SPORTSHOWROOM

Jordan

1

Basketbalová obuv, ktorá odštartovala značku.

Jordan 1
© Nike

Začiatok výnimočnej kariéry

V roku 1984 sa Michael Jordan zúčastnil na drafte NBA ako 21-ročný mladík. Po úspešnej kariére na vysokej škole, počas ktorej získal viacero ocenení a vyznamenaní, boli očakávania vysoké a Jordan bol podpísaný tímom Chicago Bulls ako tretia voľba v drafte. Nikto však netušil, ako astronomicky úspešná bude jeho kariéra. Teda nikto okrem niektorých prezieravých zamestnancov spoločnosti Nike. Najvýraznejším z nich bol vedúci športového marketingu Sonny Vaccaro. Jeho neochvejná viera v Jordanove schopnosti viedla značku k tomu, aby vynaložila všetko úsilie na zabezpečenie sponzorskej zmluvy s talentovaným mladíkom. Toto odhodlanie viedlo k neuveriteľnej spolupráci, ktorá sa stala vlastnou značkou - značkou, ktorá dodnes priťahuje masy fanúšikov. Historické partnerstvo sa začalo jednou veľmi špeciálnou obuvou: Air Jordan 1.

© Jordan

Odvážny plán

Cesta k vytvoreniu prvého modelu Air Jordan nebola priamočiara. Keď sa rozbehli prípravy na sezónu NBA 1984-85, všetky popredné národné značky basketbalovej obuvi chceli podpísať zmluvu s Jordanom. Bol zrejmé, že bude výnimočným hráčom, a spoločnosť Nike čelila tvrdej konkurencii konkurenčných spoločností Converse, ktorej tenisky Jordan nosil počas svojej univerzitnej kariéry, a adidas, ktorá bola v tom čase módnou značkou vo svete basketbalu. Napriek tomu sa zamestnanci basketbalovej divízie spoločnosti Nike neúnavne snažili presvedčiť Jordana, aby išiel s nimi, a dokonca kontaktovali hráčovych rodičov, aby mu zabezpečili stretnutie v kanceláriách značky v Oregone. Nakoniec, po vypočutí odvážneho plánu spoločnosti Nike vybudovať celú značku okolo budúcej hviezdy a s prísľubom tantiém z každého predaja okrem 500 000 dolárov ročne, ktoré mal dostávať za spoluprácu - dve veci, ktoré mu žiadna iná spoločnosť neponúkla - Jordan podpísal na bodkovanej čiare.

© Jordan

Pútavé logo a rebelský dizajn

Po dohode sa spoločnosť Nike mohla pustiť do zdokonaľovania prototypu, ktorý Jordanovi ukázala počas stretnutia. Chcel niečo iné a vzrušujúce s jednou dôležitou úpravou - tenšou podrážkou. Peter C. Moore, kreatívny riaditeľ na čele projektu Jordan, mu s radosťou vyhovel. Inšpiroval sa predchádzajúcimi návrhmi Nike ako Dunk, Air Force 1, Vandal a Air Ship a vytvoril nadčasovú obuv. Mala odolnú, ale tenkú gumovú podrážku, tenkú perforovanú špičku a splývavý členok, vďaka čomu bola zároveň stabilná, ochranná a pohodlná. Okrem toho mala podmanivú estetiku a vlastné jedinečné logo, ktoré tiež navrhol Moore. Excentrický dizajnér bol na spiatočnom lete po stretnutí s Jordanovým agentom Davidom Falkom, keď uvidel letušku, ako podáva dieťaťu špendlík. Boli na ňom krídla, ktoré ho zaujali. Počas letu si na obrúsok načrtol emblém, ktorý znázorňoval podobný pár krídel vyrastajúcich z oboch strán basketbalovej lopty. Bolo to dokonalé logo, ktoré fungovalo ako metafora Jordanovho športu, ako aj jeho nadprirodzenej schopnosti visieť vo vzduchu, a zároveň predstavovalo technológiu tlmenia Nike Air. Popri tomto výraznom logu dal Moore topánke výrazné farebné prevedenie, ktoré ju skutočne zvýraznilo. Červeno-čierna kombinácia vyzerala skvele, ale zároveň sa úplne odlišovala od všetkých ostatných basketbalových topánok, ktoré bolo možné vidieť na vtedajších ihriskách NBA. Malo to jeden veľmi dobrý dôvod - porušilo to pravidlo ligy o 51 %. To stanovovalo, že hráči môžu nosiť len obuv, ktorá je aspoň z 51 % biela, a znamenalo to, že väčšina obuvi, ktorú sa nosila v NBA, bola v tomto jednoduchom tóne a jednej ďalšej farbe.

© Jordan

Porušenie pravidiel

Hoci Jordan údajne nebol nadšený dizajnom, keď ho videl prvýkrát, topánka mu prirástla k srdcu a nakoniec si ju obľúbil. Keď však prvýkrát začal hrať za Chicago Bulls, dostal na nosenie iný pár, keďže jeho nové Air Jordans ešte neboli pripravené. Tou druhou obuvou boli podobné Nike Air Ship, ktoré mali predovšetkým rovnaké farby ako prichádzajúce Jordan 1. Počas predsezónneho zápasu proti Knicks 18. októbra 1984 spôsobil Jordan rozruch, keď nastúpil na ihrisko v páre Air Ship porušujúcom pravidlá. Vedenie NBA nebolo nadšené z porušovania svojich pravidiel, a preto poslalo vtedajšiemu viceprezidentovi spoločnosti Nike Robovi Strasserovi list, v ktorom výslovne zakázalo používať čierno-červené topánky, ktoré mal v ten deň. Hovorí sa, že liga mu pohrozila pokutou 5 000 dolárov za každý zápas, pokiaľ ich bude nosiť, ale nie je jasné, koľko z tejto sumy musel vôbec zaplatiť.

© Jordan

Farebné prevedenie značky Banned

Hoci Jordana videli, ako ich má na sebe ešte raz počas súťaže Dunk v roku 1985, spoločnosť Nike nakoniec do dizajnu zakomponovala viac bielej farby, aby mohol topánky naďalej nerušene používať. Napriek tomu šikovný marketingový tím značky videl v zákaze veľkú príležitosť a pustil sa do prípravy dnes už legendárnej televíznej reklamy. Michael Jordan v nej jednoducho stál a skákal s basketbalovou loptou hore a dole, zatiaľ čo kamera sa pohybovala smerom k jeho nohám. Hlas v pozadí vysvetľoval, že NBA vyhodila novú revolučnú basketbalovú obuv Nike. Ďalej zdôrazňoval skutočnosť, že nemohli zabrániť ľuďom, aby si túto tenisku kupovali, čím apeloval na rebelantský postoj basketbalových fanúšikov v celej krajine, z ktorých mnohí ju začali nazývať farbou Banned. Napriek tomu, že topánka, ktorú mal Jordan na sebe, ani nebola Air Jordan 1, nikto nedokázal na zrnitých televíznych obrazovkách z 80. rokov rozoznať rozdiel. Keď sa v roku 1985 konečne objavila na trhu, humbuk, ktorý reklama vyvolala, v kombinácii s Jordanovou úžasnou prvou sezónou v NBA, v ktorej si získal značný počet fanúšikov a bol zvolený za nováčika roka NBA, spôsobil, že sa topánky takmer okamžite vypredali.

© Jordan

Prekročenie očakávaní

Topánky Jordan 1 boli pri svojom uvedení na trh také populárne, že tí, ktorí ich vlastnili, ich mohli so ziskom predať. V tom čase bol tento druh ďalšieho predaja pre kultúru tenisiek prvým, ale v súčasnosti je to všadeprítomná prax. Svedčí to o neuveriteľnom úspechu prvých tenisiek Jordan, ako aj o obrovskej sume spojenej s ich prvým rokom predaja. Hoci spoločnosť Nike si pre pokračovanie spolupráce stanovila cieľ približne 3-4 milióny dolárov v prvých troch rokoch, nemusela sa tým trápiť, pretože obuv túto sumu v debutovom roku vysoko prekročila a zarobila neuveriteľných 163 miliónov dolárov. Jordanov monumentálny úspech a jedinečná dohoda odštartovali trend v basketbalovom svete. Od tohto dňa najikonickejší hráči tohto športu získavali lukratívnejšie zmluvy so značkami, ktoré ich sponzorovali, pričom moderní hráči zarábali desiatky miliónov.

© Jordan

Rozšírenie farebných prevedení

Po tomto skvelom začiatku spoločnosť Nike vyrobila sériu farebných prevedení modelu AJ1. V prvom roku ich bolo vydaných viac ako tucet, pričom popri rebelantskom dizajne Bred (čierna a červená) pribudli aj Chicago, Shadow, Royal a Carolina Blue (teraz známa ako UNC). Napriek tomu, že v nasledujúcich rokoch boli vydané stovky ďalších farebných prevedení, mnohé z týchto pôvodných sú dodnes veľmi vyhľadávané. Vtedy však model AJ1 na istý čas ustúpil do pozadia, keďže spoločnosť Nike každoročne prinášala aktualizované modely. V tom čase neboli číslované, každá nová iterácia sa jednoducho nazývala Air Jordans. Keď sa však spoločnosť Nike rozhodla začať prinášať späť retro modely, pridali sa čísla, aby sa odlíšila každá konkrétna silueta.

© Jordan

Návraty značky Jordan

Model AJ1 bol po prvýkrát znovu vydaný v roku 1994, čo bol nevhodný čas, keďže jeho menovec práve vymenil basketbalové ihrisko za bejzbalové. Klasické farebné prevedenia sa v dôsledku toho stretli s obmedzeným úspechom, ale ich vydanie vytvorilo precedens pre budúce retro verzie, ktoré v priebehu rokov vychádzali znova a znova. Jordan sa vrátil k basketbalu v roku 1995, v roku 1999 opäť odišiel do dôchodku a v roku 2001 sa naposledy vrátil. Súbežne s tým sa dočkala aj vlastná obroda modelu Jordan 1. V priebehu niekoľkých nasledujúcich rokov spoločnosť Nike vydala staré aj nové farebné verzie na oslavu hráča, ktorý sa opäť vrátil z dôchodku. Okrem pôvodného štýlu High to boli verzie Low a Mid, ako aj edícia White Chrome, ktorá ako prvá mala namiesto nápisu Nike swoosh okamžite rozpoznateľné logo Jumpman.

© Jordan

Postupné oživenie

Neskôr, v apríli 2007, spoločnosť Nike vydala balík Old Love, New Love. Obsahoval retro verziu pôvodnej farebnej verzie Black Toe spolu s úplne novým čierno-žltým modelom, ktorý odštartoval postupnú obnovu modelu Air Jordan 1. Začalo to pomaly, keď vyšla séria pôvodných farebných verzií, z ktorých niektoré boli dobre prijaté, iné nie, kým sa v polovici roka 2010 začalo všetko skutočne rozvíjať vďaka niektorým významným spoluprácam. Jednou z nich bola spolupráca so skaterom Lanceom Mountainom, populárnym členom skateboardovej divízie spoločnosti Nike, ktorý si podobne ako mnohí skateri vychádzajúci koncom 80. rokov osvojil model Jordan 1. Vďaka odolnému koženému zvršku, vysokému členku a odpruženiu Air boli skvelou voľbou pre zástancov tohto športu a Mountain bol slávne videný v nesúrodom páre v skate filme "Hľadanie zvieracej brady" z roku 1987.

© Jordan

Od ikonických spoluprác až po veľké plátno

Hoci sa príspevky Nike SB páčili mnohým, bola to spolupráca s Fragment Design Hiroshiho Fujiwaru, ktorá skutočne vyniesla Air Jordan 1 do nových výšin. Model v čiernej, bielej a kráľovskej modrej farbe, ktorý sa objavil koncom roka 2014, bol tak trochu návratom k rozkvetu pôvodných farebných prevedení. Vydaný v obmedzenom počte sa mimoriadne rýchlo vypredal, rovnako ako sa vypredali prvé modely AJ1. Nasledovali ďalšie a ďalšie ohromujúce farebné prevedenia a spolupráce, vrátane pamätných dizajnov, ako napríklad Shattered Backboard, a partnerstiev s filmovým režisérom Spikeom Leem, vizionárskym dizajnérom Virgilom Ablohom a jeho módnou značkou Off-White™, populárnym hudobným umelcom a opakovaným spolupracovníkom Nike Travis Scott a dokonca aj s luxusným módnym domom Dior. Vďaka tomuto dynamickému vzostupu sa topánky Air Jordan 1 stali takými ikonickými, že boli zakomponované do filmu Spider-Man z roku 2018, v ktorom mal jeho hlavný hrdina na sebe pár AJ1 z Chicaga, a potom sa pozoruhodný príbeh tejto topánky dostal na veľké plátno v roku 2023 vo filme s jednoduchým názvom "Air". Vo filme si zahrali Matt Damon a Ben Affleck a odhalili históriu tejto fenomenálnej topánky viac ako 35 rokov po jej pôvodnom vydaní, čím jej popularite dodali ďalší impulz.

© Jordan

Topánka, ktorá zmenila kultúru tenisiek

Keď spoločnosť Nike podpísala zmluvu s Michaelom Jordanom v čase, keď bola jeho kariéra ešte len v plienkach, preukázala pozoruhodnú víziu. Tento odvážny čin založil spoluprácu, ktorá sa odvtedy zapísala ako jedna z najväčších a najznámejších v športovej histórii. Keďže hráč svojím legendárnym nasadením, nevídaným talentom a časom visenia v gravitácii rozšíril a zdokonalil basketbalovú hru, model Jordan 1 zmenil spôsob, akým sa tento šport prepojil s kultúrou a módou. Spôsobil tiež niekoľko významných posunov v kultúre tenisiek, keďže dizajn bol oslavovaný nielen kvôli obdivu fanúšikov k hráčovi, ale aj preto, že to bola skvelá obuv. Takto dosiahla skok od skromnej basketbalovej tenisky k ikone populárnej kultúry až po veľmi vyhľadávaný módny artikel. Aj vďaka tomu je táto obuv stále taká kultúrne relevantná a obľúbená ako kedykoľvek predtým. Rovnako ako Jordan - človek, aj Air Jordan 1 bude navždy patriť k najväčším a najvplyvnejším modelom všetkých čias.

Read more

SPORTSHOWROOM používa súbory cookie. O našej politike používania súborov cookie.

ďalej

Vyberte si svoju krajinu

Európe

Ameriky

Ázia a Tichomorie

Afriky

Stredný Východ