Jordan
6
Tenisky Jordan inšpirované klasickým športovým autom.
Posledná výzva
Keď Michael Jordan začínal sezónu NBA 1990-91, stále nosil legendárne Air Jordan 5; obuv, ktorej úspech bol postavený na kombinácii jej popkultúrneho vystupovania a hráčových úspechov na ihrisku. Napriek všetkým svojim schopnostiam a oceneniam, ako aj výnimočným výkonnostným vlastnostiam svojich značkových tenisiek však Jordan ešte nezískal najväčšiu odmenu - titul šampióna NBA - a zostala mu medzera, ktorú bolo potrebné vyplniť. Po obrovskom úspechu predchádzajúcich modelov Jordan Tinkera Hatfielda bol tento éru definujúci dizajnér obuvi opäť prizvaný, aby sa opäť pokúsil poskytnúť MJ basketbalové tenisky, ktoré by ho mohli dostať na vrchol NBA. Tinker sa nezľakol obrovskej výzvy, ktorá pred ním stála, a pustil sa do tvorby modelu Air Jordan 6 - siluety, ktorá sa stala ústredným prvkom jednej z najrozhodujúcejších sezón v kariére Michaela Jordana a navždy tak zmenila dejiny tenisiek.
Zlepšujúci sa tím
Koncom 80. rokov sa tím Chicago Bulls stále viac približoval k postupu do finále NBA, ale v rokoch 1989 a 1990 padol na poslednej prekážke. V oboch prípadoch prehrali vo finále Východnej konferencie s tímom Detroit Pistons, ktorý ich porazil už v semifinále Východnej konferencie v roku 1988. Každú sériu prehrali postupne menším rozdielom 4:1, 4:2 a 4:3 a Bulls len cítili, ako sa z roka na rok zlepšujú. Napriek tomu mal tím pomalý štart do sezóny '90 - '91, keď prehral prvé tri zápasy a klesol na dno Centrálnej divízie. V priebehu novembra sa situácia začala obracať a začiatkom decembra si tím vylepšil svoju pozíciu z posledného na tretie miesto a celkovo dosiahol 5. miesto vo Východnej konferencii, ale stále to bolo ďaleko od toho, kde Michael a jeho spoluhráči chceli byť.
Návrat Marsa Blackmona
Približne v tomto čase bol Tinker Jordan 6 pripravený na odhalenie verejnosti a začali sa objavovať reklamy s novou teniskou. Rovnako ako pri troch predchádzajúcich návrhoch Jordan bola veľkou súčasťou jej vydania postava Marsa Blackmona Spikea Leeho, ktorá sa po boku Michaela objavila v televíznych aj tlačených reklamách. Títo dvaja si v priebehu rokov vytvorili hravú a zábavnú chémiu a ich vyvádzanie na obrazovke sa v čase štvrtého modelu Jordan od Tinkera stalo udalosťou samou o sebe. Tentoraz sa k dvojici pridal charizmatický rock'n'rollový hudobník Little Richard, ktorý si zahral pána džina v sérii čiernobielych reklám. V každej z nich džin ponúka Marsovi jedno želanie, pričom mu navrhuje, aby si vypýtal buď hotovosť, alebo drahé auto. Po tom, čo Mars tieto dva nápady odmietne, zrazu povie "Mám to" a džin premení malého fanúšika tenisiek na Michaela Jordana, ktorý tam stojí v charakteristickom basketbalovom tričku a brooklynskej čiapke tejto postavy. Hovorí: "Pozri, mami, dokážem lietať," a potom predvedie niekoľko efektných smečov. V iných verziách reklamy sa viac pozornosti venuje samotnej AJ6, keďže Blackmonovo želanie vidí obklopené obrovskou zbierkou Jordanov a drží hromadu krabíc od topánok, na ktorých sedí nová silueta.
Ďalší víťazný príspevok All-Star
Keď tieto reklamy začali budovať očakávanie nadchádzajúceho vydania, Chicago Bulls pokračovali v stabilnej forme a počas All-Star víkendu 9. - 10. februára 1991 sa dostali na čelo Centrálnej divízie a 2. miesto vo Východnej konferencii s bilanciou 32 výhier a 14 prehier. Ako jediný hráč, ktorý získal viac ako 1 milión hlasov fanúšikov, sa Michaelovo meno objavilo ako prvé na zozname hráčov pre Zápas hviezd. Svojich verných priaznivcov odmenil tým, že po prvýkrát predstavil Air Jordan 6 v Black Infrared farbe, keď Východ porazil Západ len o dva body. Hoci cenu MVP získal Charles Barkley z Philadelphie za svoj vynikajúci prínos v doskakovaní, MJ sa s 26 bodmi stal najlepším strelcom v ďalšom mohutnom predstavení, keď predviedol výkonnostné vlastnosti novej tenisky.
Množstvo výkonnostných funkcií
Podobne ako pri predchádzajúcich návrhoch značky Jordan, aj model 6 vybavil Tinker množstvom technických prvkov, aby zostal predovšetkým funkčnou basketbalovou teniskou. V jednej podrobnej papierovej reklame z tej doby boli vymenované mnohé z nich vrátane známych prvkov, ako je viditeľná jednotka Air v päte, ľahká polyuretánová medzipodrážka, vypuklé chrániče členkov a v-flex drážky v prednej časti chodidla pre väčšiu manévrovateľnosť. Okrem toho poukázala na nové doplnky, ako je odolný exoskeletový rám, ktorý podopiera zvršok, a "rukáv Dynamic-Fit™", ktorý zabezpečuje pohodlné obopnutie strednej časti chodidla. Pod prednou časťou chodidla bolo umiestnené druhé vrecko s uzavretým vzduchom pre ešte väčší odraz, obľúbené použitie priesvitných akcentov na podrážke bolo prenesené z modelu AJ5 a šnúrky boli zabezpečené pomocou gombíka zdobeného Jumpmanom a novo pridanej "strečovej kapsy na šnúrky", ktorá bola podobne označená a mohla sa pripnúť, aby šnúrky počas hier neprekážali. Perforácie boli viditeľné po celej topánke, od goliera až po bočnice a jazyk, čím sa zabezpečilo chladivé vetranie okolo nohy. Vďaka takejto širokej škále technických komponentov bola topánka Jordan 6 skvelým basketbalovým trénerom a tá istá reklama naznačovala, že "každý hráč najvyššej úrovne môže využiť topánku navrhnutú pre Michaela Jordana", a končila vetou "Oslňte obranu a predĺžte čas zavesenia v topánke Air Jordan - pripravenej na vzlet." Nie je teda prekvapením, že model AJ6 používali mnohí Jordanovi súčasníci.
Michaelove príspevky
Ďalšie prvky konštrukcie modelu Jordan 6 ovplyvnil priamo Michael. Tinker bol veľkým zástancom zapájania športovcov do návrhu ich vlastných podpisových topánok a niektoré MJ-ho nápady s veľkým efektom použil už pri predchádzajúcich troch Jordanoch. Pri modeli AJ6 tak urobil opäť, čoho výsledkom bolo pripevnenie pútka na stiahnutie k päte a pridanie predĺženého pogumovaného jazyka s dvoma veľkými vyrezanými oknami. Oba tieto prvky slúžili ako užitočné body, ktorých sa možno držať pri obúvaní topánky, čo Jordan zdôrazňoval ako problém predchádzajúcich iterácií. Výčnelok na päte bol tiež inšpirovaný Michaelovou láskou k nemeckým športovým autám a bol vyrobený tak, aby vyzeral ako zadný spojler z klasických modelov, ako je Porsche 911. Tinker ho dokonca takto označil, pričom boky topánky dostali aj výrazné hranaté prekrytia, ktoré napodobňovali aerodynamický vzhľad týchto bleskurýchlych vozidiel. Michaelov vplyv bolo možné vidieť aj v estetike modelu Air Jordan 6, keďže jeho záujem o vysokú módu viedol Tinkera k tomu, aby mu dal čistú špičku bez akéhokoľvek prekrytia, takže vyzeral ako šatová obuv. Aj preto malo päť farebných prevedení, ktoré boli uvedené na trh v roku 1991, každé z nich atmosféru elegancie. White Infrared, Sport Blue a Maroon mali zvršok z bielej kože s farebnými zvýrazneniami na miestach, ako sú logá Jumpman a medzipodrážka, zatiaľ čo Black Infrared si vybrala plyšový čierny zvršok Durabuck s výraznými červenými akcentmi a Carmine obsahovala odvážnu kombináciu bielej kože a červeného nubuku.
Výrazný povrch
Po návrate zo Zápasu hviezd v roku 1991 Michael pokračoval v pozoruhodnej sérii s Bulls, keď predviedol, čo dokáže v modeli Jordan 6 White Infrared. Tím prešiel zvyšok mesiaca bez porážky a ukončil ho na čele Východnej konferencie. Hoci sa táto šnúra deviatich po sebe idúcich víťazstiev na začiatku marca skončila, od 3. marca až do konca základnej časti zostali na 1. mieste a vďaka 61 víťazstvám si zabezpečili výhodu domáceho prostredia pre play-off. V tom čase to bol rekord klubu, čím sa dostali na druhé miesto za Portland Trail Blazers, ktorí vo finále Západnej konferencie prehrali s Los Angeles Lakers. Jordan v tomto období skutočne zlepšil svoju hru, najlepšie výkony si nechal na záver sezóny a v marci aj apríli získal ocenenie Hráč mesiaca.
Vynaliezavá reklama
V tomto období vyšla ďalšia klasická reklama spoločnosti Mars Blackmon. Sympatický nadšenec pre tenisky sa v nej snaží predať fiktívnu školu Michael Jordan Flight School a tvrdí, že účastníci sa môžu naučiť, ako zvýšiť svoj čas na kľučku a oslniť obranu, ako aj niektoré ďalšie jazykové zručnosti, napríklad "Ako vyplaziť jazyk počas hry" a "Ako hrať golf mimo sezóny" - dve veci, ktorými bol Jordan známy. Vysvetľuje tiež, že ľudia sa môžu naučiť "Ako nosiť naozaj skvelé tenisky", keď drží v ruke model Jordan 6. Na konci je zobrazená skupina hráčov NBA vrátane Chrisa Mullina a Johna Salleyho, ktorí sledujú reklamu a tvrdia, že sa tiež chcú naučiť hrať v mnohých reklamách a zvýšiť svoj hangtime. Blackmonova roztomilá povaha, vynaliezavý doplnok Jordan Flight School a prítomnosť ďalších populárnych basketbalových hviezd spôsobili, že reklama a v dôsledku toho aj Air Jordan 6 sa stali veľmi zapamätateľnými.
Sebavedomý začiatok
Po návrate na palubovku vstúpili Chicago Bulls do play-off v roku 1991 plní sebavedomia. Michael na začiatku série prešiel na model Jordan 6 Black Infrared, pričom zmena na tmavšiu farbu znamenala dodatočné sústredenie, ktoré priniesol do najnáročnejšieho obdobia sezóny. V tejto elegantnej verzii AJ6 opäť preukázal svoje kvality na víťazstvo v zápase a s 87 bodmi sa stal najlepším strelcom, keď si Bulls ľahko poradili s New York Knicks Patricka Ewinga v prvom kole, ktoré vyhrali 3:0 na zápasy. V semifinále Východnej konferencie sa Bulls stretli so silnejším tímom Philadelphia 76ers. Michaela Jordana mierne mrzelo, že na začiatku sezóny nezískal ocenenie MVP Zápasu hviezd, čo mu dalo ďalší bod na dokazovanie, keď nastúpil proti mužovi, ktorý ho získal - agresívnemu a všestrannému Charlesovi Barkleymu. Vďaka tomu bol Jordan mimoriadne nebezpečný a svojho súpera prekonal v pomere 167 ku 128 bodom. Chicago vyhralo sériu 4:1, čo znamenalo, že tretí rok po sebe postúpilo do finále Východnej konferencie.
Starý nepriateľ
V ďalšom kole ich čakal najťažší súboj, pretože už štvrtý rok po sebe narazili na obávaný Detroit Pistons, ktorý pod vedením húževnatého Isiaha Thomasa brutálnym štýlom hry šikanoval tímy. Boli známi ako Bad Boys, boli úradujúcimi šampiónmi NBA, vyhrali ju v oboch predchádzajúcich sezónach a s hrôzostrašnými hráčmi ako Dennis Rodman a John Salley by to bol ťažko zdolateľný tím. Tentoraz však bola situácia iná. S formou Chicaga Bulls na vrchole a s Thomasom, ktorého brzdilo zranenie zápästia, sa im podaril čistý hetrik, vyhrali 4:0 a prvýkrát v histórii klubu postúpili do finále NBA.
Konečne víťazstvo
Bulls mali len týždeň na oslavu tohto veľkolepého víťazstva, než sa vo finále stretnú s Los Angeles Lakers Magica Johnsona. Magic bol superhviezdou, ktorá priviedla "Showtime Lakers" v 80. rokoch minulého storočia k piatim titulom NBA počas plodného obdobia tohto tímu, a všetko vyzeralo hrozivo, keď v prvom zápase série porazili Bulls na ich domácom štadióne napriek Jordanovým 36 bodom. Po tom, čo Chicago v druhom zápase otočilo vývoj, sa však už nikdy nepozrelo späť a nakoniec zvíťazilo 4:1, čím sa konečne stalo šampiónom NBA. MJ sa ani zďaleka nezľakol veľkej príležitosti ani súpera, hral akoby sa tam narodil, zaznamenal najviac bodov v sérii (156) a získal ocenenie MVP finále. Jeho 529 bodov za celé play-off bolo o viac ako 100 bodov viac ako jeho najbližší súper Magic Johnson, ktorý skončil so 414 bodmi.
Pôsobivé ocenenia
Air Jordan 6 Tinkera Hatfielda zohrali obrovskú úlohu pri premiérovom víťazstve Michaela Jordana v NBA, priniesli topánke neuveriteľný rozruch a začali sériu titulov, ktoré definovali hráčsku kariéru. Jordanove úspechy v jeho značkovej tenise zvýšili jej úspech viac než v ktorejkoľvek inej sezóne do tej doby, keďže okrem zisku titulu a titulu MVP finále bol druhýkrát vyhlásený za MVP NBA, dostal sa do prvého tímu celej NBA a prvého tímu obrancov a piaty rok po sebe sa stal s 31,5 bodmi na zápas najlepším strelcom ligy. Ocenili ho aj noviny Associated Press a Sports Illustrated, ktoré ho vyhlásili za športovca roka, resp.
Buďte ako Mike
Načasovanie nemohlo byť pre AJ6 lepšie, pretože každý sa chcel dostať k Jordanovmu úspechu, čo znamená, že hráča aj tenisky bolo vidieť vo všetkých médiách. Počas mimosezónneho obdobia Michael športoval v Air Jordan 6 Carmine, keď účinkoval v kultovej reklame na Gatorade Be Like Mike. Reklama začína momentom z druhého zápasu finále NBA proti Lakers, v ktorom MJ zaznamenal mimoriadne pôsobivý gól. V ňom letí k obruči pripravený zasmečovať loptu a s obrancami všade okolo si uvedomí, že musí vystreliť zľava, aby sa vyhol blokujúcej ruke prichádzajúcej sprava. Počas visenia vo vzduchu si prihráva loptu z pravej ruky do ľavej a potom ju naberá do skla palubovky. Tá sa odrazí do obruče, čím sa dokončí ohromujúci pohyb, ktorý sa odvtedy stal základom videozáznamov NBA. Vo zvyšku reklamy ho možno vidieť, ako hrá basketbal s deťmi a dospelými, zatiaľ čo jeho najslávnejší výsledok všetkých čias - The Shot - sa objavuje na konci. Táto zmes vrcholných momentov kariéry a hravých basketbalových momentov prilákala ešte viac priaznivcov k Michaelovi aj k hre a Air Jordan 6 naďalej ťažil z jeho hviezdnej slávy.
Tím snov
rok 1991 bol zároveň rokom pred olympijskými hrami v Barcelone a Michael sa už pripravoval na toto podujatie spolu s niektorými ďalšími hviezdami ligy. Hoci už v roku 1984 získal zlatú olympijskú medailu ako amatér, mnohí z jeho spoluhráčov predtým nehrali v celosvetovej športovej súťaži, pretože členom NBA to zvyčajne nebolo dovolené. To všetko sa zmenilo v roku 1992, čo umožnilo tímu USA zostaviť to, čo Naismith Memorial Basketball Hall of Fame neskôr nazvala "najväčšou zbierkou basketbalových talentov na planéte". Časopis Sports Illustrated ich už začiatkom roka 1991 v článku nazval Dream Team (Tím snov) a pred exhibičnými zápasmi pred turnajom vládlo veľké vzrušenie. Všetky oči sa upierali na Jordana, ktorý na každý zápas nastupoval v modeli Air Jordan 6, pričom farba Carmine sa naďalej objavovala na jeho nohách na propagačných plagátoch.
Ikona populárnej kultúry
Zdá sa, že model Jordan 6 Carmine bol v tom čase mimoriadne obľúbený, keďže Michael ho mal na sebe počas slávnostného odovzdávania prsteňov šampiónov NBA v novembri 1991 a často v ňom hrával počas prvých týždňov novej sezóny. Medzitým mimo ihriska sa táto silueta vydala po stopách Tinkerových prvých troch Jordanov a stala sa ikonou popkultúry. Nosil ju fanúšik tenisiek Jerry Seinfeld, ktorého vlastný televízny program bol v 90. rokoch nesmierne populárny. Spolutvorca sitcomu Larry David sa na natáčaní slávne objavil v Maroon farbe, keď obaja komici pomohli priblížiť model AJ6 úplne novému publiku mimo sveta basketbalu.
Batman a Air Jordan 6
Pravdepodobne jedno z najneočakávanejších vystúpení modelu Air Jordan 6 sa odohralo na veľkom plátne vo filme Batman sa vracia z roku 1992. Hatfield už predtým upravil model Air Trainer 3 pre film Batman z roku 1989, počas ktorého sa stretol s Michaelom Keatonom a diskutoval s ním o dizajne topánky. Keaton chcel, aby to nebola nejaká reklamná vychytávka, ale aby to bola mohutná obuv, ktorá by zodpovedala Batmanovej svalnatej postave. Vďaka tomu sa model AJ6 stal dokonalou predlohou pre pokračovanie, keďže išlo o výkonnú obuv vytvorenú na to, aby pomáhala športovcom lietať vo vzduchu. Pre film Hatfield upravil tenisku na vysokú, mohutnú topánku s celočiernou farebnou schémou, ktorá spôsobila, že splynula so zvyškom Keatonovho oblečenia. Hoci to znamenalo, že počas akcie na plátne nebola skutočne rozpoznateľná, keď sa objavili jej zábery, nezameniteľný zvršok modelu ju odlíšil ako Air Jordan 6. Okrem toho, že táto spolupráca je zaujímavou filmovou zaujímavosťou, pomohla vytvoriť silné spojenie medzi Tinkerom a filmovým priemyslom a v nasledujúcich rokoch sa podieľal na tvorbe obuvi pre ďalšie filmové postavy.
Nové dizajny pre nové desaťročie
Takéto momenty zabezpečili modelu AJ6 silný štart po jeho vydaní v roku 1991, ale silueta si dokázala udržať svoju popularitu a úspech aj v čase, ktorý odvtedy uplynul. Podobne ako mnohé z Tinkerových raných Jordanov bola prvýkrát uvedená na trh ako retro v roku 2000 spolu s novými farebnými prevedeniami, ktoré vymenili text Nike Air na päte za logo Jumpman Air. To sa malo stať v dohľadnej budúcnosti hlavnou značkou topánky, keďže cieľom značky Jordan Brand bolo vytvoriť si nezávislú identitu oddelenú od spoločnosti Nike. Jeden z nových dizajnov, známy pod príznačným názvom Olympic, nosili Vin Baker a Ray Allen počas svojej zlatej jazdy na olympijských hrách v Sydney v roku 2000, čím dokázali, že Jordan 6 je stále skvelou basketbalovou obuvou, a preniesli jej popularitu do nového desaťročia. V roku 2002 nasledovala verzia s nízkou špičkou a dámske vydania, ktoré ešte viac rozšírili príťažlivosť tejto siluety.
Vystúpenia celebrít
Model Air Jordan 6 zostal relevantný počas celého roka 2000, keď sa vydávali nové elegantné farebné verzie, ako napríklad balík Defining Moments Pack z roku 2006, ktorý bol zostavený na oslavu neuveriteľného odkazu topánok, ktoré Michael nosil, keď začínal každý zo svojich pozoruhodných trojnásobných úspechov. Pri prechode do roku 2010 bola vytvorená verzia s kopačkami a hráči NFL ako Earl Thomas a Dez Bryant predviedli svoje modely Player Exclusive na futbalovom ihrisku. Približne v tom istom čase si Kanye West obul model Jordan 6 Black Infrared vo videoklipe k svojmu singlu Otis z roku 2011. Skladba, ktorú napísali spolu s ďalšou hip-hopovou legendou Jay-Z, ktorý mal mimochodom pri vystúpení spolu s Westom na sebe ikonický model Air Jordan 1 Bred, vyniesla tejto dvojici niekoľko ocenení vrátane ceny za najlepší rapový výkon na udeľovaní cien Grammy 2012.
Obľúbené spolupráce
Takéto hviezdne premeny opäť zvýšili profil modelu AJ6 a s blížiacim sa rokom 2020 bol vďaka sérii štýlových spoluprác naďalej veľmi vyhľadávanou obuvou. Medzi tie významné patria dve edície Gatorade, dizajn vytvorený s Paris Saint-Germain, elegantná verzia od medzinárodnej módnej blogerky Aleali May a niekoľko modelov so semišovým poťahom vytvorených superhviezdnym raperom Travis Scott, ktorý mal na sebe farebný variant Olive počas vystúpenia na Super Bowl 2019. Polčasovú šou sledovalo takmer 100 miliónov divákov a vďaka tomu, že sa v reklame na túto obuv približne v rovnakom čase objavil skvelý hráč NFL Randy Moss, sa stala jednou z najpopulárnejších spoluprác s modelom Jordan 6.
Historicky významná teniska
V čase vydania modelu Air Jordan 6 v roku 1991 už bola Jordanova podpisová línia inštitúciou, ale pútavý dizajn a úžasné výkonnostné vlastnosti tenisky spolu s pozoruhodnou sezónou MJ, v ktorej získal titul, ju vyniesli na ešte vyššiu úroveň popularity. Aj v súčasnosti je to jeden z najdôležitejších modelov v histórii značky, a to nielen pre svoj pretrvávajúci úspech, ale aj preto, že znamenal koniec jednej éry Air Jordans. Boli posledné, ktoré do svojho zovňajšku zakomponovali značku Nike, posledné, ktoré mali v päte okienko Air a posledné, ktoré propagoval Mars Blackmon. Okrem toho pomohla Jordanovi a Tinkerovi vybudovať nezávislejšiu identitu mimo basketbalovej divízie Nike, keďže dvojica sa vydala novým smerom. Napriek tomu, že Jordan Brand pokračoval vo výrobe ďalších desiatok podpisových topánok, siluetu znovu a znovu obnovoval a zostáva základom fenomenálneho dlhodobého úspechu značky. V priebehu rokov model Jordan 6 nikdy nestratil svoju nadčasovú kvalitu, a preto je dodnes, rovnako ako samotný muž, považovaný za jeden z najlepších všetkých čias.