SPORTSHOWROOM

Nike

Dunk

Obľúbená teniska, po ktorej túžia milióny ľudí.

Dunk
© Nike

Skromné začiatky

V polovici 80. rokov bol dizajnér Peter Moore popri svojej práci na modeli Air Jordan I poverený projektom s názvom "College Color High". Išlo o súčasť programu College Colors spoločnosti Nike, prostredníctvom ktorého oficiálne spolupracovala s tímami v I. divízii basketbalovej ligy National Collegiate Athletic Association, aby hráčom poskytla obuv na tréning a súťaženie. Spoločnosť Nike chcela preniknúť na rozvíjajúcu sa vysokoškolskú basketbalovú scénu, preto sa Moore a jeho tím rozhodli vytvoriť trenažér, ktorý by zlepšil výkonnosť hráčov a zároveň oslovil rastúcu základňu fanúšikov tohto športu. Tak sa začal príbeh Nike Dunk; pozoruhodný príbeh, ktorý trvá dodnes.

© Nike

Buďte verní svojej škole

Model Dunk vyšiel krátko po modeli Air Jordan I, v roku 1985, a bol pomenovaný podľa slávneho basketbalového hodu dunk, ktorý spopularizoval 40 rokov predtým olympijský víťaz Bob Kurland. V 80. rokoch sa slam dunk stal neoddeliteľnou súčasťou športu, takže Dunk bol skvelým názvom pre obuv. Spoločnosť Nike sa rozhodla uviesť ju na trh počas finále Final Four univerzít - udalosti, ktorá vyvolala neuveriteľné emócie a vzrušenie. V skutočnosti vášeň, ktorú prejavili hráči zúčastnení na tomto turnaji, tvorila časť inšpirácie pre dizajn modelu Dunk. V tom čase sa väčšina basketbalových topánok dodávala v jednofarebných blokoch, často celobielych, ale spoločnosť Nike sa rozhodla odkloniť od tejto bežnej praxe a vytvorila sedem rôznych dvojfarebných prevedení vydaných vo farbách jednotlivých tímov. Bol to šikovný krok. Nielenže ponúkol fanúšikom tenisky s príťažlivou estetikou, ale zároveň im umožnil prejaviť svoju oddanosť konkrétnej vysokej škole a s ňou spojenému tímu. Keďže spoločnosť Nike vedela, že ide o dobrú myšlienku, vydala model Dunk High pod nezabudnuteľným sloganom "Be True to Your School" (Buď verný svojej škole).

© Nike

Navrhovanie basketbalovej obuvi

Dizajnovo Nike Dunk spojil tri predchádzajúce siluety Nike - Jordan 1, Terminator a Legend. Zatiaľ čo celkový tvar tenisky vychádzal z modelu Legend, ostatné dve topánky inšpirovali vzhľad zvršku s prešívanými koženými prekrytiami a perforovanou špičkou. Pod ňou sa nachádzala klinová medzipodrážka so sústrednou gumovou podrážkou, ktorá hráčom poskytovala stabilitu pri otáčaní na ihrisku. Vzhľad bol doplnený polstrovaným členkom a jazykom spolu s netradičnými pozíciami očiek pre šnúrky. V tom čase išlo o najnovší vývoj v oblasti výkonnostných technológií, ktoré pridávali praktickú hodnotu k módnej estetike farebného zvršku. Napriek tomu, že vo svojej dobe boli obľúbené ako basketbalová obuv, s pribúdajúcimi rokmi sa objavili technologicky vyspelejšie modely Nike, ktoré nakoniec vytlačili Dunk z ihriska.

© Nike

Z basketbalu na korčuľovanie

Koncom 80. a začiatkom 90. rokov, keď popularita topánky klesala, sa stala dostupnejšou, zostala v pozadí, ale nikdy úplne nezanikla. Počas tohto obdobia spoločnosť Nike urobila na modeli Dunk niekoľko jednoduchých zmien, keď mu dala ľahký nylonový jazyk a nižší golier. Tieto aktualizácie v spojení s tenkou, plochou, priľnavou podrážkou, podporou členku a pevnou koženou konštrukciou ju zhodou okolností urobili ideálnou pre vznikajúcu skejtovú subkultúru. Keď sa v polovici a na konci 90. rokov stal Dunk menej bežným, viac korčuliarov si osvojilo kedysi populárnu basketbalovú obuv, pretože ju považovali za praktickú a cenovo dostupnú možnosť.

© Nike

Návrat sa začína

Spoločnosť Nike sa už predtým pokúšala osloviť svet korčuliarov, pričom dosiahla obmedzený úspech, ale keďže bolo jasné, že Dunk je v tejto komunite bežnou voľbou, značka v roku 1998, 10 rokov po stiahnutí z výrobnej linky, vrátila pôvodný model Nike Dunk. Čoskoro sa Dunk začal vracať do rôznych častí sveta. v roku 1999 sa v Kalifornii objavili modely Dunk Low Pro B a v Japonsku Dunk Low CO.JP. Tieto nízke ver zie zahŕňali túžbu scény po sebavyjadrení prostredníctvom jedinečných úprav s experimentálnymi farbami, pozornosť pútajúcimi vzormi a novými textúrami spolu s ďalším polstrovaním na ochranu. Začali sa objavovať aj spolupráce - v roku 2001 malo mimoriadny ohlas partnerstvo so spoločnosťou Stussy. Fanúšikovia tenisiek si tento trend obľúbili a niektorí dokonca vycestovali do Japonska, aby si vyzdvihli model Low CO.JP.

© Nike

Nový dizajn

V roku 2002 spoločnosť Nike založila špecializovanú skateboardovú divíziu Nike SB, ktorej vedením bol poverený Sandy Bodecker. Bodecker si bol plne vedomý všadeprítomnosti modelu Dunk na skate scéne a rozhodol sa vytvoriť model Dunk určený pre skate, ktorý by skutočne slúžil tejto komunite. Poučený z predchádzajúcich pokusov značky o vytvorenie skejtovej obuvi sa rozhodol konzultovať s ľuďmi, ktorí sa, dúfajme, rozhodnú nosiť jeho návrh: so samotnými skejtermi. Vytvoril vzorku založenú na modeli Dunk Low Pro B a predstavil ju korčuliarom a majiteľom skate obchodov, pričom pozorne počúval ich názory, aby mohol tenisku upraviť na niečo, čo by chceli nosiť.

© Nike

Budovanie dôvery

Bodeckerova tvrdá práca vyvrcholila uvedením modelu Nike SB Dunk v roku 2002. Jej dizajn viac zameraný na skaterov zahŕňal objemnejší jazyk, dodatočné polstrovanie a technológiu Nike Zoom Air v podrážke, ktorá zabezpečovala kvalitné odpruženie. Aby sa spoločnosť Nike uistila, že táto teniska osloví skejterskú komunitu, spojila sa so štyrmi skejtermi - Dannym Supom, Ginom Ianuccim, Richardom Mulderom a Reesom Forbesom. Každý z nich dostal svoju vlastnú charakteristickú farbu, pričom táto séria je známa ako "Colors By". Boli distribuované len do 12 starostlivo vybraných miestnych skate obchodov v obmedzenom počte, čo pomohlo obchodom k rozkvetu, čím Nike preukázal svoj záväzok voči scéne a získal si dôveru tejto úzko prepojenej komunity.

© Nike

Silné partnerstvá

Medzitým spoločnosť Nike začala využívať aj silu spolupráce, aby vytvorila humbuk okolo nového dizajnu. Hoci partnerstvá s populárnymi skatermi robili zázraky, bola to práve spolupráca značky s newyorským skate shopom Supreme, ktorá SB Dunk skutočne posunula vpred. Exkluzívne vydanie sa ukázalo ako veľký úspech a viedlo k ďalším spoluprácam so skate shopmi v priebehu roka 2000. Jednou z nich bola SB Dunk Low Pro x Staple Pigeon - topánka, ktorá bola v roku 2005, keď vyšla, taká žiadaná, že sa pred butikom Reed Space jej tvorcu Jeffa Staplea na Manhattane zhromaždili obrovské davy ľudí, aby získali jeden pár. To vzbudilo dostatočnú pozornosť, aby sa táto slávna teniska dostala do večerných správ, čo jej dodalo ešte väčší hype.

© Nike
© Nike

Slávna teniska

Hoci popularita modelu Dunk v nasledujúcich rokoch kolísala, nikdy nezanikla. Viac ako 35 rokov po tom, čo zdobil palubovky univerzitných basketbalových líg, je tento nadčasový model stále silný vďaka reedíciám, ako je ikonická farebná verzia Panda, a kolaboráciám, ako sú tie s Off-White™ a Travis Scott. Každý dizajn Nike Dunk má svoj vlastný príbeh, či už súvisí s basketbalom, korčuľovaním alebo módou. Vďaka toľkým rôznym iteráciám sa niektoré stali skôr vzácnymi umeleckými dielami než teniskami. V zásade však Dunk zostáva skromnou obuvou Nike s neuveriteľne širokým záberom a pevným miestom v histórii tenisiek.

Read more

SPORTSHOWROOM používa súbory cookie. O našej politike používania súborov cookie.

ďalej

Vyberte si svoju krajinu

Európe

Ameriky

Ázia a Tichomorie

Afriky

Stredný Východ