SPORTSHOWROOM

Archive

"The Ten"

Desať ikon vynovených slávnym dizajnérom.

The Ten
© Nike

Priaznivé stretnutie

V decembri 2016 sa legendárny dizajnér a zakladateľ značky Off-White Virgil Abloh zúčastnil na stretnutí v centrále spoločnosti Nike v Beavertone v štáte Oregon. Mal úctu k značke, ktorá bola postavená na jeho detskom obdive k Michaelovi Jordanovi a modelu Air Jordan 1. Ako dieťa dokonca poslal spoločnosti Nike náčrty vlastných návrhov inšpirovaných modelom AJ1 a teraz tu stál v centre diania spoločnosti. Ablohovi by sa dalo odpustiť, že ho táto situácia zaskočila, ale ak existuje niečo, čo definovalo tohto vizionárskeho tvorcu, bola to jeho nezlomná viera vo vlastný talent. Okamžite sa pustil do svojho jedinečného umeleckého procesu a pomocou noža X-Acto nakrájal jednu z najuznávanejších siluet značky Nike, Air Force 1 Low, aby v ňom vzbudil nápady na spoluprácu. Spoločnosť Nike to nemohlo nezaujať a začal sa nový projekt - The Ten: Icons Reconstructed by Virgil Abloh.

© Nike 

Podpora tvorivej rozmanitosti

Spolupráca zahŕňala prepracovanie desiatich kultúrne významných tenisiek, deviatich od spoločnosti Nike a jednej od spoločnosti Converse, ktorá patrí spoločnosti Nike. Vďaka Ablohovmu praktickému prístupu boli dekonštruované pomocou jednoduchých nástrojov, ako je jeho nôž a fixka, pričom prvky boli pozmenené, presunuté a odstránené tak, aby sa ukázali základné vlastnosti a funkcie každej topánky, a to všetko pri zachovaní jej základného vzhľadu. Pracoval pozoruhodne rýchlo a kolekcia bola oficiálne oznámená v auguste 2017, teda menej ako rok po prvom stretnutí. Počas uplynulých mesiacov Abloh spolupracoval s viceprezidentom spoločnosti Nike pre dizajn obuvi Andym Cainom na vytvorení koncepcie súpravy. Caine sa riadil presvedčením spoločnosti Nike o podpore kreatívnej rozmanitosti, keď spolu s Ablohom vytvorili spoluprácu, ktorá priniesla výsledok väčší ako súčet jej jednotlivých častí.

Desať ikonických tenisiek; dve témy

Spoločnosť Nike vo svojom oznámení z 21. augusta opísala projekt The Ten ako "spoločné skúmanie 10 siluet obuvi Nike" a predstavila koncepty návrhov. Obuv bola rozdelená do dvoch súborov po päť kusov, pričom každý z nich mal svoju vlastnú tému. Prvá sa volala "REVEALING" a zahŕňala nové verzie modelov Jordan 1, Air Max 90, Air Presto, Air VaporMax a Blazer Mid. Každá z nich mala zrekonštruovaný vzhľad s ručne strihanými a otvorenými dizajnovými prvkami, ktoré ich ustanovili ako súčasť tejto jedinečnej kolekcie. Druhých päť tenisiek bolo vytvorených v rámci témy známej ako "GHOSTING", ktorá sa prejavila použitím priesvitných zvrškov. Tento prvok sa snažil nadviazať na tému odhalenia a slúžil na galvanizáciu súpravy pod záštitou jediného čiastočne priehľadného materiálu, čím sa spojila 94-ročná história piatich topánok, z ktorých sa skladala: Converse Chuck Taylor, Nike Zoom Fly SP, Nike Air Force 1, Nike React Hyperdunk 2017 a Nike Air Max 97.

© Nike 

Dizajnér, ktorý definoval éru

Okrem odhalenia detailov o modeloch, ktoré budú použité v spolupráci, sa spoločnosť Nike venovala aj histórii Virgila Abloha a tomu, čo ho viedlo k vytvoreniu kolekcie The Ten. Hovoril o svojich rozmanitých inšpiráciách, ktoré spájali vzdelanie v oblasti architektúry, inžinierstva a dizajnu Bauhaus so záujmom o športovú obuv, obaly albumov rockových aj hiphopových umelcov a graffiti. Jeho nekonvenčný prístup a tendencia vnášať do svojich návrhov ručne vyrábané komponenty sa prejavili už na prvom stretnutí Abloha so spoločnosťou Nike a AF1, ktoré tam vytvoril, viedli k ďalším ručne vyrábaným verziám, z ktorých niektoré nosili zamestnanci Off-White na veľtrhu Design Miami/ v tom istom mesiaci. Účastníci netušili, že sa im naskytá možnosť nahliadnuť do jednej z najúchvatnejších kolekcií tenisiek všetkých čias.

© Nike 

Rýchly obrat

Po prvom stretnutí s Ablohom vytvoril Matt Kilgore, syn pôvodného dizajnéra AF1 Brucea, ďalších 12 kusov Air Force 1 v rekonštruovanom štýle, ktorý vytvoril Abloh, čím udáva tón pre The Ten. Ablohov praktický štýl a silná pracovná etika viedli k jednej z najrýchlejších spoluprác Nike vôbec, ktorá bola dokončená len za 10 mesiacov. Abloh vysvetlil, že "väčšina kreatívnych rozhodnutí bola urobená v priebehu prvých troch hodín, zatiaľ čo samotný návrh a iterácia trvali dva až tri dni". Tento vysokorýchlostný proces dokonca zahŕňal jediné sedenie, počas ktorého bol model Jordan 1 dokončený od začiatku do konca. K tomu všetkému prispela Ablohova rozhodná vízia a jeho schopnosť pracovať v "snovom stave", ktorý mu umožnil vizualizovať si to, čo chcel, a hneď potom to vytvoriť.

Úcta k umeniu

Ablohova úcta k histórii dizajnu Nike bola zjavná počas celého procesu navrhovania, keďže desať siluet, na ktorých pracoval, považoval za "na rovnakej úrovni ako sochu Dávida alebo Monu Lisu" a vysvetlil, že všetky "prekonali bariéry vo výkone a štýle". Napriek tomu sa nebál dekonštrukcie každej z nich. Hral sa s umiestnením nápisu swoosh, pridával farebné škvrny, odhaľoval penu v jazyku a dokonca pridával text v písme Helvetica, ktoré je pre Off-White charakteristické, ako napríklad slovo "Air" na modeloch AM97, VaporMax, AF1, Presto a AJ1, "Vulcanized" na modeloch Converse a "Foam" na modeloch Hyperdunk a Vaporfly. Ešte vtipnejšie bolo použitie nápisu "Shoelaces" na šnúrkach a "Zip Tie" na zipsových páskach, ktoré k nim boli pripevnené - charakteristický znak vlastných tenisiek Off-White.

© Nike 

Inšpirovanie mládeže

Celý tento proces sa uskutočnil s cieľom stelesniť mentalitu značky Nike Just Do It a vytvoriť návrhy, ktoré by umožnili nahliadnuť do tvorivého procesu, čo Abloh považoval za oveľa zaujímavejšie než len vidieť hotový výrobok. Dúfal, že jeho výtvory budú inšpirovať mladých dizajnérov tým, že im ukáže, že s jednoduchými nástrojmi, ako je fixka a nôž, môžu vytvoriť svoje vlastné individuálne tenisky, a tým im pomôže rozvíjať chápanie dizajnu.

Úplne nové modely

Niektoré z tenisiek, na ktorých Abloh pracoval, neboli v čase začatia projektu ešte ani oficiálne vydané spoločnosťou Nike. Patrili medzi ne Nike Zoom Fly SP, React Hyperdunk 2017 a Air VaporMax. Zatiaľ čo prvé dve mali podobných predchodcov, ktorými sa Abloh inšpiroval, ako napríklad Breaking2 Nike Zoom Vaporfly Elite, VaporMax bol úplne novou inováciou. To Ablohovi ponúklo možnosť vytvoriť niečo úplne jedinečné.

© Nike 

Špeciálne spojenie

V priebehu spolupráce sa nakoniec ukázalo, že medzi značkou a Virgilom Ablohom existuje neuveriteľné spojenie a že sa navzájom obdivujú. Bolo to vidieť na ochote spoločnosti Nike umožniť Ablohovi počas projektu tvorivú slobodu, ako aj na slovách samotného Abloha, keď povedal, že "chcel zdôrazniť, ako sú dizajnový systém a výroba Nike dokonalé". Pri prepracovaní týchto definitívnych tenisiek mal túžbu vybudovať podobné spojenie zdôraznením aspektu ručnej výroby obuvi, aby zintenzívnil "ľudský prvok" a rozšíril "emocionálne spojenie týchto 10 ikon".

© Nike 

Nike Off Campus

Spoločnosť Nike vo svojom augustovom oznámení písala aj o slávnostných podujatiach, ktoré sa budú konať v New Yorku a Londýne v priebehu septembra. Značka ich nazvala "Nike Off Campus" a opísala ich ako "destináciu pre pokrok v oblasti športu, dizajnu a inovácií". Súčasťou každého podujatia boli prezentácie The Ten a rozhovory Abloha a Cainea, ako aj ďalších umelcov a dizajnérov. Abloh to považoval za ďalšiu príležitosť inšpirovať mládež a vzdelávať ju o histórii značky Nike, pričom uviedol, že "chcel ľuďom poskytnúť aktuálne informácie, umožniť im vidieť, z ktorého roku sú tieto topánky a aké majú miesto v celkovej histórii značky". Táto túžba vzdelávať môže byť dôvodom, prečo na každú tenisku vytlačil nápis "Off-White for Nike" spolu s názvom topánky, miestom sídla spoločnosti Nike a rokom prvého vydania pôvodného modelu.

Spolu so všetkými týmito informáciami boli vytlačené aj dátumy uvedenia všetkých návrhov na trh - sada REVEALING bude predpremiérovo uvedená v predajniach Nikelab v New Yorku, Londýne, Miláne a Paríži v priebehu septembra, zatiaľ čo celá kolekcia bude k dispozícii vo vybraných predajniach po celom svete od novembra. Pod tým boli fotografie jednotlivých návrhov usporiadané vedľa jednej fotografie Virgila Abloha a ďalších dvoch, na ktorých pracoval na návrhoch s fixkami v ruke.

© Nike 

Uvedenie knihy "The Ten" na trh

Pri vydaní mal "The Ten" obrovský úspech a takmer okamžite sa vypredal. Vzhľadom na Ablohovo kolosálne renomé ako dizajnéra to nemusí byť prekvapením. Pred vydaním kolekcie sa skutočne nemuselo robiť veľa humbuku, pričom veľkú časť práce odviedol samotný Abloh, ktorý nosil topánky na podujatiach, ako napríklad Met Gala v máji 2017, kde dráždil svoj dizajn Air Jordan 1. Prvé modely tiež rozdal celebritám z rôznych odborov vrátane Rogera Federera, Belly Hadid, Naomi Campbell, Drakea, Travisa Scotta a Neymara, čo im prinieslo ďalšiu pozornosť, najmä keď sa niektorí z nich ukázali v nich na snímkach v sociálnych médiách. Michael Jordan, ktorý osobne podporil model The Ten Air Jordan 1, dostal svoj vlastný pár, zatiaľ čo súčasný basketbalista Draymond Green mal na sebe Ablohove Nike React Hyperdunk 2017, keď v októbri 2017 hral v otváracom zápase sezóny za svoj tím Golden State Warriors. Rannú verziu Converse Chuck Taylor dostala aj Kim Jonesová, a to napriek tomu, že jej vydanie bolo odložené na máj nasledujúceho roka. Dôvod tohto oneskorenia je stále záhadou, ale spoločnosť Converse uviedla, že jednoducho robila malé úpravy dizajnu, pričom sa snažila zachovať Ablohovu kreatívnu víziu topánky. Tak či onak, fanúšikovia The Ten sa vďaka tomu mali na čo tešiť, keď už vyšlo ďalších deväť modelov.

© Nike 

Vzdelávacie vystúpenie

Na svojej vlastnej stránke na Instagrame Abloh uverejnil len jeden príspevok medzi prvým uvedením kolekcie REVEALING v septembri a vydaním celej kolekcie v novembri. Objavil sa 27. októbra a zobrazoval jediný obrázok, na ktorom stál nad otvoreným kufrom a prezeral si rôzne topánky Nike, z ktorých niektoré boli z kolekcie The Ten. Nebol k nemu žiadny komentár, ale na visačke bolo uvedené "Harvard Graduate School of Design". V skutočnosti tento obrázok pochádzal z prednášky s názvom "Insert Complex Title Here", ktorú majstrovský dizajnér približne v tom čase predniesol študentom tejto školy. Povzbudzoval ich v nej, aby našli svoj vlastný tvorivý hlas, pričom im rozdal niekoľko modelov z Desiatky, aby im poskytol inšpiráciu a ukázal, čo všetko sa dá dosiahnuť. Na obrázku má on sám na sebe pár Air Force 1 z tejto kolekcie.

Globálne vydanie knihy "The Ten"

O niekoľko týždňov neskôr, 14. novembra, pri príležitosti celosvetového vydania celej kolekcie, zverejnil dve fotografie. Na jednej z nich bol chlapík, ktorý držal veľký obraz Abloha pri práci a pred ním na stole ležala hromada polotovarov modelov Nike. Na jednu z topánok písal, čím ukázal svoj praktický prístup k dizajnu. Na druhom obrázku bol obrázok zblízka, na ktorom bol vidieť nápis, ktorý bol nakreslený nad jeho hlavou. Stálo na ňom "Dover Street Market". Odkazovalo to na obchod s módou viacerých značiek, v ktorom sa predávajú kúsky niektorých z najvyhľadávanejších značiek, ako napríklad Comme des Garcons. Išlo o ďalšiu upútavku, keďže nebol napísaný žiadny text, ale tí, ktorí sa vyznajú, by si uvedomili, že ide o jedno z miest, kde sa dá kúpiť obuv, pričom nápis ho označoval ako obchod v Singapure. Na webovej stránke obchodu sa skutočne konala tombola pre ľudí, ktorí chceli získať modely z kolekcie. V skutočnosti bola väčšina topánok uvoľnená v rámci tomboly, pričom len niekoľko vyvolených si mohlo kúpiť pár a ostatní dúfali, že sa dostanú k tým, ktoré boli vo všeobecnej distribúcii online.

© Nike 

Pozoruhodný Air Jordan 1

Kolekcia mala okamžitý ohlas, keďže Ablohova kolekcia Air Jordan 1 získala ocenenie Topánka roka na Footwear News Achievement Awards 2017. Model AJ1 bol pravdepodobne najžiadanejším z The Ten, pričom Caine pochválil Abloha za hĺbku, ktorú do topánky vniesol, a opísal ju ako niečo "úplne nové a zároveň úplne známe". Táto popularita sa dnes prejavuje aj v cenách, ktoré topánka dosahuje na stránkach pre ďalší predaj. Zatiaľ čo väčšina modelov sa predáva za viac ako 1 000 libier za pár, Jordan prináša niekoľko tisíc a na internete bol videný za viac ako desaťnásobok pôvodnej ceny. To by sa však možno nikdy nestalo, keby nedošlo k zmene dizajnu na poslednú chvíľu.

Abloh sa pôvodne snažil zjednotiť všetkých desať topánok prostredníctvom sivobielej farby ako spojenie so svojou značkou Off-White. Len niekoľko dní pred začatím výrobného procesu však Abloh videl niekoho, kto mal na sebe pár tenisiek, ktoré sa podobali na jeho AJ1. Jediným problémom bolo, že nevedel prísť na to, či sú to Dunky alebo AJ1. V okamihu, keď sa mu rozsvietila žiarovka, si uvedomil, že najikonickejšou vecou na páre topánok je často ich farba, čo platilo najmä pre prvé Air Jordan 1, ktorých čierno-červený dizajn v 80. rokoch minulého storočia vzal svet útokom. Požiadal Cainea, aby do dizajnu pridal červenú a čiernu farbu, čomu spoločnosť Nike vyhovela. Neskôr Abloh poznamenal, že uvažoval o tom, čo by sa stalo, keby sa pôvodný nápad presadil, pričom sa domnieval, že topánka by "minula cieľ".

Našťastie sa to už nikdy nedozvieme a po viac ako piatich rokoch od prvého uvedenia na trh aukčná sieň Sotheby's zaradila jeden pár na svoju internetovú stránku za 14 000 dolárov. Vzhľadom na to, že v apríli 2022 sa aukcia celej kolekcie odhadovala na 30 - 40 000 USD, je to neuveriteľný úspech za jeden jediný model. Aukcia Sotheby's, v ktorej sa predalo všetkých desať topánok, mala názov "Moderné zberateľské predmety" a chválila sa tým, že ide o pravdepodobne jediný dostupný kompletný set. V skutočnosti, vzhľadom na to, aké ťažké bolo zohnať akýkoľvek jeden pár pri vydaní, je takmer neuveriteľné, že sa všetkých desať predávalo spolu. Ešte prekvapujúcejší bol fakt, že všetky boli nepoužité a v pôvodných škatuliach.

© Nike 

Prikladanie pera na papier

Po úspechu ich prvej spolupráce Nike a Virgil Abloh pokračovali v spolupráci a vytvorili nové modely inšpirované Desiatkou, ako aj mnohé ďalšie modely Nike x Off-White. Odkaz kolekcie, ktorá to všetko začala, však nikdy nezanikol. Aj roky po jej vydaní bola taká kultúrne významná, že sa Abloh rozhodol napísať o nej knihu. Vydanie knihy teasoval na svojej stránke na Instagrame 11. januára 2021 prostredníctvom fotografie zväzku so zeleným obalom v krabici s názvom vydavateľstva Taschen. V komentári knihu opísal ako "tlačený dokument o projekte @Off___White @Nike" a uviedol, že poskytuje pohľad na výrobu tých, ktoré už boli vyrobené, a zároveň ponúka "okno do všetkých tých, ktoré ešte len prídu". Dizajnér tiež vysvetlil, že väčšina obrázkov nebola dostupná inde, čo knihe dodáva pocit exkluzivity, a potom pokračoval v podpore miestnych a nezávislých kníhkupectiev, ktoré označil za "životne dôležité" a "centrá komunity a kultúry". V dôsledku toho uviedol, že Nike a tím architektonickej firmy a think tanku Architecture, ktorú Abloh založil a ktorá pomohla knihu vydať, poskytnú vybraným kníhkupectvám bezplatné výtlačky. Tieto obchody, ktoré boli uvedené pod jeho komentárom, mali byť jedinými miestami, kde si fanúšikovia série mohli knihu kúpiť od 12. januára až do jej celosvetového vydania 22. januára.

Ďalší príspevok nasledoval o niekoľko mesiacov neskôr, 23. apríla 2021. Tentoraz zobrazoval tri obrázky - na jednom bola kniha, na druhom topánky z kolekcie a na treťom niekoľko výtlačkov knihy otvorených tak, aby bolo vidieť, čo sa nachádza vo vnútri. V komentári sa vysvetľovalo, že kniha je o logike a "nikdy predtým nevidenom procese" spolupráce. Do dnešného dňa získal viac ako 65 000 lajkov, čo svedčí o popularite knihy The Ten aj toľko rokov po jej vydaní.

©  Virgil Abloh 

Dokumentácia jedinečného procesu navrhovania

Kniha sa volala "Icons" a na prednej strane obálky boli vytlačené slová "Something's Off" spolu s tenkým nápisom Nike swoosh a citátom od Abloha: "Všetko, čo robím, je pre 17-ročnú verziu mňa samého." To odhaľuje jeho túžbu pomôcť a inšpirovať tých mladých dizajnérov, ktorí rovnako ako on potrebovali pomoc a inšpiráciu na rozvoj svojho talentu. Ikony boli jeho veľkou súčasťou, keďže podľa webovej stránky Taschen sa podrobne venuje "inžinierskej vynaliezavosti" projektu a Ablohovmu "investigatívnemu procesu navrhovania".

Kniha má švajčiarsku väzbu s otvoreným chrbtom, ktorá napodobňuje filozofiu odhaľovania desiatky, a opisuje, ako použil "nápisy, ironické štítky, koláže a techniky sochárstva", aby oživil desať návrhov a zároveň im dal nový význam. Rozdelená bola na dve časti, katalóg a konceptuálny toolbox, v ktorých sa popri širšom pohľade na tenisky a sneakerovú kultúru objavili aj intímne obrázky, napríklad prototypy z kolekcie a originálne textové správy, ktoré si dizajnéri posielali. Okrem textu od samotného Virgila obsahovala aj časti od Nicholasa Schonbergera zo spoločnosti Nike a ďalších hosťujúcich autorov, zatiaľ čo ďalší spolupracovník Nike, Hiroshi Fujiwara, vytvoril predslov.

© Nike 

Trvalý odkaz

Spoločnosť Nike našla vo Virgilovi Ablohovi návrhára s dokonalou kombináciou vlastností: surový talent, ohromujúca vízia, nebojácna povaha a silný tvorivý duch. Tieto vlastnosti mu umožnili nanovo definovať pravidlá módy a dizajnu, keď zhmotnil projekt, ktorý podľa jeho slov predstavoval "demokraciu toho, ako dizajn skúma svet". Jeho úsilie vyvrcholilo desiatimi topánkami, ktoré mali trvalý vplyv na kultúru tenisiek a dodnes ovplyvňujú mladých dizajnérov. Spoločnosť Nike sa zo svojej strany mohla brániť svojim návrhom a obmedzovať Ablohovu prácu, ale značka bola ním taká očarená, že mu prostredníctvom partnerstva poskytla slobodu "nájsť nový priestor". To všetko spôsobilo, že The Ten sa stal ucelenou sadou ikonických tenisiek a jednou z najpovestnejších spoluprác, aké kedy existovali. Abloh raz povedal: "Nemôžete si stanoviť za cieľ vytvoriť ikonu. Kultúra vám ju vráti." Možno si neurčil za cieľ vytvoriť ikonu, ale kultúra mu ich určite vrátila mnoho, čím zabezpečila, že projekt The Ten pretrvá ako pocta trvalému odkazu veľkého dizajnéra.

Prečítajte si viac

SPORTSHOWROOM používa súbory cookie. O našej politike používania súborov cookie.

ďalej

Vyberte si svoju krajinu

Európe

Ameriky

Ázia a Tichomorie

Afriky

Stredný Východ