získal niekoľko cien Akadémie a bol videný po celom svete, čo prinieslo topánke pozoruhodný nárast viac ako 20 rokov po jej prvom uvedení. Jej prítomnosť vo filme bola taká významná, že červený, biely a modrý model, ktorý nosil Hanks, sa teraz často označuje ako farebný variant Forresta Gumpa. V poslednom čase sa model Cortez spája s kultovým televíznym programom Stranger Things. Bol vyzdobený retro farbami, aby zapadol do estetiky seriálu z 80. rokov, a upútal na plagáte, ktorý mal slogan "Outpace Your Shadow" (Prekonaj svoj tieň), odkazujúci na jeho dedičstvo ako bežeckého trenažéra.
Okrem popkultúrnych vystúpení sa model Nike Cortez dočkal stoviek iterácií a bol použitý na počesť významných kultúr a jednotlivcov. Pri príležitosti osláv kľúčových míľnikov boli vydané pozoruhodné dizajny vrátane reedície koženého modelu Cortez v elegantnej čiernej farbe s výrazným bielym swooshom pri príležitosti 40. výročia v roku 2012. O päť rokov neskôr vyšli dve edície Los Angeles na počesť Long Beach a Comptonu. K tomu istému výročiu bola vyrobená významná sada modelov na počesť Kennyho Moora a jeho podielu na vzniku topánky. S názvami ako "Broken Foot" (Zlomená noha) a ozdobené grafikou Bowermanovho tréningového rozvrhu a röntgenovou snímkou Moorovej zranenej nohy zdôrazňovali niektoré kľúčové aspekty príbehu, o ktorých mnohí ľudia pravdepodobne nevedeli. V tomto čase si už topánku všimli aj v kruhoch vysokej módy, pričom Vogue napísal článok o návrate modelu Cortez. V roku 2022 si pripomenula 50. výročie svojho vzniku, pričom tento moment predznamenala spolupráca so spoločnosťami Union Los Angeles a Chitose Abe's sacai.
Model Nike Cortez je na trhu už viac ako 50 rokov a stále je silný. Počas celej svojej histórie zostala táto klasická teniska verná svojmu pôvodu, pričom prvé farebné prevedenia sa vždy tešili veľkej obľube napriek viac ako 700 dostupným dizajnom. Počas svojho života zdobila nohy superhviezdnych športovcov, stala sa základom rôznych komunít a nosili ju celebrity na obrazovke aj mimo nej, čím sa etablovala ako základný prvok módy a kultúry 20. a 21. storočia. Po tom, ako model Cortez dosiahol 50. výročie, ho šéfdizajnér spoločnosti Nike John Hoke, ktorý bol v čase vydania originálu ešte dieťaťom, označil za "kvintesenciálne vyjadrenie" filozofie dizajnu značky. Tieto slová odhaľujú jej neuveriteľný význam nielen pre históriu, ale aj súčasnosť a budúcnosť značky Nike. S modelom Cortez ako základom sa spoločnosť Nike stala jednou z najúspešnejších značiek tenisiek v histórii - na túto skutočnosť sa nikdy nezabudlo, keďže táto nadčasová obuv si dodnes zachováva svoju značku.