Nike
Shox
Výrazný rad pružnej športovej obuvi.
Nový typ odpruženia
Začiatkom 80. rokov 20. storočia sa rozbiehala technológia tlmenia Air spoločnosti Nike. Pôvodne bola zavedená na bežeckej obuvi značky koncom 70. rokov, potom bola pridaná do širokej škály modelov od basketbalových tenisiek až po lifestylové tenisky. Spoločnosť Nike však neustále inovuje a netrvalo dlho, kým jej dizajnéri začali pracovať na novej forme odpruženia. Zatiaľ čo Air bol založený na mäkkých, vankúšovitých vankúšoch naplnených inertným plynom, tento podporný systém mal skôr mechanický charakter. Preto predstavoval pre tím dizajnérov úplne iné výzvy. Po ich vyriešení však tento ambiciózny projekt priniesol jedinečný typ obuvi, aký tu ešte nebol. Rozšíril sa na kolekciu netradičných dizajnov, ktoré zastrešuje značka Nike Shox, a zmenil tak scénu tenisiek, ktorá dodnes vytvára vlny v kultúre.
Objavenie relikvie
O desaťročia neskôr, v roku 2023, získala skupina kurátorov pod vedením renomovaného Glenna Adamsona exkluzívny prístup do archívu oddelenia Nike. Toto vzácne privilégium im bolo udelené, aby tím mohol nájsť predmety, ktoré budú vystavené na výstave, ktorá sa má otvoriť v Múzeu dizajnu Vitra v Nemecku v roku 2025. Počas pátrania objavili popri prototypoch a nezverejnených návrhoch aj čudne vyzerajúce zariadenie. Pozostávala z veľkého kovového rámu s topánkou v strede, mala veľké pružiny umiestnené nad prednou časťou chodidla a za pätou a na prvý pohľad bolo ťažké predstaviť si, aký mohol byť jej účel. V skutočnosti bola zostavená na skúmanie toho, ako použitie pružín ovplyvní pohyb a tlmenie topánky. Toto experimentálne zariadenie bolo pozostatkom z prvých chvíľ projektu Nike Shox a dokonale vystihovalo netradičné myslenie, ktoré ho charakterizovalo.
Komplexná výzva
Prítomnosť takéhoto špecializovaného zariadenia v archívoch spoločnosti Nike ukazuje, aké náročné bolo navrhnúť účinný mechanický systém tlmenia, čo je možno dôvod, prečo proces vývoja trval tak dlho. Od roku 1984 viedol projekt Shox dizajnér Bruce Kilgore, ktorý práve vytvoril jednu z najikonickejších siluet značky Air Force 1. Kilgorov tím sa inšpiroval pozorovaním šprintérov bežiacich na skákavej polyuretánovej dráhe na Harvardovej univerzite a pokračoval v mnohých biomechanických testoch, aby zistil, či by mohol využiť materiál na vytvorenie rovnakej reakcie v topánke. V tom čase ešte nebol vynájdený Air Max a odpruženie Shox malo byť ohromujúcim pokračovaním Nike Air, ale dizajnéri sa snažili nájsť vzorec, ktorý by fungoval.
Hľadanie návratnosti energie
Počas nasledujúceho desaťročia pokračovali experimenty tímu, ktorý sa pokúšal vytvoriť systém tlmenia, ktorý by dokázal poskytnúť veľkú energetickú návratnosť - niečo, čo v tom čase nedokázala žiadna značka obuvi. Koncom 80. rokov 20. storočia totiž denník New York Times uviedol, že koncept energetickej návratnosti je "mimoriadne zložitý" a "slabo pochopený", pričom spochybnil tvrdenia svetových obuvníckych spoločností, že je to vôbec možné. Napriek tomu konštruktéri spoločnosti Nike pokračovali vo svojej práci a pri hľadaní topánky s návratom energie používali najrôznejšie techniky. Dokonca sa pokúsili pridať do medzipodrážky oceľové listové pružiny, ktoré sa tradične používajú pri odpružení vozidiel, ale použiteľný výrobok sa im stále vyhýbal a ďalšie roky plynuli bez riešenia. Medzitým sa Air Max stal celosvetovým úspechom a spoločnosť Nike vyvinula citlivý, energiu vracajúci systém odpruženia Zoom Air. Nakoniec sa však s prispením špičkových dizajnérov, ako napríklad Sergia Lozana, ktorý stojí za modelom Air Max 95, a vďaka moderným technikám výroby peny podarilo tímu vytvoriť funkčný prototyp. Písal sa rok 1997.
Piliere Shox
Po tom, čo sa konečne podarilo zdokonaliť jednotku podrážky Shox, trvalo návrhárom spoločnosti Nike ďalšie tri roky, kým prišli s prvou siluetou, ktorá ju obsahovala. Tento revolučný model, vydaný v roku 2000, sa volal Nike Shox R4; názov, ktorý dával nahliadnuť do konštrukcie topánky. Písmeno R znamenalo beh, čo bolo vhodné vzhľadom na to, že spoločnosť Nike bola dlho na čele technológie športovej obuvi, zatiaľ čo 4 predstavovalo konštrukciu nového tlmenia, ktoré pozostávalo zo štyroch stĺpikov známych ako Shox Pillars alebo "puky". Každý pilier umiestnený pod pätou bol dutou trubicou vyrobenou zo špeciálneho typu polyuretánovej peny, ktorej elastické vlastnosti umožňovali absorbovať náraz nohy pri dopade na podlahu tým, že sa pod jej váhou stlačila a potom pružila späť a vracala energiu používateľovi, keď sa opäť zdvihla. Štyri stĺpiky boli uchytené medzi dvojicou TPU dosiek umiestnených pod pätou, jedna nad nimi a druhá pod nimi, s malými zárezmi v strede, aby sa zabezpečilo, že každý stĺpik sa stlačí dovnútra, a nie von, a tým sa dosiahne pružinová návratnosť energie, na ktorú boli navrhnuté. To pomohlo stabilizovať celú konštrukciu Shox, zatiaľ čo tradičná pena Phylon vyplnila zvyšok medzipodrážky, aby poskytla pohodlnú oporu až po špičku.
Model Shox BB4
Krátko po vydaní modelu R4 uviedla spoločnosť Nike na trh svoju druhú mechanicky odpruženú obuv v podobe modelu Shox BB4. Navrhol ju Eric Avar, ktorý prišiel s niektorými z najúspešnejších basketbalových tenisiek Nike 90. rokov, od klasických signature modelov ako Air Max Penny až po veľmi inovatívne Air Foamposite One. Avar sa usiloval dať každému zo svojich návrhov "jeden odvážny, ikonický výraz", pričom uviedol, že je možné "vystačiť si aj s dvoma". Pri modeli Shox BB4 mu stačil len jeden, keďže sa snažil, aby sa tlmenie Shox stalo ústredným bodom modelu, a to tak, že stĺpiky ozdobil živými tónmi, ako sú Lapis a University Red.
Technologicky vyspelý dizajn
Spolu s pestrofarebnými stĺpikmi Avar naplnil model Shox BB4 špičkovými technologickými prvkami, aby ho optimalizoval pre vysoko intenzívny basketbalový šport. Podrobný dizajnový list z tej doby odhalil niektoré z nich, vrátane výstuh v prednej časti chodidla, ktoré zabraňovali odvaľovaniu chodidla, zvršku z tvarovanej syntetickej kože, ktorý mal "internalizovanú mediálnu bočnú stabilizačnú štruktúru proti prevráteniu", a podrážky v tvare rybej kosti, ktorá bola vyrobená z odolnej gumy a poskytovala maximálnu trakciu. Zaujímavé je, že nové odpruženie opisovala ako "jednotku Exposed Phase heel Air-Sole", možno ju chcela spojiť s technológiou Air, vďaka ktorej bola značka taká úspešná, veď každá z trubíc mala vo svojom vydutom strede vzduch. K tejto pätovej jednotke mala BB4 kĺbovú jednotku Zoom Air v prednej časti chodidla, čo znamenalo, že obsahovala dve z najpružnejších technológií medzipodrážky. Vďaka tomu mohla spoločnosť Nike v tom istom článku uviesť, že ide o "budúcnosť vysoko výkonnej, špičkovej, inovatívnej basketbalovej obuvi" a že je "navrhnutá tak, aby poháňala najlepších hráčov hry na najvyššiu úroveň výbušnosti, jazdy a rýchlosti".
Futuristická estetika
Modely R4 a BB4 si pri svojom prvom uvedení na trh získali veľkú pozornosť, v neposlednom rade aj vďaka svojej futuristickej estetike, ktorá oslovila vtedajšie nálady. Práve sa začalo nové tisícročie a existovala silná túžba po výrobkoch, ktoré vyzerali ako z budúcnosti. Modely Shox Pillars takýto vzhľad určite mali, ale do tohto trendu zapadal aj elegantný tvarovaný zvršok modelov R4 a BB4. Nebola to náhoda, pretože dizajnéri každej z týchto topánok sa inšpirovali kozmickými skafandrami a iným vybavením z vesmírneho veku. Okrem špeciálne navrhnutého loga Nike Shox niesli R4 aj BB4 aj jemné päťbodové logo vizionárskeho projektu Alpha spoločnosti Nike, ktorý bol spustený na samom začiatku roku 1999 a jeho cieľom bolo pomôcť športovcom zlepšiť ich výkon prostredníctvom odborne spracovaného oblečenia. To samo o sebe dodávalo topánke pocit sci-fi, rovnako ako lesklé syntetické materiály a kovové odtiene, plynulé línie a perforácie, reflexné akcenty a prvky jemného dúhového lesku. Okrem toho mali stĺpiky na päte vzhľad motorov vesmírnych rakiet, takže celý dizajn pôsobil ako kus technológie, ktorý sa vrátil z budúcnosti.
Neuveriteľný športový moment
Vďaka tejto kombinácii špičkovej výkonnostnej technológie a osobitého vzhľadu si prvé topánky Shox získali spočiatku silnú obľubu. Model BB4 sa však skutočne presadil vďaka športovému momentu, ktorý dnes vyráža dych rovnako ako vtedy. Stalo sa to na olympijských hrách v Sydney v roku 2000, keď si mužský basketbalový tím Spojených štátov amerických išiel po svoju 12. zlatú medailu v histórii tohto podujatia. Po tom, ako USA porazili Čínu, Taliansko, Litvu a Nový Zéland, prišli 25. septembra do haly The Dome v Sydney, aby odohrali svoj posledný zápas v skupine proti Francúzsku. Zápas sa prehupol do druhej polovice a Spojené štáty si už vybudovali výrazný náskok 15 bodov, keď sa kapitán tímu Gary Payton tlačil ku košu, ale jeho strela sa minula účinkom. Keď sa lopta odrazila a francúzsky tím chcel vyrovnať, z ničoho nič sa do hry zapojil Vince Carter. Carter sa preslávil v predchádzajúcich dvoch sezónach NBA, keď najprv v roku 1999 vyhral cenu pre nováčika roka a potom v roku 2000 predviedol jeden z najlegendárnejších výkonov v histórii súťaže Slam Dunk Contest, ktorú vyhral v mimoriadnom štýle po sérii strhujúcich smečov. To, čo urobil potom, však prekonalo všetky tieto predchádzajúce úspechy. Cestou k obruči prekonal trojbodovú čiaru a narazil na najvyššieho muža na ihrisku, 190 cm vysokého Francúza Frédérica Weisa. Bez zastavenia pokračoval ďalej, použil svoje nové tenisky Shox, aby vyskočil vysoko nad hlavu obrovského obrancu a napálil loptu do siete.
Le dunk de la mort
Slávny obrázok, ktorý zachytáva Carterov neuveriteľný smeč, zobrazuje hráča visiaceho vo vzduchu nad ohromeným Weisom, na nohách má elegantné biele a tmavomodré tenisky Shox BB4 a v jednej ruke drží loptu, ako ju švihá smerom k sieti. V pozadí vidno jeho spoluhráčov Garyho Paytona a Kevina Garnetta, ktorí sa naňho s údivom pozerajú, pričom druhý menovaný má ústa otvorené v úžase. Spojené štáty tento zápas pohodlne vyhrali a o týždeň neskôr opäť porazili Francúzsko a získali zlatú medailu, ale Carterov ohromujúci smeč bol zrejme najpamätnejším momentom turnaja, ktorý výrazne zviditeľnil BB4. Vo francúzskych médiách sa tento hod stal známym ako "le dunk de la mort" alebo "smeč smrti" a v Spojených štátoch sa zapísal do histórie ako jeden z najikonickejších príkladov "posterizácie" - činu, keď hráč urobí niečo také pozoruhodné, že sa to môže objaviť na plagáte.
Začiatok prosperujúceho partnerstva
Pre Weisa bol The Dunk of Death trestajúcim momentom, ale prijal ho dobre, a keď pri príležitosti 15. výročia tejto udalosti poskytol rozhovor pre ESPN, veľkoryso povedal, že Carter "si zaslúži zapísať sa do histórie". Uviedol tiež, že 25. september 2000 bol dňom, keď sa "dozvedel, že ľudia môžu lietať". Pre Cartera to bol medzitým rozhodujúci moment v kariére, ktorý znamenal začiatok dlhodobej spolupráce so spoločnosťou Nike a ktorý bol pre neho nesmierne dôležitý po tom, ako začiatkom toho istého roka odstúpil od 10-ročnej zmluvy so spoločnosťou Puma. Odvtedy sa modely Shox často používali ako jeho podpisové topánky a po boku spoluhráča Garyho Paytona sa objavil v sérii jazykových reklám, ktoré ukazovali pružnosť podporného systému Shox. Spoločnosť Nike využila Carterov mimoriadny olympijský smeč, ktorý bol sám o sebe dokonalou reklamou na túto technológiu, a vytvorila marketingovú kampaň založenú najmä na jedinom zvuku: "buchot" stĺpov Shox. Tento zvuk bolo počuť v televíznych reklamách, v ktorých Carter skákal cez ľudí, aby dosiahol slam dunk, a toto slovo sa objavovalo ako jediný text na plagátoch propagujúcich Shox.
Shox VC 1
V roku 2001 bola na základe tejto chytľavej kampane vydaná Carterova prvá podpisová obuv Shox VC 1. Vytvoril ju vtedajší riaditeľ dizajnu basketbalovej divízie Nike Aaron Cooper, ktorý sa po nástupe na pozíciu senior dizajnéra v roku 1994 etabloval ako silný kreatívny hlas v rámci divízie, a mala byť vybavená celoplošným odpružením Shox, ale inžinieri nedokázali včas skonštruovať funkčný produkt pre plánované vydanie. Výsledkom bolo, že mala štyri stĺpiky Shox Pillars v päte, rovnako ako model BB4, zatiaľ čo jej inovatívny zvršok pozostával z tesne priliehajúcej sieťovej topánky uzavretej vo vrstve Foamposite. Táto kombinácia odolného, aerodynamického zvršku, vnútra pripomínajúceho ponožku a pružnej podrážkovej jednotky umožnila Carterovi pohybovať sa s väčšou rýchlosťou, letom a odrazom ako kedykoľvek predtým. Medzitým bol jeho minimálny zvršok zvýraznený logom Nike Shox aj piatimi bodmi projektu Alpha a bol upevnený pomocou nového systému barelového šnurovania, ktorý vyvinul Cooper a následne patentoval Nike.
Rozšírenie série Shox
V tom istom roku, ako bola vydaná VC 1, spoločnosť Nike iterovala aj svoju bežeckú sériu Shox, najprv modelom R4+, ktorý mal zvršok zo sieťoviny a systém zapínania na zips, a potom prostredníctvom modelu s názvom Shox NZ. Vznikla aj špecializovaná tréningová obuv Shox známa ako XT, ktorá pridala ďalšie tri stĺpiky Shox Pillars v rade pod strednou časťou chodidla, celkovo sedem podporných stĺpikov. V roku 2002 sa technológia Shox dostala aj do bejzbalovej obuvi, keď bola použitá na podpisovú líniu All-Star hráča Kena Griffeyho, ktorého predchádzajúca obuv bola vždy vybavená tlmením Air Max. Najinovatívnejšími siluetami však boli opäť tie, ktoré vytvorila spoločnosť Nike Basketball, ktorej dizajnérom sa konečne podarilo rozšíriť tlmenie Shox po celej dĺžke podrážky na modeli Shox VC 2. Slušivý, elegantný vzhľad VC 2 vychádzal z modelu Bentley a jeho avantgardný dizajn ovplyvnil Andyho Cainea, aby sa pripojil k značke. Neskôr poznamenal, že táto obuv bola "komplexná a jednoduchá zároveň", a nakoniec sa stal viceprezidentom spoločnosti Nike pre dizajn obuvi.
Pružina v jeho kroku
Aby spoločnosť Nike predviedla energiu vracajúci odraz druhej Carterovej podpisovej topánky, vytvorila ďalšiu odľahčenú reklamu s hráčom Toronta Raptors. V nej tancuje po ulici s pružinou v kroku, energicky skáče na strom, aby zachránil dámsku mačku, potom zadrží zlodeja, tancuje so ženou na ceste a predvádza sériu akrobatických pohybov. Na konci prejde dverami s nápisom "Raptors Basketball", potom si strhne fialový oblek, aby odhalil, že pod ním má basketbalovú súpravu, a vybehne na ihrisko, aby odohral zápas. Podobne ako v predchádzajúcich reklamách, aj v tejto sa zdôrazňovali výkonnostné schopnosti basketbalových tenisiek Nike Shox, ktoré teraz nosilo niekoľko hráčov NBA vrátane All-Star Jasona Kidda, ktorý hral spolu s Carterom na olympijských hrách v roku 2000.
Shox Stunner
Populárne však neboli len modely VC: ďalší Cooperom navrhnutý dizajn známy ako Shox Stunner bol považovaný za jednu z najlepších basketbalových topánok Shox. Tento vysoko pokročilý tréner vznikol po tom, čo sa Cooper a jeho kolega dizajnér Eric Avar rozhodli uctiť si odchádzajúceho kolegu Davida Bonda špeciálnou topánkou venovanou jeho tvorivému vplyvu na basketbalovú spoločnosť Nike počas viac ako desiatich rokov práce v tejto divízii. Na jej výrobu zostavili kolekciu vysoko výkonných prvkov z niektorých najvplyvnejších siluet značky z konca 90. rokov a začiatku roka 2000, ako sú Nike Air Penny IV, Air Flightposite, Air Kukini a Air Presto. Namiesto toho, aby sa Cooper a Avar rozhodli dať modelu Stunner jednotku podrážky Air, ako všetkým týmto ostatným návrhom, rozhodli sa ho odlíšiť tlmením Shox, čím demonštrovali, ako veľmi bola táto technológia v tom čase uctievaná.
Vplyvná obuv
Po svojom vydaní sa topánky Stunner stali neuveriteľne populárnymi, nosili ich významné hviezdy NBA ako Tim Hardaway a Baron Davis, hviezda WNBA Sue Bird a celá zostava tímu Maryland Terrapins, ktorá sa stala ďalšou skvelou reklamou na technológiu Shox, keďže v roku 2002 vyhrala prvý turnaj NCAA práve v tejto topánke. Cooperov inteligentný dizajn bol vybavený aj gumeným náramkom, ktorý sa stal veľmi vyhľadávaným a nakoniec ovplyvnil mimoriadne úspešnú náramkovú pásku nadácie Livestrong, ktorá sama o sebe odštartovala celosvetovú mániu po tomto type doplnku.
Vzostup a pád tlmenia Shox
Tenisky Nike Shox boli populárne aj v polovici roku 2000, keď sa séria rozšírila o ďalšie modely Vincea Cartera. Vyvrcholením bol model Shox VC 5 z roku 2006, pričom medzi ďalšie nové modely patril Shox TL, ktorého názov vychádzal z "celkového" krytia Shox, ktoré zabezpečovalo dvanásť stĺpikov po celej dĺžke podrážky. Tenisový svet sa tiež dočkal dizajnu značky Shox, keď Serena Williamsová v roku 2004 vo Flushing Meadows obula model Shox Glamour, zatiaľ čo robustný model Shox Bomber bol vydaný v roku 2005 ako ďalší basketbalový model, ktorý obula hviezda Indiana Pacers Jermaine O'Neal. Medzitým sa topánky Shox objavili v populárnej kultúre, keďže ich často nosil Hugh Laurie, keď hral cynického génia Dr. Gregoryho Housea v jeho vysoko hodnotenom televíznom seriáli. Potom sa v roku 2006 táto technológia dostala do sporu, keď Nike naznačila, že konkurenčná obuvnícka spoločnosť adidas skopírovala niektoré komponenty podrážky Shox, aby si vyrobila vlastné tlmenie a3. Proti spoločnosti adidas bola podaná žaloba za porušenie patentu, ktorá bola nakoniec v roku 2007 urovnaná mimosúdne. V tom čase však už bol spor bezpredmetný, keďže Shox akosi stratil svoju príťažlivosť a technológia vypadla z hlavného prúdu.
Undergroundové nasledovníctvo
Po roku 2006 už obuv Shox nebola ani zďaleka taká populárna ako predtým a dizajnéri spoločnosti Nike prestali mechanické odpruženie používať pri nových návrhoch tenisiek. Niektorí naznačovali, že to bolo kvôli netradičnému vzhľadu, iní tvrdili, že odpruženie nebolo také pružné alebo pohodlné, ako značka predpokladala. Nech už bol dôvod akýkoľvek, obuv Shox na dlhý čas vypadla z povedomia a udržala si priazeň len v rôznych subkultúrach v Európe, kde ju nosili určité skupiny futbalových fanúšikov. Medzitým sa v Spojenom kráľovstve stala dôležitou súčasťou undergroundovej grimeovej scény, kde odvážny, výrazný vzhľad stĺpov Shox tvoril silné módne vyhlásenie a umožnil členom tejto subkultúry vybudovať si identitu, ktorá ich navzájom spájala. V dôsledku toho sa k modelom ako Shox R4 začal viazať určitý pouličný kredit, ktorý predstavoval rebelskú alternatívu k mainstreamovým módnym trendom, aj keď naň väčšina fanúšikov tenisiek zabudla.
Kľudné obdobie
V priebehu roka 2010 bolo možné vidieť malé záblesky modelu Shox, keď sa okolo rokov 2014 a 2015 objavilo niekoľko farebných prevedení NZ spolu s čierno-zlatým modelom Shox TLX Mid, ktoré však nedokázali získať väčšiu popularitu. Značka dokonca experimentovala s radikálnejšími návrhmi, vrátane nevydaného modelu Air Force 1 Shox, ktorý nakoniec kúpil bývalý zamestnanec spoločnosti Nike v online aukcii. V roku 2018 sa spoločnosť Nike intenzívnejšie snažila o obnovenie technológie prostredníctvom nového modelu s názvom Shox Gravity. Jeho aktualizovaná estetika sa vyznačovala hladkými valcovitými stĺpikmi v ráme pod pätou, čo prinieslo nový vzhľad modelu Shox, ktorý pripomínal prototyp z roku 1991 z vývojovej fázy Kilgore. Ten bol potom skombinovaný s najmodernejšími technológiami Nike, ako sú Flyknit a Flywire, aby bola obuv odolnejšia a pohodlnejšia.
Návrat na výslnie
Model Gravity dosiahol určitý úspech, ale bola to až ohromujúca spolupráca s Comme des Garçons v roku 2019, ktorá skutočne vytlačila Shox späť na výslnie. Využijúc trend objemných bežeckých topánok Y2K, ktorý sa vyskytol koncom roka 2010, sa CDG spojila so spoločnosťou Nike a vytvorila dve superhrubé verzie modelu Shox TL z roku 2003. Tie mali ešte excentrickejší vzhľad ako originál, s hrubo strihaným sieťovaným zvrškom, rebelskými detailmi a oslnivými reťazami Comme des Garçons ovinutými okolo strednej časti chodidla. Tento pútavý dizajn sa dokonale hodil k nevšednému vzhľadu celoplošného odpruženia Shox pod nohou a bol skvelým spôsobom, ako znovu zaviesť dedičnú technológiu do kultúry tenisiek.
Pocta grimeovej scéne
Popri teniskách CdG x Shox sa spoločnosť Nike rozhodla uctiť si historické spojenie medzi značkou Shox a britskou grimeovou scénou spoluprácou s britsko-nigérijským raperom a hudobným producentom Skepta. Skepta, prominentný grimeový MC v rokoch 2000 a 2010, si vybral model TL, pretože "zvykol vidieť všetky deti, ktoré hojdali Shox", keď cestoval do severozápadného Anglicka, a chcel osláviť to, čo je pre neho "skutočná pouličná obuv". Jeho dizajn obsahoval prvky, ktoré vzdávali hold jeho nigérijskému dedičstvu, vrátane mohutnej potlače leva na stielke. Tento výrazný motív bol inšpirovaný odevom Isiagu nigérijského národa Igbo, ktorý symbolizuje silu, autoritu a hrdosť. Skepta sa v apríli 2018 stal nigérijským náčelníkom, takže jeho topánka Shox TL bola vyrobená na počesť tejto skutočnosti, ako aj koreňov jeho rodiny, a zároveň spája krajinu so zvyškom sveta pomocou sily kultúry.
Návrat sa začína
Tieto dve pamätné spolupráce poskytli nový základ, na ktorom mohla spoločnosť Nike vybudovať kolekciu tenisiek Shox pre ďalšiu generáciu. Znovu boli predstavené modely R4, BB4 a TL spolu s exkluzívnymi dámskymi modelmi, ako sú Enigma a Nova. To podnietilo Vincea Cartera, ktorý práve dohrával posledné dve sezóny svojej skvelej kariéry v NBA v tíme Atlanta Hawks, aby opäť vybehol na ihrisko v teniskách Shox. V roku 2019 spoločnosť Nike dokonca vyrobila tri edície TL s brazílskym futbalistom Neymarom, zatiaľ čo kanadský raper Drake bol tiež spozorovaný v páre R4 počas svojho turné Assassination Vacation Tour 2019, keď návrat značky Shox začal naberať na obrátkach.
Módne spolupráce
V roku 2020 sa rozšírili farebné verzie modelu Shox a po pokojnom roku 2021 sa v roku 2022 objavil ďalší nárast spolupráce, keď dlhoročný partner Nike, spoločnosť Supreme, navrhla dve verzie ranej siluety Shox známej ako Ride 2. Tieto bielo-červené tenisky stelesňovali retro vzhľad bežca Y2K so zmesou sieťoviny a splývavých kožených prekladov na hrubej medzipodrážke a podobne ako väčšina spoluprác Supreme x Nike sa ukázali ako veľmi obľúbené. Približne v rovnakom čase britská návrhárka Martine Rose predviedla svoje jedinečné poňatie tejto línie v rámci svojej kolekcie Jar 2023 počas londýnskeho týždňa módy v júni 2022. Hrajúc sa na svoj obľúbený štýl mule topánok, Rose otvorila pätu svojho návrhu, známeho ako Shox Mule MR4, a zvýšila výšku stĺpikov Shox, aby pôsobili viac ako platforma. Medzitým elegantná výšivka a jemné označenie značky zdobili zvršok pre sofistikovaný vzhľad, ktorý priniesol dizajnu široké uznanie vo svete módy a viedol k vydaniu ďalších troch žiarivých farebných prevedení v roku 2023.
Nová éra technológie Shox
Po tom, čo sa počas väčšiny rokov 2010 nepodarilo upútať pozornosť fanúšikov tenisiek ani bežných nositeľov, sa obuv Shox konečne vrátila na výslnie začiatkom roka 2020, čím sa začala nová éra prosperity tejto desaťročia starej technológie odpruženia. Vychádzajúc z populárnych spoluprác z rokov 2022 a 2023, spoločnosť Nike opätovne zamerala svoje úsilie na klasické dizajny Shox, pričom v roku 2024 bola vydaná retro verzia OG R4 spolu s množstvom nových farebných prevedení a ešte viac modelov Shox TL, ktoré boli od roku 2019 základnou súčasťou obnovenej línie Shox. Okrem toho sa po úspechu kolaboratívnej tenisky Shox Ride 2 dva roky predtým po prvýkrát vrátila do predaja ako bežná verzia. Vďaka všetkému humbuku z predchádzajúcich rokov mali tieto vydania veľký úspech a radikálne tenisky prenikli do kultúry a objavili sa na nohách celebrít, ako napríklad hip-hopovej hviezdy Kendricka Lamara, ktorý všetkých prekvapil, keď sa objavil na The Pop Out: Ken and Friends v pôvodnej červenej farbe Comet Red modelu R4. Nasledovalo šialenstvo na sociálnych sieťach, keď jeho fanúšikovia začali na internete diskutovať o netradičnom výbere tenisiek vplyvného hudobníka a zrazu všetci opäť hovorili o Shoxoch.
Technológia, ktorá predbehla svoju dobu
Takéto udalosti dokazujú, aký záhadný je a vždy bol tlmiaci systém Nike Shox, ktorý aj viac ako dvadsať rokov po svojom prvom uvedení na trh stále fascinuje nadšencov tenisiek na celom svete. Hoci táto technológia bola pôvodne koncipovaná ako alternatíva a možno aj nástupca Nike Air, najviac fanúšikov si získala práve vďaka jedinečnej estetike charakteristických stĺpov Shox. Aj vďaka tomu si Shox zachováva svoju aktuálnosť, a to aj v prítomnosti ľahších penových materiálov, ktoré vracajú energiu, ako je napríklad Nike React. Napriek existencii takýchto pokročilých systémov tlmenia si siluety Shox našli svoje miesto v modernej kultúre tenisiek, a to tak medzi tými, ktorí si ich s láskou pamätajú z čias Vincea Cartera, ako aj v novej komunite fanúšikov, ktorí zbožňujú ich odvážny dizajn. Už na začiatku tisícročia tieto topánky výrazne predbehli svoju dobu, ale svojím futuristickým štýlom a pružnou podrážkou dokážu aj dnes vyvolať rovnaký pocit.