SPORTSHOWROOM

Nike

Blazer

Dedičské tenisky v štýle 70. rokov.

Blazer
© Nike

Vážna výzva

Na začiatku 70. rokov 20. storočia sa spoluzakladatelia spoločnosti Nike Phil Knight a Bill Bowerman usilovne snažili rozvíjať svoju novovzniknutú značku. Práve sa odpútali od sedemročnej spolupráce s japonskou spoločnosťou Onitsuka Tiger, boli pomerne dobre etablovaní v bežeckej komunite, ale relatívne neznámi v iných športoch. Bowerman sa ujal vedenia v oblasti dizajnu a vytvoril inovatívnu tréningovú obuv, vďaka ktorej sa Nike podaril skvelý štart. Onedlho sa však rozhodol, že potrebuje novú výzvu, a tak si dal za úlohu vytvoriť obuv pre basketbalistov. Bowerman sa s touto úlohou popasoval a vytvoril jedny z najikonickejších tenisiek značky: Nike Blazer.

© Nike

Hľadanie mena

Basketbalovú obuv v 70. rokoch 20. storočia vyrábali v podstate dve značky. Converse dominovala na trhu od vydania modelu All Star v roku 1917 a adidas, hoci bol relatívnym nováčikom, vstúpil ako silný vyzývateľ s modelom Superstar v roku 1969. Bowerman vedel, že musí navrhnúť solídny kus obuvi, aby mohol konkurovať týmto populárnym modelom, a jeho prvým pokusom bol slušný basketbalový trenažér známy ako Bruin, ktorý bol vydaný začiatkom roka 1972. Miestny basketbalový tím Nike, Portland Trail Blazers, začal nosiť prototypy modelu Bruin, čím ukázal, že je to reálna možnosť pre profesionálnych hráčov. Portlandský klub bol v NBA ešte celkom nový, keďže sa do nej zapojil až v sezóne 1970/71 ako jeden z piatich tímov, ktoré tvorili prvú Pacifickú divíziu, takže pre Bowermana to bolo dobré miesto na vyskúšanie jeho obuvi. Keď koncom roka 1972 prišiel vytvoriť svoj druhý basketbalový tréner, poctil Trail Blazers tým, že ho pomenoval po rozvíjajúcej sa franšíze. Namiesto plného názvu však zvolil niečo kratšie, chytľavejšie a bližšie k názvu, ktorý často používali fanúšikovia, a nazval ho Nike Blazer.

Dobre navrhnutý basketbalový tréner

Úplne prvý model Blazer sa dostal na palubovku už v decembri 1972; v čase, keď sa Trail Blazers snažili presadiť v lige. Vďaka najmodernejšej technológii a čistej estetike sa však táto obuv začala presadzovať proti svojim súperom. Použitie technologických inovácií v obuvi Blazer vyplynulo z Bowermanovej túžby poskytnúť športovcom výkonnostnú výbavu, ktorú potrebovali na hranie na najvyššej úrovni. To bolo dôvodom vzniku jej troch hlavných komponentov: odolného koženého zvršku, mäkkého nylonového jazyka a vulkanizovanej gumovej podrážky. Nič z toho dnes neznie ako špičková technológia, ani to v tom čase nebolo obzvlášť prevratné, napokon, vulkanizovaná podrážka bola kľúčovým prvkom modelu All Star, ktorý existoval už roky. Napriek tomu to bola v tom čase najlepšia dostupná možnosť a model Blazer dobre využíval všetky tri prvky, aby hráčom poskytol odolnosť, pružnosť a podporu spolu s obratnosťou, ktorú potrebovali na udržanie kroku s rýchlou basketbalovou hrou. Okrem toho Bowerman pridal niekoľko dizajnových prvkov, ktoré zlepšili vlastnosti modelu Blazer poskytujúce pohodlie. Raná reklama na túto obuv ju opisovala ako "stvorenú pre akciu a odolnosť" a zároveň uvádzala vlastnosti ako "polyfoamový jazyk, polstrovaný členkový golier a špongiová podpora klenby", "froté vnútorná podrážka absorbujúca vlhkosť" a "populárna škrupinová vonkajšia podrážka", ktoré umožnili modelu Blazer konkurovať svojim súčasníkom.

© Nike

Jednoduchá estetika a pútavé logo

Hoci Bowerman a Knight vedeli, že pevný dizajn modelu Blazer môže konkurovať kvalite značiek adidas a Converse, boli si zároveň vedomí, že to samo o sebe nebude stačiť na získanie dlhoročných fanúšikov konkurencie. Aby s tým bojovali, zamerali sa na vytvorenie osobitého vzhľadu tým, že originálnemu farebnému prevedeniu dali čistý biely zvršok, odhalený penový jazyk so značkovou visačkou a predovšetkým čierne logá swoosh dynamicky sa vlniace po oboch bokoch. V tom čase bol symbol Nike pripomínajúci kliešťa ešte celkom nový, ale už sa stal okamžite rozpoznateľným označením výrobkov značky. Silný kontrast medzi veľkým, pútavým logom a bielym zvrškom modelu Blazer znamenal, že ho na ihrisku nebolo možné prehliadnuť, ani keď ste ho sledovali zo zadných radov štadióna alebo na zrnitej televíznej obrazovke. Táto odvážna variácia tónov sa stala charakteristickým znakom modelu Blazer, pretože spoločnosť Nike čoskoro nadviazala na biely a čierny model OG návrhmi zdobenými pestrofarebným semišom a bielymi švihákmi, ktoré vytvárali rovnako výrazný kontrast. Tieto jednoduché tóny, ktoré zahŕňali červenú, modrú a zelenú farbu, v spojení so skorým vydaním bielej a čiernej nízkej topánky poskytli hráčom niekoľko možností výberu, vďaka čomu si mohli vybrať farby, ktoré najviac zodpovedali farbám ich tímu a štýlu, ktorý preferovali pri hre. Spoločnosť Knight sa opäť postarala o atraktívny slogan, ktorý semišové verzie popisoval ako "farby stvorené pre víťazov".

© Nike

Rastúca pozornosť

Do roku 1977 sa model Blazer preslávil ako dobre stavaný basketbalový trenažér s dobrým komfortom a podporou. Vďaka spojeniu s klubom Portland Trail Blazers ju nosili hráči NBA, ako napríklad Geoff Petrie, a šikovné reklamné kampane Phila Knighta, v ktorých o topánke hovoril ako o "voľbe šampiónov", ju spropagovali natoľko dobre, že sa mohla celkom pohodlne postaviť vedľa svojich konkurentov. Spoločnosť Nike tiež začala rozširovať ponuku bielych farebných prevedení pridávaním švihov rôznych odtieňov zvršku, vrátane fialovej, sivej a niekoľkých ďalších. Na ihrisku sa tím Portland Trail Blazers posilnil podpisom zmluvy so silným útočníkom Mauriceom "The Enforcer" Lucasom a príchodom vysoko uznávaného Jacka Ramsayho na post hlavného trénera a v roku 1977 prvýkrát a zatiaľ jediný raz vyhral ligu. To pomohlo obnoviť pozornosť k basketbalovým teniskám Nike, keďže rozohrávač Larry Steele hral v páre Bruins so svojím priezviskom na päte, ale Blazer mal dostať ešte väčší nárast popularity vďaka ďalšiemu z prvých hráčov značky. Prišla vďaka najfajnovejšiemu mužovi v lige: George Gervin.

© Nike

Ľadový muž

George Gervin bol strieľajúci obranca, ktorý hral za San Antonio Spurs. Gervin, ktorý bol očividne talentovaným hráčom, ale ešte nedosiahol svoj plný potenciál, si už získal povesť tichého, pracovitého hráča s uvoľneným správaním na ihrisku, vďaka čomu si vyslúžil prezývku Iceman po tom, čo ho Roland "Fatty" Taylor - bývalý spoluhráč z čias pôsobenia v tíme Virginia Squires - začal oslovovať Ice. Gervin sa vďaka tejto osobnosti zlepšil ako strelec, ktorý si počínal pokojne a vytrvalo. V roku 1977 sa prvýkrát dostal do All-Star tímu NBA, hoci ako náhradník, a sezónu ukončil ako šiesty najlepší strelec ligy s 1895 bodmi. V nadväznosti na to sa v sezóne 1977-78 stal prvýkrát v kariére najlepším strelcom NBA vďaka neuveriteľnému 63-bodovému zápasu proti New Orleans Jazz v posledný deň základnej časti. Tento impozantný návrat ho vyniesol na 2232 bodov pri priemere 27,2 bodu, čím sa stal šampiónom v bodovaní s nepatrným rozdielom len 0,1 bodu na zápas.

© Nike

Najužitočnejší hráč všetkých hviezd (All-Star MVP) od spoločnosti Nike

Keďže Gervin začal podávať výkony, ktorými konkuroval nositeľom značky Converse, ako bol jeho bývalý spoluhráč z tímu Squires Julius Erving, Bowerman a Knight boli radi, že hviezda Spurs reprezentuje ich značku, najmä preto, že kvôli tomu prebehol od ich ďalšieho veľkého rivala. Predtým, ako si Gervin obliekol Blazer, zvyčajne nosil basketbalovú obuv adidas, ale k zmene ho presvedčili čiastočne peniaze, ktoré mu ponúkala spoločnosť Nike, ale aj to, že Bowermanovo "neštandardné" myslenie prinieslo "kvalitnejšiu obuv". Gervin pokračoval v nosení basketbalových tenisiek Nike počas zvyšku svojej kariéry a v čase svojej najväčšej slávy bol tvárou značky Blazer. Po svojej prelomovej sezóne 77-78 sa Iceman stal v nasledujúcom roku opäť šampiónom v bodovaní a v tej nasledujúcej dosiahol obrovský počet 2585 bodov a opäť sa stal lídrom bodovania, pričom tentoraz zaznamenal o viac ako 400 bodov viac ako jeho najbližší konkurent, skvelý Moses Malone. V sezóne '80 - '81 Gervin klesol na tretie miesto v celkovom poradí po tom, čo vynechal niekoľko zápasov kvôli zraneniu, a v roku 1982 po druhýkrát porazil Maloneho, keď dosiahol ďalší impozantný výsledok 2551 bodov. Bol tiež oporou All-Star tímu každý rok až do roku 1985, pričom v roku 1980 sa stal MVP All-Star so swoosh na nohách po víťaznom zápase s bilanciou 34 bodov a 10 doskokov.

© Nike

Propagácia značky Blazer

Gervinove neuveriteľné výkony a pozoruhodné strelecké schopnosti vyniesli San Antonio Spurs zo stredného tímu divízie na tím, ktorý sa zvyčajne umiestňoval na čele svojej divízie a pravidelne sa dostával do play-off. V rokoch 1982 a 1983 ich dokonca doviedol až do finále konferencie, ale v oboch prípadoch ich vyradil tím Magic Johnson's Showtime Lakers a nezastaviteľný Kareem Abdul-Jabar. Napriek tomu Gervinove výkony vyniesli Nike Blazer do ešte väčších výšin, pretože napriek tomu, že nikdy nezískal titul, fanúšikovia sa na neho radi pozerali. Vedeli, že dokáže predviesť šou, ako poznamenal jeden komentátor, ktorý ho počas zápasu proti LA Lakers označil za "ľudský kotúč". Táto povesť pomohla spropagovať značku Nike Blazer a dodnes je možné nájsť slávne zábery, na ktorých má na sebe bielo-čierny model a elegantne hrá svoj charakteristický hod prstom, ktorý dokonale stelesňuje zručnosť, kontrolu a talent, ktoré do hry vniesol. Gervinova sláva bola pre Blazer taká dobrá, že sa Knight a Bowerman rozhodli vyrobiť hráčovi jeho vlastný špeciálny pár. Spolu so Steeleho Bruinom to bol jeden z prvých príkladov Player Exclusive a stal sa známy ako Iceman Blazer pre skutočnosť, že Gervinova nezabudnuteľná prezývka bola vytlačená na päte tučným čiernym písmom. Na ihrisku tento jedinečný model priniesol ešte viac pozornosti na model Blazer, zatiaľ čo mimo neho Gervin pomohol spopularizovať obuv prostredníctvom reklamných kampaní spoločnosti Nike. Jeden z obzvlášť ikonických obrázkov ho zobrazuje, ako sedí na ľadovom tróne s vysokými topánkami OG Blazer na nohách a s chladným úsmevom na tvári.

© Nike

Technológia sa posúva ďalej

Koncom 70. a začiatkom 80. rokov George Gervin vynikal ako jeden z najlepších hráčov NBA všetkých čias a zároveň pomohol modelu Blazer stať sa populárnou basketbalovou teniskou v lige aj medzi bežnými hráčmi. Onedlho však obidve značky prekonali svoj vrchol a boli pomaly nahradené novšími modelmi. Gervin mal už dávno po tridsiatke a nemal takú rýchlosť ako kedysi a po sezóne po boku mladého Michaela Jordana v Chicagu Bulls ukončil kariéru v NBA a potom odišiel do zahraničia, kde dohrával kariéru v Taliansku a Španielsku. Medzitým Nike Blazer nahradili technologicky vyspelejšie basketbalové topánky ako Air Force 1 z roku 1982 a línia Jordan signature, ktorých úžasný úspech urobil z Nike v nasledujúcich desaťročiach top značku v hre. To však nemal byť koniec pre Gervinov obľúbený Blazer, pretože mu na pomoc prišla pomerne nečakaná subkultúra.

Hľadanie nového domova

Hoci spoločnosť Nike navrhla model Blazer pre basketbal, podobne ako mnoho iných športových siluet, nakoniec si našiel domov inde. Pre Blazer sa týmto domovom stal svet skateboardingu. Tento šport existoval v čase, keď Blazer vyšiel, už niekoľko desaťročí, ale stále sa rozvíjal a ešte nedosiahol významnú úroveň popularity. Po vytvorení prvého polyuretánového skateboardového kolieska v roku 1972 sa to však zmenilo a tomuto športu sa začalo venovať oveľa viac ľudí. Títo noví fanúšikovia potrebovali na efektívne korčuľovanie špecifický druh obuvi a stalo sa, že Blazer bol na túto úlohu ideálnou obuvou. Koncom 70. rokov si to začali uvedomovať aj skejteri a niekoľko profesionálov si ju vybralo kvôli podpore členku, trakcii a pocitu z dosky, ktorý im poskytovala podrážka z vulkanizovanej gumy. Bola to tiež veľmi pevná obuv, s hrubým blatníkom a odolným koženým alebo semišovým zvrškom schopným odolať každodennému korčuľovaniu.

© Nike

Vstup do nového tisícročia

Počas 80. a 90. rokov basketbalové tenisky Nike často končili na nohách korčuliarov. Dunk aj Air Jordan 1 sa stali topánkami na skate a v kultúre zostal aj Blazer, ktorý tak získal novú identitu a preniesol svoje meno do ďalšieho tisícročia, aj keď hlavne medzi skateboardovú subkultúru. Spojenie modelu Blazer so skateboardingom však netreba podceňovať, pretože práve ono nakoniec priviedlo topánku späť do hlavného prúdu.

© Nike

Prvé spolupráce

Podobne ako pri mnohých iných historických modeloch značky Nike, tajomstvom návratu modelu Blazer boli spolupráce. Jednou z prvých bola spolupráca s populárnou streetwearovou značkou Stussy. Spoločnosť Stüssy, obľúbená medzi skejterskou komunitou, už spolupracovala so spoločnosťou Nike na verzii modelu Dunk a v roku 2002 si vybrala model Blazer pre ďalšiu spoluprácu. Spoločne vytvorili dve kožené poltopánky: jednu tmavomodrú so žiarivým ružovým swooshom, druhú uhľovosivú so žiarivým zeleným logom, čím dodržali jednoduchú dvojfarebnú schému klasických Blazer. Nasledujúci rok priekopnícky graffiti umelec Futura vytvoril verziu potiahnutú plyšovým semišom s tmavomodrou základnou vrstvou, pieskovo béžovými prekrytiami a listovo zelenými zvýrazneniami. Tieto tlmené odtiene jej dodali švihácky vzhľad, vďaka čomu sa stala populárnym dizajnom, ale jej limitované vydanie len 1000 párov znamenalo, že túto kolaboratívnu tenisku mohlo získať len niekoľko ľudí.

© Nike

Oficiálna skate obuv

Napriek týmto dvom partnerstvám, vďaka ktorým sa Nike Blazer dostala do povedomia nadšencov tenisiek, bola začiatkom roka 2000 stále pomerne úzko špecializovaným modelom. Avšak vďaka Sandymu Bodeckerovi, ktorý si úspešne získal svet skateboardingu zapojením skejterov a skejtových obchodov do založenia Nike SB v roku 2002, bola pripravená pôda pre ešte silnejší návrat. Ten nastal v roku 2005, keď sa známy skateboardista a fanúšik značky Blazer Lance Mountain spojil s novou skejtovou divíziou spoločnosti Nike, aby siluetu prebudoval špeciálne pre skate. Keďže už predtým bola dobrou voľbou pre skejterov, aktualizácia sa zdala byť dávno potrebná a nebolo potrebné veľa meniť, aby sa vyrovnala ostatnej kvalitnej obuvi pre tento šport. Mountain jednoducho pridali trochu viac polstrovania, najmä na jazyku, a do medzipodrážky umiestnili tlmenie Zoom Air pre maximálne pohodlie, čím sa z modelu Blazer konečne stala oficiálna skateová obuv. Dnes je to základný prvok v ponuke Nike SB a Mountain, ktorý sa v roku 2007 oficiálne upísal skejtovému tímu značky, je zodpovedný za niekoľko ďalších populárnych spoluprác na SB Blazer.

© Nike

Supreme x SB Blazer

Na základe rastúceho úspechu modelu SB Blazer sa skateboardová lifestylová značka Supreme rozhodla v roku 2006 zapojiť do spolupráce s týmto modelom v rámci trojice kolaboratívnych tenisiek. Táto luxusná súprava dizajnov s polstrovaným zvrškom pripomínajúcim bundu, nánosmi z umelej hadej kože a zlatými detailmi priniesla do modelového radu Blazer špičkový vzhľad a retro šik, vďaka čomu mohol konkurovať neuveriteľne populárnemu modelu SB Dunk.

© Nike

Množstvo spolupracujúcich partnerov

Spolupráca s modelom Blazer v polovici roka 2000 upevnila siluetu ako jednu z klasík značky Nike a v roku 2010 značka priniesla celý rad nových farebných prevedení. Jej povesť sa rozšírila za hranice rešpektovanej skate obuvi a ľudia ju začali nosiť ako každodennú lifestylovú tenisku pre jej pohodlie a jednoduchú estetiku. Na Blazeri chcelo pracovať čoraz viac spolupracovníkov, čo viedlo k podmanivým partnerstvám s japonskou módnou značkou Comme des Garçons, Fragment Design Hiroshiho Fujiwaru, streetwearovým butikom Slam Jam, pokrokovou značkou Chitose Abe sacai a dokonca aj so sci-fi seriálom Stranger Things. Popri tom zostal Blazer veľkou súčasťou skejtovej scény a Nike sa spojil so skejtovými značkami ako švédska Polar Skate Co, Gnarhunters Elissa Steamer a madridská Welcome Skateboarding, ako aj s profesionálnymi skejtermi ako Kevin Bradley, Mason Silva a Grant Taylor. Jednou z najvyhľadávanejších spoluprác značky Blazer je však teniska z roku 2017 vytvorená s módnou značkou Off-White™ Virgila Abloha. Tento umelecky dekonštruovaný dizajn vznikol ako súčasť Ablohovej prelomovej kolekcie "The Ten" so zväčšeným swooshom, charakteristickou značkou Off-White a akcentovanými prvkami, ktoré zvýrazňujú vlastné prvky modelu Blazer. V roku 2018 Abloh navrhol ďalšie dve farebné verzie, tentoraz s halloweenskou tematikou, a potom pracoval na špeciálnom modeli s tenisovou superhviezdou Serenou Williamsovou.

© Nike

Módna ikona

V čase, keď prišli roky 2020, bol Blazer opäť obrovskou súčasťou modernej popkultúry a Nike pokračoval v rozširovaní kolekcie o nové farebné prevedenia, aktualizované dizajny a ďalšie spolupráce. Osvojili si ju celebrity od Wiz Khalifa, ktorý mal na sebe klasický bielo-čierny high-top v roku 2022 v rozhovore pre Jimmy Kimmel Live, a Anne Hathaway, ktorá bola zachytená v Blazer Mid s leopardím nápisom swoosh, až po Tiu Mowry, ktorá v roku 2023 zverejnila na sociálnych sieťach svoju fotografiu v Nike Blazer Mid '77 Next Nature. V skutočnosti mali sociálne médiá v tomto období veľký vplyv na trajektóriu modelu Blazer, keďže tenisky obliekali populárne influencerky ako Vittoria Ceretti a Bella Hadid, ktoré im priniesli ešte väčšiu dôveryhodnosť ako prvku vysokej módy.

© Nike

Absolútna nadčasová klasika

Je to už viac ako päť desaťročí, čo sa Nike Blazer prvýkrát objavila na basketbalových ihriskách NBA, a napriek tomu zostáva ústrednou súčasťou kultúry tenisiek na celom svete, hoci je to na dnešné pomery slabá basketbalová obuv. Podobne ako mnohé iné siluety Nike prešla zo športu do módy cez niektoré nečakané subkultúry, ale na rozdiel od väčšiny týchto topánok sa jej dizajn počas tohto obdobia takmer nezmenil. Dnes vyzerá štandardný model takmer rovnako ako v 70. rokoch, s čistou estetikou, vďaka ktorej sa ľahko štylizuje, robustnou konštrukciou, ktorá ho udržiava odolný, a pohodlnou jednotkou podrážky, ktorá podporuje každodenné nosenie. Model Nike Blazer, ktorý bol pôvodne obľúbený pre svoj športový výkon a teraz je vysoko cenený pre svoju štýlovú retro estetiku, je stelesnením nadčasovej klasiky.

Read more

SPORTSHOWROOM používa súbory cookie. O našej politike používania súborov cookie.

ďalej

Vyberte si svoju krajinu

Európe

Ameriky

Ázia a Tichomorie

Afriky

Stredný Východ