SPORTSHOWROOM

Nike

Cortez

Nadčasová klasika Billa Bowermana.

Nike Cortez
© Nike

Revolučná bežecká obuv

Keď Bill Bowerman a Phil Knight v roku 1964 založili spoločnosť Blue Ribbon Sports, boli zodpovední za distribúciu obuvi v Spojených štátoch v mene japonskej športovej značky Onitsuka Tiger. Hoci spoločnosť v tom čase nemala vlastnú kreatívnu tvorbu, Bowerman, ktorý bol zároveň trénerom atletiky na Oregonskej univerzite, už dlhé roky prispôsoboval športovú obuv svojim študentom, aby im pomohol dosiahnuť lepšie výsledky, takže sa mu zdalo prirodzené navrhnúť v roku 1966 model pre spoločnosť Onitsuka. Na základe svojich trénerských skúseností vytvoril model TG-24 - revolučnú bežeckú obuv, ktorá sa stala základom značky Nike. O viac ako polstoročie neskôr nesie tento skromný dizajn nové meno: Nike Cortez, pretože zostáva jednou z najobľúbenejších a najtrvácnejších siluet značky.

© Nike

Rozmanité inšpirácie

Hoci Bowerman pred modelom TG-24 nikdy profesionálne nenavrhol bežeckú obuv, jeho dlhoročné skúsenosti z atletiky a čas strávený doma majstrovaním s obuvou znamenali, že mal ideálne predpoklady na to, aby vytvoril niečo úplne výnimočné, keď sa mu to podarilo. Ako tréner sa neuveriteľne venoval svojim atlétom a chcel vyrobiť tréningovú obuv, ktorá by im pomáhala na dlhých tratiach a zároveň zabraňovala zraneniam. Inšpiráciu čerpal najmä od jedného zo svojich bežcov z tímu Oregon Ducks, Kennyho Moora, ktorý utrpel zranenie nohy počas tréningu v roku 1965. Bowerman rozobral obuv, ktorú Moore nosil, aby zistil príčinu, a dospel k záveru, že je potrebné zlepšiť tlmenie. Vyrobil niekoľko prototypov, ktoré Moore vyskúšal, a jeho zistenia sa stali základom niektorých dôležitých prvkov podrážky TG-24. Okrem toho sa pozrel na niektoré modely značky Onitsuka vrátane modelov Spring Up a Limber Up (topánky, ktoré sa vyrábajú dodnes), aby získal ďalšie nápady, a až potom skonštruoval jednotku podrážky, vďaka ktorej sa stala takou obľúbenou voľbou medzi bežcami.

© Nike

Nový priemyselný štandard

Po mnohých experimentoch a rôznych prototypoch zdokonalil Bowerman svoj inovatívny dizajn. Priamo pod zvršok umiestnil hubovitú vrstvu gumy, ktorú podopierala penová medzipodrážka po celej dĺžke. Okrem toho, že poskytovala dodatočné polstrovanie pod loptičkou chodidla na lepšie tlmenie nárazov, bola vyvýšená v pätovej časti, aby sa znížila možnosť zranenia achilovky. Tým sa stanovil nový štandard pre odvetvie bežeckej obuvi, pričom Bowermanovo zameranie na potreby športovcov sa stalo hlavným cieľom spoločnosti Nike pri založení značky začiatkom 70. rokov. Okrem tejto podpornej medzipodrážky mala topánka podrážku s priľnavosťou rybej kosti, ktorá poskytovala vynikajúcu trakciu, a zvršok vyrobený z pevného, ale ľahkého tkaného nylonu označovaného ako "Swoosh Fiber". Táto tkanina odolávala vlhkosti a držala tvar účinnejšie ako mnohé iné materiály tej doby, čím umožnila modelu TG-24 dosahovať lepšie výsledky ako jeho konkurenti.

© Nike

Hľadanie názvu

Keď sa v roku 1966 po prvý raz objavili nohavice TG-24, Bowerman a Knight objednali len 300 párov na predaj športovcom v Spojených štátoch. Spoločnosť bola ešte len v začiatkoch a bolo ťažké pravidelne plniť predajné ciele, takže boli schopní doviezť len malé množstvo zásob. Vďaka svojej ľahkosti a odolnej podpore sa model TG-24 ukázal ako veľmi úspešný a dopyt sa zvýšil, čo spoločnosť Onitsuka prinútilo požiadať majiteľov spoločnosti Blue Ribbon Sports, aby pre model vymysleli lepší názov. Keďže olympijské hry v Mexiku v roku 1968 boli za rohom, rozhodli sa ho nazvať TG-Mexico, aby ho spojili so svetovým turnajom. Verzie obuvi z tohto obdobia boli biele s modrým a červeným logom Onitsuka a nápisom "Mexico" vytlačeným na bočnej strane, ale netrvalo dlho a japonská značka požiadala o ďalšiu zmenu názvu. V nadväznosti na mexickú tematiku Bowerman a Knight zvolili ako novú prezývku Aztékov, čo bol odkaz na pôvodných obyvateľov, ktorí pred mnohými storočiami obývali oblasť okolo dnešného Mexika. Nanešťastie, spoločnosť adidas mala vlastnú líniu pretekárskych špicov Azteca, takže sa proti tomuto nápadu ohradila a pohrozila právnymi krokmi, ak si Onitsuka ponechá názov. Bowerman a Knight sa opäť museli vrátiť k rysovacej doske. Frustrovaná dvojica si vybrala názov, ktorý poukazoval na ich odvážnu, rebelskú povahu, a poslala spoločnosti adidas odkaz, pričom ho nazvala Cortez podľa španielskeho conquistadora Hernana Cortesa, ktorý sa začiatkom roku 1500 zaslúžil o pád Aztéckej ríše.

© Nike

Nové začiatky

Tentoraz sa názov uchytil a úspech nového modelu Onitsuka Tiger Cortez zaznamenala spoločnosť Blue Ribbon Sports do konca 60. rokov. V skutočnosti Phil Knight odvtedy uviedol, že dobré príjmy spoločnosti v roku 1967 boli z veľkej časti výsledkom tohto modelu. Pomohol tiež k širšej popularizácii obuvi Tiger v Spojených štátoch a v roku 1968 bol najpredávanejšou obuvou oboch značiek. Napriek plodnému vzťahu medzi nimi však začalo narastať napätie, keď Knight zistil, že spoločnosť Onitsuka hľadala ďalších distribútorov v Spojených štátoch. Spoločnosť Blue Ribbon Sports už zjavne nebola prioritou, čo malo vplyv na hospodársky výsledok podniku, keďže nedokázala udržať krok s dopytom, a tak Knight začal zvažovať iné možnosti. V roku 1971 spolu s Bowermanom založili spoločnosť Nike, pričom Knight prevzal zodpovednosť za obchodnú stránku veci a Bowerman pracoval na obuvi. Knight požiadal študentku grafického dizajnu Carolyn Davidsonovú, s ktorou sa zoznámil počas druhej práce na Portlandskej štátnej univerzite, aby navrhla logo pre novozaloženú značku. Jej úlohou bolo vyjadriť pohyb a vytvoriť niečo úplne odlišné od loga adidas s tromi pruhmi. Z jej mnohých výtvorov si Knight vybral teraz už celosvetovo známy swoosh a rýchlo dal vyrobiť prototyp Cortez s novým emblémom na bokoch namiesto vlny Onitsuka.

© Nike

Aktualizovaný dizajn

Model Cortez sa stal prvou oficiálnou siluetou značky Nike, keď bol sprístupnený športovcom zúčastňujúcim sa na atletických skúškach na olympijské hry v roku 1972, ktoré sa konali v Eugene v štáte Oregon, len pár hodín jazdy od sídla spoločnosti Nike. V tom čase už mal Bowerman čas na aktualizáciu modelu, aby bol ešte efektívnejší ako výkonnostná bežecká obuv. Do päty bol pridaný zátvor proti opotrebovaniu, ktorý zvýšil jej odolnosť, a nová štvorsmerná strečová podšívka ju urobila pohodlnejšou a zároveň znížila možnosť vzniku pľuzgierov. Bola tiež vyrobená verzia so širšou špičkou, aby sa prispôsobila rôznym typom chodidiel, a sortiment bol rozšírený o možnosti z leštenej kože a semišu.

© Nike

Na kurt

Majitelia spoločnosti Onitsuka pochopiteľne neboli spokojní s tým, že spoločnosť Nike prevzala model Cortez a predávala ho s vlastným logom, preto v roku 1971 podali na súd žalobu na spoločnosť Nike o práva na názov a model. Počas trojročného súdneho sporu ortopedickí experti konštatovali, že Bowermanov revolučný dizajn sa od ostatných topánok Onitsuka líšil tým, že chránil achilovku pred zranením, a práve to nakoniec viedlo k rozhodnutiu, ktoré obom značkám povolilo pokračovať v predaji tejto siluety. Rozhodujúce bolo, že spoločnosť Nike získala výhradné právo používať názov Cortez. Na druhej strane, spoločnosť Onitsuka bola nútená k zmene a rozhodla sa pre Corsair - obuv, ktorú vyrába dodnes.

© Nike

Športová podpora

Napriek tomuto zdĺhavému súdnemu sporu zostala spoločnosť Nike počas celého začiatku 70. rokov neohrozená a Bowermanove športové kontakty pomohli tomu, že sa Cortez stal obľúbenou voľbou medzi športovcami. Oficiálne uvedenie aktualizovanej verzie značky s nápisom swoosh sa uskutočnilo na olympijských hrách v Mníchove v roku 1972, kde bol Bowerman trénerom atletiky. V tom roku súťažil jeden z jeho bežcov z Oregonskej univerzity, veľmi populárny Steve Prefontaine, a jeho používanie obuvi Nike Cortez pomohlo propagovať túto obuv napriek tomu, že vo finále behu na 5 000 m skončil tesne za medailovými priečkami. Po tomto sklamaní sa Prefontaine vrátil k tréningu s novým elánom a v nasledujúcich troch rokoch vytvoril americké rekordy na viacerých vzdialenostiach. Počas tohto obdobia pôsobil ako ambasádor značky a bol prvým športovcom, ktorý dostával plat za nosenie obuvi Nike. Jeho búrlivá osobnosť pútala pozornosť na atletických podujatiach po celej krajine, kde povzbudzoval ostatných športovcov, aby vyskúšali Cortez a ďalšie modely. O niekoľko desaťročí neskôr, v roku 2017, sa spoločnosť Nike rozhodla uctiť si jeho podiel na histórii modelu Cortez vytvorením špeciálnej farebnej verzie Stop Pre, ktorá odkazovala na tričká, ktoré ironicky nosili jeho fanúšikovia na olympijských testoch v Eugene a na ďalších podujatiach. Len málokedy sa niekomu podarilo legendárneho diaľkového bežca zastaviť.

© Nike

Vynaliezavá reklama

S Prefontainom na palube a urovnaným súdnym sporom so spoločnosťou Onitsuka boli 70. roky pre Nike a Cortez skvelým obdobím. Úspech topánky umožnil Bowermanovi slobodne experimentovať s novými dizajnmi, čo následne podnietilo ďalší rast. Medzitým Knight vyvíjal vynikajúce marketingové techniky a vydával reklamy, v ktorých ukazoval výkonnostné vlastnosti topánky a zároveň odhaľoval časť príbehu, ktorý stál za jej dizajnom. V jednom materiáli distribuovanom na výstave National Sporting Goods Association v júni 1973 sa vysvetľovalo, že "Cortez" bol koncipovaný ako špičková tréningová obuv pre bežcov na dlhé trate", pričom sa opisoval ako "nový koncept tréningovej obuvi na dlhé trate"." Bowerman bol oslavovaný ako génius stojaci za týmto prelomovým dizajnom a Onitsuka bol z príbehu úplne vynechaný, čo signalizovalo novoobjavenú nezávislosť jeho značky a pevne stanovilo Cortez ako dizajn Nike.

© Nike

Obuv Farrah

Od začiatku sa model Cortez predával ako obuv na beh na dlhé trate, ale už v niektorých prvých reklamách sa opisoval ako "ideálny na bežné nosenie". Napriek tomu sa ako lifestylová obuv presadila až približne v polovici 70. rokov. Športový svet prekročila najmä vďaka jednej udalosti: objavila sa na nohách hollywoodskej herečky Farrah Fawcett. V epizóde obľúbeného televízneho seriálu Charlieho anjeli z roku 1976 mala na sebe obuv Senorita Cortez - verziu uvedenú na trh v roku 1975 a určenú špeciálne pre ženy - počas slávnej scény, v ktorej utekala pred zločincom na skateboarde. Obrázok Fawcettovej krčiacej sa na doske v jej čistých bielych teniskách s výrazným červeným nápisom swoosh na boku sa stal ikonickým a vyniesol Cortez do centra pozornosti. Bola to taká silná scéna, že do konca nasledujúceho dňa sa v mnohých obchodoch topánky vypredali. Niektorí fanúšikovia ju začali označovať ako "Farrah Shoe" a mnohé kalifornské roztlieskavačky ju nosili počas vystúpení. Po rokoch vzdala poctu tomuto momentu americká supermodelka Bella Hadid, ktorá v roku 2017 pri príležitosti 45. výročia modelu Cortez obnovila slávny obrázok.

© Nike

Prekračuje hranice športu

V 80. rokoch minulého storočia boli Nike Cortez naďalej obľúbenou bežeckou obuvou, o čom svedčí priekopníčka ženského diaľkového behu Joan Benoit Samuelsonová, ktorá v rokoch 1979 až 1985 vyhrala množstvo maratónov. Počas 45. výročia tejto siluety hovorila o svojom obdive k modelu Cortez a uviedla, že jej poskytol podporu, ktorú potrebovala na to, aby ako mladá športovkyňa s istotou prekonala svoje limity. Aj keď však pomáhala ľuďom ako Samuelsonová, presiahla oblasť športu a jej prítomnosť bolo cítiť aj v iných oblastiach populárnej kultúry, napríklad v hudbe. Na svojom svetovom turné v roku 1980 Elton John, ktorý už predtým dostal vlastný dizajn Cortez s podrážkou Nike Roadrunner z roku 1979, venoval spoločnosti Nike pieseň, keď vystupoval v modrobielom farebnom prevedení. Medzitým si b-boys na východnom pobreží obľúbili Cortez pre ich ľahkú konštrukciu, ktorá im umožňovala väčšiu voľnosť pohybu pri breakdance, a na západnom pobreží si získavali veľkú obľubu, najmä v Los Angeles, kde sa nachádzalo mnoho prvých obchodov Nike. Rapper N.W.A. Eazy-E sa koncom 80. rokov preslávil nosením tejto siluety a jeho fanúšikovia ho nasledovali a nazvali ho Nike Dope Man podľa skladby tejto vplyvnej hip-hopovej skupiny z roku 1987. Model Cortez sa čoskoro stal dôležitým kúskom oblečenia na gangsta rapovej scéne a netrvalo dlho, kým gangy zo západného pobrežia začali túto obuv začleňovať do svojich šatníkov, pretože jej minimalistické použitie farieb umožnilo ľuďom ukázať, ku ktorej skupine patria. Napriek týmto konotáciám bola obuv Cortez naďalej obľúbenou voľbou v celej krajine až do 90. rokov 20. storočia, keď získala zdravšiu podporu, ktorá ju posunula na globálnu dráhu.

© Nike

Prechod na globálnu úroveň

Deväťdesiate roky sa začali kultovým vystúpením Whitney Houston na Super Bowl XXV. Počas spievania národnej hymny mala v rámci svojho uvoľneného výberu oblečenia oblečené klasické biele Cortez s výrazným červeným swooshom. Len niekoľko rokov po tom sa vďaka nezabudnuteľnému vystúpeniu vo filme Forrest Gump z roku 1994 meno Cortez rozšírilo po celom svete. Postava Toma Hanksa vo filme dostala pár Cortez, ktoré pred kamerou jasne drží a potom ich nosí, keď behá po Spojených štátoch - dokonalá reklama na bežeckú obuv, ktorá je dedičstvom. Film získal niekoľko cien Akadémie a zaznamenal celosvetový úspech, čím priniesol modelu Cortez pozoruhodnú podporu viac ako 20 rokov po jeho prvom uvedení. Jej prítomnosť vo filme bola taká významná, že červeno-bielo-modrý model, ktorý nosil Hanks, sa teraz často označuje ako farebný variant Forresta Gumpa a v roku 2024 bolo pri príležitosti 30 rokov od prvého uvedenia filmu vyrobené špeciálne retro vydanie tohto dizajnu. Popri týchto významných momentoch si model Cortez našiel domov aj na televíznych obrazovkách po celej Amerike v jednom z najpopulárnejších sitkomov 90. rokov, Seinfeld, v ktorom bolo možné postavu Georgea Costanzu často vidieť v tomto modeli. Herec Jason Alexander, ktorý ho hral, si ich údajne tak obľúbil, že po skončení seriálu v roku 1998 požiadal, či si môže jeden pár ponechať ako spomienku na svoje účinkovanie v seriáli.

© Nike

Oslava kultúry Chicano

V roku 2000 bol model Cortez jednou z najznámejších siluet značky Nike, a preto sa začal používať v spolupráci. Jednou z prvých bola spolupráca s mexicko-americkým tetovačom Markom Machadom alias Mister Cartoon, ktorého diela často odkazujú na pouličný život v Los Angeles z jeho detstva. Veľký podiel na tom mala móda komunity Chicano, ktorá je potomkom pôvodných Mexičanov, ktorí v tomto regióne žili pred príchodom Európanov. Keď Machado vyrastal, často vídal rešpektovaných Chicanos nosiť Nike Cortez, preto sa rozhodol uctiť si túto skutočnosť tým, že swoosh na svojich prvých spoločných teniskách nahradil hlavou aztéckeho bojovníka, ktorého črty vyzerali trochu európsky. Týmto spôsobom sa umelec namiesto negatívneho pohľadu na názov obuvi rozhodol predstaviť dedičstvo Chicano ako spojenie pôvodných ľudí s vplyvmi z cudzej krajiny a naučiť históriu svojich predkov novú generáciu. V nasledujúcich rokoch si spoločnosť Nike uctila spojenie tejto siluety s latinskoamerickými komunitami aj prostredníctvom edícií, ako sú Mesiac latinskoamerického dedičstva a Dia de los Muertos.

© Nike

Pôsobivý míľnik

Prvý model Nike Cortez Mister Cartoon sa skutočne spojil s losangeleskou komunitou a v roku 2010 spoločnosť Nike pokračovala v hľadaní nových spolupracovníkov pre svoj najstarší model. V roku 2015 to viedlo k partnerstvu so streetwearovou značkou Undefeated, v rámci ktorého vzniklo čierno-biele farebné prevedenie inšpirované Los Angeles. Pri príležitosti 45. výročia modelu Cortez v roku 2017 vytvoril Mister Cartoon ďalšie tri štýlové dizajny a Nike pri príležitosti tohto pôsobivého míľnika vydal desiatky farebných prevedení v retro aj novom štýle. Patrili medzi ne modely odkazujúce na zranenie Kennyho Moora, ktoré inšpirovalo niektoré Bowermanove dizajnérske nápady, ako aj klasické edície v nylone aj koži, verzie s vyšívanými a šperkovanými mihalnicami, model Flyknit a dve tenisky, ktoré sa snažili uznať spojenie topánky s mestom Los Angeles vzdaním pocty Long Beach a Comptonu.

© Nike

Výrazné dizajny

Aj keď model Cortez v skutočnosti nikdy nezmizol, znamenalo to začiatok jeho silného oživenia a rok 2018 priniesol sériu nezabudnuteľných tenisiek v spolupráci s americkým raperom Kendrickom Lamarom, ktorý predtým spieval o modeli Cortez v skladbe "Control" od Big Seana z roku 2013. Popri nich Nike vyrobila farebné verzie s tenistkou Mariou Šarapovovou, multibrandovým maloobchodným predajcom Dover Street Market a špičkovou japonskou módnou značkou Comme des Garçons, ktorá vytvorila niekoľko čiernobielych dámskych modelov s vysokými platformovými podrážkami. Po nich nasledovala v roku 2019 populárna spolupráca so Stranger Things, pričom prostredie seriálu z 80. rokov dokonale ladilo s retro vibráciami siluety, a zaujímavý Shoe Dog Pack, ktorého dva návrhy Cortez obsahovali rané logá Nike, ktoré značka zvažovala použiť, než sa nakoniec rozhodla pre ikonický swoosh.

© Nike

Vyhľadávaný módny kúsok

V roku 2020 sa naďalej objavovali nové verzie modelu Nike Cortez a 50. výročie topánky sa oslavovalo spoluprácou Union LA, ktorá pozostávala zo štyroch farebných prevedení inšpirovaných Los Angeles a dvoch excentrických návrhov inovatívnej japonskej módnej značky sacai. Topánky Cortez už nosil Leonardo Di Caprio vo filme Martina Scorseseho Vlk z Wall Street z roku 2013, objavili sa aj na nohách Jeremyho Allena Whitea, keď stvárnil Carmen v populárnom televíznom seriáli The Bear z roku 2022, pričom White neskôr vyhlásil, že je to jeho najobľúbenejšia obuv. Bolo ju možné vidieť aj v módnych časopisoch, ako napríklad Vogue, ktorý si všimol, že ju nosia influencerky Emily Ratajkowski a Alexa Chung, ako aj herečka Dakota Johnson, ktorej vzhľad v slušivej barokovo hnedej farbe z nej urobil bežnú voľbu v lete 2024.

© Nike

Nadčasová klasika

Pri pohľade späť na históriu modelu Nike Cortez je celkom pozoruhodné, ak si uvedomíme, aká významná silueta to bola nielen pre Nike, ale pre celý obuvnícky priemysel. Počas viac ako piatich desaťročí bola základom jednej z najväčších odevných značiek na svete, stanovila priemyselný štandard pre odpruženie bežeckej obuvi, podporovala superhviezdnych športovcov pri dosahovaní veľkých úspechov, stala sa neodmysliteľnou súčasťou streetwearovej módy, objavila sa v hollywoodskych filmoch a zdobila nohy celebrít na plátne aj mimo neho, čím sa napokon etablovala ako základný prvok kultúry 20. a 21. storočia. Napriek svojmu veku je model Cortez naďalej jedným z vlajkových modelov značky Nike a patrí k najznámejším dizajnom tenisiek na svete. Podľa šéfdizajnéra spoločnosti Nike Johna Hokea je "kvintesenciálnym vyjadrením" dizajnovej filozofie značky a ako takú ju možno považovať za jednu z jej najvýznamnejších - na čo sa nikdy nezabudlo, keďže táto nadčasová obuv naďalej zanecháva stopu v modernej kultúre tenisiek.

Read more

SPORTSHOWROOM používa súbory cookie. O našej politike používania súborov cookie.

ďalej

Vyberte si svoju krajinu

Európe

Ameriky

Ázia a Tichomorie

Afriky

Stredný Východ