SPORTSHOWROOM

Nike

Air Force 1

Príbeh ikony.

Air Force 1
© Nike

Slávne meno

Na začiatku 80. rokov bola spoločnosť Nike dobre známa vďaka svojim bežeckým skúsenostiam, ale na basketbalovej scéne bola pomerne malá. V snahe riešiť túto situáciu začala značka pracovať na modeli, ktorý sa mal volať Nike Air Force 1 podľa slávneho amerického prezidentského lietadla. Tento vznešený názov sa ukázal ako priaznivá voľba, pretože dizajn sa nakoniec stal celosvetovo rovnako uznávaným ako jeho menovec.

© Nike

Vzduchové tlmenie v basketbalovej obuvi

V modeli Air Force 1 chcela spoločnosť Nike vytvoriť iný typ obuvi, ktorý by bol určený na výbušné skoky a rýchle pohyby a zároveň by mal tlmenie, ktoré by zmiernilo ťažké pristátia. Koncom predchádzajúceho desaťročia bola prvýkrát predstavená technológia Air sole (vzduchová podrážka) a spoločnosť Nike vedela, že ak sa táto prevratná inovácia prenesie do basketbalovej topánky, bude to mať zásadný vplyv na kvalitu dizajnu. Nielenže dokázala poskytnúť stabilný a podporný základ, ktorý basketbalisti potrebovali, ale bola aj okamžite rozpoznateľným symbolom kreativity a odhodlania spoločnosti Nike vyrábať najlepšiu obuv.

© Nike

Vizionársky dizajnér

Prechod podrážky Air na basketbalový trenažér by si vyžadoval veľa vynaliezavosti a ukázalo sa, že to bola náročná výzva. Dva roky po začiatku tohto podniku sa dizajnérskemu tímu stále nepodarilo vyrobiť basketbalovú obuv Air. Vtedy sa spoločnosť Nike rozhodla vymenovať vizionárskeho dizajnéra Brucea Kilgorea, aby prevzal vedenie projektu. Keďže sa už etabloval ako celoamerický produktový dizajnér s vynikajúcou kariérou, bol ideálnou osobou na prácu na Nike Air Force 1.

Odborné poradenstvo

Kilgore vedel, že na vytvorenie vysokokvalitnej basketbalovej obuvi bude musieť uprednostniť funkciu pred formou, aby splnil konkrétne požiadavky hráčov na výkon. Spoločnosť Nike má za sebou históriu, keď na dosiahnutie takýchto funkčných inovácií prizývala odborníkov z rôznych oblastí, a ani tentoraz to nebolo inak. Kilgore sa radil s podiatrami a ďalšími odborníkmi, aby mu pomohli pri projekte, a nakoniec prišli s úplne novou tlmiacou jednotkou Air, ktorá bola špecifická pre model AF1.

Výkonný dizajn

Keď už bola na mieste taká dôležitá jednotka podrážky, tím sa zameral na ďalšie úžitkové aspekty dizajnu. Kilgore sa inšpiroval modelom Nike Approach, robustnou turistickou topánkou, ktorej spodná časť päty sa zakrivuje smerom nahor a dovnútra k Achillovej šľache. Tento prvok bol prenesený do modelu Air Force 1, aby sa zabezpečila flexibilita bez toho, aby sa znížila pevnosť, zatiaľ čo proprioceptívny pásik ďalej posilnil ochranu členku. Potreby hráčov v oblasti trakcie boli uspokojené aj prostredníctvom série špecializovaných kruhových štruktúr na gumovej podrážke, ktoré im umožňovali meniť smer s bezkonkurenčnou rýchlosťou.

© Nike

Nečakaný zdroj inšpirácie

Dizajn Kilgore bol inšpirovaný aj architektúrou. Pôdorys parížskej katedrály Notre Dame poslúžil ako podklad pre vrúbkovaný vzhľad odolnej podrážky - čo je samo o sebe niečo, čo sa na vtedajšej basketbalovej obuvi vyskytovalo len zriedka -, ktorý vyvážil dodatočnú výšku, ktorú poskytovalo odpruženie Air v podrážke. Tieto rôznorodé vplyvy boli podporené dômyselne premyslenými prvkami, ako je systém šnurovania s premenlivou šírkou, ktorý zvršok tesnejšie priťahoval k nohe, aby tesne priliehal a skvele sa ovládal. Celkovo sa v Bruceovom hotovom výrobku spojil jeho minimalistický dizajnérsky étos s technologickou silou spoločnosti Nike a vznikla inovatívna, štýlová obuv, ktorá po prvýkrát uviedla Nike Air do basketbalového športu, keď bola vydaná v roku 1982.

Vytvorenie ikonického obrazu

Aby spoločnosť Nike na svoj nový dizajn viac upozornila, požiadala niektorých najlepších hráčov NBA o vytvorenie ikonického obrazu. Na ňom boli basketbalové hviezdy Moses Malone, Mychal Thompson, Michael Cooper, Calvin Natt, Jamaal Wilkes a Bobby Jones vyobrazené, ako stoja na asfalte pred siluetou lietadla na sýtooranžovom pozadí vychádzajúceho slnka. Všetci mali na sebe biele letecké kombinézy Nike a, samozrejme, Nike Air Force 1 v originálnej bielej farbe so sivými detailmi na swooshi a podrážke. Onedlho začali Air Force 1 nosiť aj ďalší vysoko uznávaní hráči NBA. Potom, v roku 1983, bol predstavený model AF1 Low, ktorý poskytol inú možnosť pre tých, ktorí uprednostňovali nízky členok, a priniesol širšiu príťažlivosť modelu.

© Nike

Prelomová obuv sa vracia

Okrem toho, že model Nike Air Force 1 priniesol vylepšenú basketbalovú obuv, založil niekoľko dôležitých fenoménov v kultúre tenisiek. Do histórie sa zapísala tým, že sa stala prvou kolekciou Nike, ktorá bola znovu uvedená ako retro dizajn - čo je dnes medzi modernými značkami tenisiek bežné. Stalo sa tak vďaka popularite modelu AF1, ktorá sa v niektorých oblastiach Spojených štátov presadila v prvých dvoch rokoch po jeho vydaní. V roku 1984, keď existovala reálna možnosť, že sa výroba modelu Air Force 1 ukončí, fanúšikovia z východného pobrežia, najmä z Baltimoru, Philadelphie a New Yorku, ktorých mládež ich prezývala "Uptowns", žiadali, aby sa vydali ďalšie. V tom čase bolo vyraďovanie obuvi v prospech novších modelov bežnou praxou, ale scéna pre mimoriadny návrat AF1 bola pripravená v roku 1983, keď tri baltimorské obchody predstavili spoločnosti Nike nápaditý nápad. Navrhli, aby sa jedinečné verzie predávali len v ich obchodoch, čo viedlo k ďalšiemu sneakerovému prvenstvu - spolupráci a vydávaniu limitovaných sérií. Spoločnosti Nike sa tento nápad zapáčil a zrodila sa iniciatíva "Colour of the Month Club". Tento koncept pritiahol fanúšikov z celého východného pobrežia, ktorí sa hrnuli do obchodov Charley Rudo, Downtown Locker Room a Cinderella Shoes, aby si mohli zaobstarať jedinečné modely. Ich vášeň zohrala kľúčovú úlohu pri obnovení nadšenia spoločnosti Nike pre tento model, pričom prvé opätovné uvedenie na trh sa uskutočnilo práve v týchto obchodoch a často sa okamžite vypredalo. V roku 1986, sotva dva roky po stiahnutí z pultov, sa model Nike Air Force 1 naplno vrátil.

© Nike

Obľúbený hip-hopový model

Po svojom opätovnom uvedení na trh sa neúnavné Air Force 1 rozrastali a postupne sa stali jednými z najobľúbenejších tenisiek na svete. Okrem povesti pohodlnej basketbalovej obuvi z nej vášnivé pôsobenie baltimorskej scény urobilo aj žiadaný módny artikel a v priebehu 90. rokov sa AF1 začala šíriť do rôznych oblastí americkej kultúry. Tomuto rastu pomohlo aj to, že spoločnosť Nike uviedla na trh špeciálne edície a prémiové verzie v limitovaných sériách, ktoré boli ideálne pre zberateľov. Celobiele farebné prevedenie, vydané niekedy v priebehu tohto desaťročia, sa stalo obzvlášť populárnym pre svoj nedotknutý zovňajšok a zložité línie prešívania. Hiphopové hviezdy a vydavateľstvá začali tento model prijímať prostredníctvom umelcov, ako napríklad Jay-Z, ktorý v roku 1998 rapoval o "celobielych Air Force One". Tento trend pokračoval aj začiatkom roka 2000, keď hiphopová značka Roc-A-Fella Records dostala svoju vlastnú edíciu v bielej farbe s logom vyšitým do bočnej päty. V roku 2002 rapový umelec Nelly dokonca venoval teraz už slávnej tenise celú pieseň vrátane videoklipu, v ktorom ho vidíme obklopeného krabicami od topánok Nike, ako spieva o AF1. Neskôr, koncom deväťdesiatych rokov, harlemský umelec ASAP Rocky demonštroval silu celebrít a hip-hopovej scény pri popularizácii obuvi Nike, keď počas svojich vystúpení zviditeľnil model AF1 Mid - siluetu, ktorá mala problém dosiahnuť rovnaký ohlas ako jej kolegovia.

© Nike

Oslava ikony

V roku 2007, keď model Air Force 1 dosiahol 25. výročie svojho vzniku, bol už celosvetovou senzáciou. Na počesť jeho neuveriteľnej dráhy mala spoločnosť Nike pri tejto príležitosti veľké plány a spojila slávne mená zo sveta basketbalu aj hudobnej scény. Ako pocta pôvodnému basketbalovému plagátu bol vypracovaný podobný obrázok, tentoraz s desiatimi hviezdnymi hráčmi vrátane dvoch ťažkých váh tejto éry LeBrona Jamesa a Kobeho Bryanta. Hráči boli opäť rozmiestnení na asfaltovom páse, tentoraz osvetlenom jasnými svetlami, ktoré im svietili na chrbty. A, samozrejme, všetci mali na sebe Nike Air Force 1 spolu s bielym značkovým oblečením. Pod nimi sa nachádzal nápis "Druhý príchod", ktorý vystihoval celú scénu.

© Nike

Spoločnosť Nike zároveň spolupracovala s monumentálnymi hudobnými producentmi Rickom Rubinom a DJ Premierom, aby pre model AF1 pripravila hudobné oslavy. Dohliadali na produkciu skladby s názvom "Classic (Better Than I've Ever Been)", ktorú na podujatí k výročiu Nike Air Force 1 na MTV2 zahrali superhviezdy Kanye West, KRS-One a Nas. Vplyvný raper Rakim sa pridal k hviezdnemu zoskupeniu pre remix skladby k singlu, ktorý im vyniesol nomináciu na cenu Grammy 2008 za najlepšiu rapovú spoluprácu.

Významné spolupráce

Tieto prepracované oslavy narodenín demonštrovali oddanosť spoločnosti Nike modelu Air Force 1. O desať rokov neskôr, pri 35. výročí, bola oddanosť značke stále taká silná ako predtým. Tentoraz sa zamerala na spoluprácu na vysokej úrovni s módnymi návrhármi a významnými hráčmi v hudobnom biznise, čo naznačovalo prechod modelu AF1 do vyšších poschodí módneho priemyslu. Spoločnosť Nike sa spojila so streetwearovým návrhárom Donom C, raperom a hudobným producentom Travisom Scottom, podnikavým módnym návrhárom Virgilom Ablohom, hudobným manažérom a spoluzakladateľom Roc-A-Fella Records Kareemom "Biggsom" Burkom a inšpiratívnym dizajnérom Errolsonom Hughom, z ktorých každý vyvinul svoju vlastnú podpisovú verziu modelu. Balík známy ako Nike Air Force 1 AF100 Pack obsahoval modely AF1 Highs, AF1 Lows a dokonca aj Lunar Force 1, ktoré prezentovali celý rad predchádzajúcich modelov Air Force 1. Každý z nich sa vyznačoval jedinečnými štylistickými detailmi a balík sa ukázal ako veľmi populárny. Pre niektoré skupiny z neho vyplývajúce partnerstvá viedli k ďalším kultovým spoluprácam, napríklad k tým, na ktorých sa podieľala luxusná módna značka Virgila Abloha Off-White™ a množstvo vyhľadávaných modelov Travisa Scotta, ktorého reverzný swoosh sa stal charakteristickým znakom jeho návrhov Nike.

© Nike

Neuveriteľný medzník

Ešte nedávno dosiahol model Nike Air Force 1 40. výročie. Tentoraz značka vyzdvihla štyri progresívne kolektívy z celého sveta uvedením balíka Join Forces Pack. Tieto rôznorodé skupiny boli vybrané pre ich výrazný štýl spolu s ich prácou na posilnení miestnych komunít. Patril medzi ne čisto ženský kolektív so sídlom v Los Angeles, japonská tanečná skupina, tanečná akadémia v Johannesburgu a komunitná tanečná skupina v Memphise. Hoci si oslava uctila jedinečné aspekty dizajnu, vďaka ktorým bol model AF1 v minulosti taký populárny, s viac ako 1700 rôznymi iteráciami, hlavný dôraz sa kládol na budúcnosť tohto modelu a generácie, ktoré ho budú používať ďalej.

© Nike

Historická obuv

Počas svojej životnosti sa model Air Force 1 vyznačoval najlepšími materiálmi a technológiami Nike a nakoniec sa etabloval ako základ pouličnej kultúry. Značka využila silu partnerstiev a spoluprác, aby tenisku vyniesla na ešte astronomickejšiu úroveň popularity, ktorú si udržiava dodnes. S takouto úctyhodnou históriou sa Nike Air Force 1 právom stala známou ako jedna z najikonickejších topánok všetkých čias.

Read more

SPORTSHOWROOM používa súbory cookie. O našej politike používania súborov cookie.

ďalej

Vyberte si svoju krajinu

Európe

Ameriky

Ázia a Tichomorie

Afriky

Stredný Východ