adidas
Gazelle
Nadčasová a vplyvná klasika značky Adidas.
Významná silueta
V prvých rokoch svojej existencie sa spoločnosť adidas zameriavala na vytváranie funkčnej obuvi pre amatérskych aj profesionálnych športovcov, ale mnohé z jej športových modelov sa nakoniec stali aj populárnymi lifestylovými modelmi. Jedným z nich bola adidas Gazelle - výkonná obuv s čistou, nekomplikovanou estetikou, ktorá sa v priebehu niekoľkých desaťročí vypracovala na jednu z najdôležitejších siluet v rozsiahlom spätnom katalógu značky.
Produkt histórie
Príbeh modelu Gazelle sa začal už roky pred jeho vznikom, pričom za jeho predchodcov možno považovať niekoľko rôznych dizajnov. Boli to Rom, ktoré pomohli Wilme Rudolphovej získať tri zlaté medaily na olympijských hrách v Ríme v roku 1960, a Olympiade, ktoré uprednostnil nemecký šprintérsky tím na olympijských hrách v Tokiu v roku 1964. Obe boli vysoko výkonné topánky, ktoré vydláždili cestu pre model Gazelle, ktorý od týchto predchodcov prevzal prvky, ako je jeho päta a podrážka.
Dve odvážne farebné prevedenia
V roku 1965 bol vyrobený prvý prototyp modelu Gazelle. Po prvýkrát použila spoločnosť adidas semiš ako hlavný materiál zvršku, čím sa odlišovala od ostatných tréningových topánok tej doby, ktoré uprednostňovali tradičnú kožu. Táto plyšová tkanina, ktorá bola rovnako odolná, ale ľahšia, poskytovala používateľovi väčšiu rýchlosť a jej ďalšou výhodou bolo, že počas procesu farbenia mohla nadobúdať živé farby. Tento predbežný model mal sýty odtieň červenej farby a po oficiálnom vydaní modelu Gazelle v roku 1966 sa k nemu pridala modrá verzia. Rozdiel vo farbe vtedy nebol len otázkou estetiky, ale znamenal aj mierny rozdiel v dizajne. Zatiaľ čo obidve mali zvršok z klokanieho semišu s charakteristickým logom adidas s tromi pruhmi na boku, záložku na päte a špeciálnu podporu klenby, jednotka podrážky bola individuálna pre konkrétnu farebnú verziu, a preto bola prispôsobená jej určeniu. Červená verzia mala priehľadnú podrážku so vzorom behúňa v tvare rybej kosti, ktorý zabezpečoval vynikajúcu trakciu a zabraňoval akémukoľvek pošmyknutiu na vnútorných povrchoch. Bola navrhnutá predovšetkým na použitie v hádzanej, a aby sa zabezpečilo, že ide o účinnú obuv pre tento šport, testovali ju niektorí z najlepších hráčov na svete, z ktorých mnohí pochádzali z Nemecka; v tom čase to bola jedna z najlepších hádzanárskych krajín. Naopak, modrá edícia bola určená pre športovcov pôsobiacich prevažne vonku. Jej gumová podrážka bola optimalizovaná na všeobecný tréning s viacbunkovým dizajnom, ktorý poskytoval extra priľnavosť na rôznych herných povrchoch.
Experimenty a iterácie
Vďaka semišovému zvršku a rôznym variantom podrážky vyčnievala Gazelle z davu a stala sa obľúbenou tréningovou obuvou, ktorú používali mnohí profesionálni športovci a objavovala sa vo vtedajších športových časopisoch. Bol to tiež skvelý model, s ktorým mohli dizajnéri značky experimentovať, a poskytol inšpiráciu pre nové siluety, ako napríklad Jaguar, z ktorého sa neskôr stal model adidas Athen. Samotný model Gazelle bol počas tohto obdobia opakovane upravovaný, pričom niektoré zmeny, ako napríklad novo tvarovaný pätový výstupok, aktualizovaný profil podrážky a tvarovaný jazyk, sa stali trvalými a iné, ako napríklad navrhovaný zips, boli nakoniec zamietnuté. Jednou z najvýznamnejších zmien, ktorou obuv prešla, bola zmena v roku 1971, keď sa na podrážke oboch farebných prevedení zaviedol voštinový priľnavý vzor. Táto zmena dizajnu zahŕňala rady šesťuholníkových mikrobuniek, ktoré výrazne zlepšili trakciu, čím sa Gazelle stala ešte účinnejšou ako výkonnostná obuv a získala náskok pred svojimi súčasníkmi v oblasti športovej obuvi. V skutočnosti bola šesťuholníková podrážka taká dobrá, že sa stále používa na mnohých moderných Gazelách.
Silná podpora
Hoci fyzické aktualizácie pomohli zvýšiť popularitu Gazelle, priekopnícka práca Horsta Dasslera so športovcami ju priniesla celosvetovému publiku. Syn zakladateľa spoločnosti adidas Adiho Dasslera Horst nastúpil do spoločnosti v roku 1960 a chcel využiť silu celebrít na predaj obuvi. V roku 1972 dal americkému plavcovi Markovi Spitzovi pár Gazel a požiadal ho, aby ich nosil na olympijských hrách v Mníchove. Akokoľvek sa to môže zdať netradičné, aby plavec predával obuv vyrobenú pre pozemné športy, tento plán sa vyplatil, pretože Spitz si ju nielenže obul počas medailového ceremoniálu za jednu zo siedmich zlatých medailí, ktoré v tom roku získal, ale tiež si svoje Gazely vyzul a držal ich vo výške, aby ich skutočne predviedol davu. Tento odvážny krok, ktorý Adi údajne neschvaľoval, spôsobil Spitzovi problémy s Medzinárodným olympijským výborom a vyvolal diskusie o umiestňovaní produktov v športe. Medzitým, ohromený Spitzom a jeho rekordnými olympijskými hrami, Horst založil vlastnú spoločnosť na výrobu plaviek s názvom Arena a rozšíril svoju priekopnícku prácu so športovcami o exkluzívne zmluvy na oblečenie so športovými federáciami a dokonca s olympijským výborom, pričom sa nakoniec stal jedným z najdôležitejších obchodníkov v komerčnom športe na celom svete.
Rané lifestylové tenisky
Podobne ako mnohé iné návrhy spoločnosti adidas, aj Gazelle bola pôvodne vytvorená ako tréningová obuv, ale nakoniec sa stala aj lifestylovou teniskou. Čiastočne vďaka svojmu farebnému semišovému zvršku, ktorý ju odlišoval od ostatnej športovej obuvi tej doby, sa Gazelle podarilo tento prechod uskutočniť pomerne skoro, keď sa v roku 1976 objavila vo vydaní japonského pánskeho módneho časopisu Popeye a nosili ju známe osobnosti ako Mick Jagger. Napriek tomu sa adidas naďalej sústreďoval na jej športové schopnosti a zároveň sa snažil dodať jej podmanivú estetiku životného štýlu pre bežného nositeľa. Na konci 70. rokov minulého storočia to viedlo k opätovnej aktualizácii modelu Gazelle, tentoraz so slávnym logom značky Trefoil, ktoré formovalo úchopové tvary podrážky. Okrem toho sa zdokonalila celková konštrukcia topánky a prepracovala sa predná časť chodidla, aby sa optimalizovala pre hádzanú.
Gazelle a futbalová kultúra
Toto neustále vylepšovanie udržiavalo model relevantný aj v 80. rokoch, aj keď sa objavili modernejšie siluety. Počas celého desaťročia pokračovala cesta modelu Gazelle od tréningovej obuvi k módnemu tovaru tým, že prenikla do rôznych subkultúr po celom svete. Obzvlášť úspešná bola v Spojenom kráľovstve, kde ju nosili vášniví futbaloví fanúšikovia známi ako Casuals. Členovia tohto hnutia si prinášali späť kusy oblečenia zakúpené počas podporovania svojich tímov v zahraničí v európskych súťažiach, čím sa značka adidas a ďalšie zahraničné značky rozšírili do častí severného Anglicka a inde. Hoci viaceré modely adidas boli obľúbenou voľbou, pre mnohých Casuals bola Gazelle najlepšou voľbou, pretože aj keď bola stále cenovo dostupnejšia ako mnohé iné značkové tenisky tej doby, bola o niečo drahšia ako siluety ako Monaco a Madeira, čo jej dodávalo prémiový charakter.
Obľúbený hip-hopový model
V čase, keď Gazelle ovládla futbalové terasy v Spojenom kráľovstve, si ju obľúbila aj iná, celkom odlišná subkultúra: hip hop. Tento rozvíjajúci sa hudobný žáner sa v 70. a začiatkom 80. rokov rozšíril v Spojených štátoch a v Spojenom kráľovstve sa začal presadzovať vďaka skupinám ako Run-DMC, ktorých členovia boli známi nosením adidas Superstar. Keďže tento model a ďalšie modely spojené s hip-hopovou scénou Spojených štátov neboli za Atlantikom tak dostupné, britskí fanúšikovia si namiesto nich často vyberali dostupnejší model Gazelle. Značka získala ešte väčšiu pozornosť v roku 1986, keď skupina Run-DMC vydala pieseň s názvom My Adidas, v ktorej rapuje o svojich obľúbených teniskách. To sa zhodovalo s ďalším obnovením značky Gazelle, ktoré zahŕňalo rad nových farebných prevedení zameraných na bežných spotrebiteľov, ktorí hľadajú módne tenisky na každodenné nosenie. V tom čase už bola táto silueta skutočne globálnym fenoménom a adidas začal vydávať nové varianty, ako napríklad Gazelle Super, a zároveň zmenil značku topánky (v Japonsku sa z nej stala adidas 300), aby vyhovovala zahraničným trhom.
Vstup do Spojených štátov
V nadväznosti na to sa začiatkom 90. rokov 20. storočia objavil trend klasických tenisiek, čo viedlo mnohých k tomu, že sa opäť vrátili k modelu adidas Gazelle. Peter Moore a Rob Strasser, ktorí v roku 1987 prešli zo spoločnosti Nike, podnietili spoločnosť adidas, aby to využila a znovu vydala svoje dedičné siluety, a v roku 1991 vyšla nová verzia Gazelle. Krátko nato ju začali nosiť vplyvní skateboardisti Eric Koston a Natas Kaupas počas súťaží v Európe, potom sa vrátili do Spojených štátov a spopularizovali ju ako skate topánku. Medzitým hviezda skupiny Beastie Boys Mike D, ktorý bol známy nosením obuvi adidas, investoval do losangeleského startupu s názvom X-Large - streetwearovej značky a obchodu s oblečením, ktorý popri vlastnom oblečení predával aj oldschoolové tenisky. V dôsledku týchto rôznych faktorov si Gazelle v Spojených štátoch naďalej nachádzala nových fanúšikov a bola populárna po celej krajine.
Britpopové hviezdy a supermodelky
V Európe sa Gazelle bežne objavovali na britpopovej hudobnej scéne, ktorá sa v Spojenom kráľovstve rýchlo stávala kultúrnym fenoménom. Na čele tohto hnutia stála populárna manchesterská skupina Oasis, ktorej štýl tak trochu vyrastal z kultúry futbalových terás v 80. rokoch a ktorá sa na koncertoch často objavovala v Gazelle. V polovici 90. rokov ich nosili aj ďalšie britpopové kapely ako Blur a Suede a ich fanúšikovia, ktorí chceli tento vzhľad napodobniť, robili to isté. Inde sa objavila na nohách Jamiroquai's Jay Kay vo videoklipe britskej funkovej kapely Virtual Insanity, ktorý v roku 1996 opakovane vysielala MTV. Ale boli to pravdepodobne dobové supermodelky, ktoré urobili z Gazelle takú cenenú obuv v období Cool Britannia. Jeden obrázok Kate Mossovej z roku 1993, na ktorom ležérne pózuje v bordových Gazelách, bol obzvlášť ikonický; až natoľko, že sa ho spoločnosť adidas rozhodla obnoviť v rámci reklamnej kampane na novú verziu Gazelle v roku 2016. Ďalšou pamätnou fotografiou bola dánska modelka Helena Christensen, ktorá v roku 1994 pózovala pre ženský módny časopis Elle len v čiernych teniskách, čím sa táto dnes už desaťročia stará silueta stala s príchodom nového tisícročia skutočne žiadaným módnym kúskom.
Limitovaná spolupráca
V roku 2001 uviedla spoločnosť adidas na trh veľmi populárny rad Originals a model Gazelle sa vrátil na ďalšie desaťročie. Táto iterácia, známa ako Gazelle Vintage, vychádzala z modelu zo 60. rokov a slúžila ako plátno pre jednu z prvých spoluprác, keď japonská streetwearová značka Neighborhood navrhla dve limitované farebné verzie. Boli uvedené na trh pri príležitosti finále majstrovstiev sveta vo futbale v Berlíne v roku 2006 a boli zdobené detailmi pripomínajúcimi túto udalosť, pričom čierna verzia "Home" bola dostupná len v rodnom meste značky v Tokiu a biela verzia "Away" sa predávala v pobočkách adidas v Japonsku aj v Berlíne.
Obuv vhodná pre Jamesa Bonda
Napriek tejto elegantnej spolupráci znamenali roky 2000 a začiatok 2010 pre Gazelle relatívne pokojné obdobie, najmä v Spojených štátoch. Napriek tomu spoločnosť adidas pokračovala v podpore tejto obuvi a vydávala nové verzie, ako napríklad objemnejšiu Gazelle 2 a dokonca model optimalizovaný pre skateboardistov. Jej kultúrna prestíž sa potom potvrdila v roku 2012, keď James Bond, ktorého stvárnil herec Daniel Craig, nosil počas tréningových scén svojej tretej bondovky Skyfall švihácke tmavomodré farebné prevedenie modelu Gazelle 2. Skejtové kvality topánky sa prejavili aj v spolupráci s londýnskou značkou Palace Skateboards v roku 2015, keď táto odevná značka spolupracovala s adidasom na vytvorení dvoch skejtových edícií: Palace Pro, ktorá využívala adidas Primeknit, aby bola ešte pohodlnejšia a ľahšia bez kompromisov v oblasti odolnosti, a Palace Pro Trainer, ktorá sa rozhodla pre tradičnejšiu semišovú konštrukciu.
Oživenie klasiky
Len o rok neskôr sa model adidas Gazelle vrátil na scénu v doteraz najväčšej miere. V tom čase si ľudia ešte stále kupovali túto obuv, ale práve rozhodnutie značky vrátiť späť populárny model z roku 1991 spôsobilo, že dosiahol také silné oživenie. Táto konkrétna verzia mala výrazný kultúrny vplyv počas celých 90. rokov a jej vplyv na súčasných dizajnérov obuvi adidas, ako je Jean Khalifé, ktorý vyrastal v severovýchodnom Francúzsku, kde bola Gazelle populárnou teniskou, znamenal, že k nej pri jej návrate pristupovali s rešpektom a úctou. V čase opätovného vydania neexistovali žiadne pôvodné konštrukčné schémy, takže Khalifé a jeho tím museli rekonštruovať Gazelle kus po kuse, aby vytvorili vernú repliku, ktorú s radosťou odhalili verejnosti. Mimoriadnu pozornosť venovali reprodukcii kľúčových prvkov, ako je jednotka podrážky, charakteristická textúra lištovej pásky a tvarovaný jazyk, aby sa uistili, že sa vyrovná originálu.
Zberateľské spolupráce
Obnovenie predaja v roku 2016 bolo veľmi úspešné, pretože zostava '91 mala dokonalú rovnováhu nostalgie, vintage atmosféry a všestranného štýlu. Vďaka tomu si ju obľúbili staršie generácie, ktoré si topánku pamätali z detstva, aj mladšie, ktoré chceli ležérnu tenisku s nadčasovou estetikou. V nasledujúcich rokoch sa Gazelle stali obľúbenými pre kreatívnych spolupracovníkov, medzi ktorých patrila talianska streetwearová značka Slam Jam, losangeleský butik s teniskami Sneaker Politics a odevná značka Brendona Babenziena NOAH, ktorá vyrobila dve farebné prevedenia s pútavými zvrškami s gepardou a kamuflážou. Okrem nich sa objavili aj netradičnejšie spolupráce, ako napríklad spolupráca s Transport for London, ktorej kráľovský fialový dizajn oslavoval výstavbu linky londýnskeho metra Elizabeth Line, spolu s kolekciou od dlhodobého progresívneho spolupracovníka adidas Yohjiho Yamamota, ktorý vytvoril niekoľko rafinovaných farebných prevedení pre inovatívnu spoluprácu s Y-3.
Gucci Gazelle a Satellite Stomper
S takýmto rozmanitým zoznamom spolupracujúcich partnerov sa Gazelle stala príťažlivou pre široké spektrum ľudí z celého sveta. V roku 2022 sa potom stala ešte väčším globálnym fenoménom vďaka doteraz najluxusnejšej spolupráci. Britský GQ predznamenal toto partnerstvo začiatkom roka 2022, keď sa na obálke februárového vydania módneho časopisu objavila futbalová superhviezda Mo Salah v tmavozelených Gazelách a veľkom kabáte Gucci. Spojenie týchto dvoch značiek bolo celkom prezieravé, pretože neskôr v tom istom roku sa spojili a vytvorili jedny z najžiadanejších dizajnov Gazelle, aké boli kedy vyrobené. Prvé z nich vyšli v lete 2022 a boli vyrobené z ušľachtilých materiálov s jedinečnou značkou Gucci, ktorá im dodala prvotriednu a exkluzívnu estetiku. Počas nasledujúcich dvoch rokov spolupráca s Gucci priniesla desiatky farebných prevedení v rôznych excentrických štýloch a odvážnych tónoch, pričom všetky boli vyrobené v Taliansku, aby sa zabezpečila ich najvyššia možná kvalita. Kolekcia Gazelle x Gucci, ktorú nosili hollywoodske celebrity ako Olivia Wilde a Brad Pitt, posunula túto starú siluetu na novú úroveň popularity a dokonca zažila svoj vlastný virálny moment na sociálnych sieťach vďaka známemu nadšencovi adidas Harrymu Stylesovi. Počas spevákových koncertov Love On Tour v roku 2023 bol nafilmovaný, ako počas vystúpenia v Austrálii pije zo zelených semišových Gazelle Gucci, a keď sa video dostalo na sociálne siete, okamžite ho zdieľali jeho obdivovatelia po celom svete, čo spôsobilo prudký nárast predaja všetkých Gazelle. Stylesova náklonnosť k tejto siluete je taká ikonická, že na austrálskej webovej stránke značky sa nachádza odkaz na prezývku jeho fanúšikov pre Gazely - Satellite Stompers -, ktorá pochádza z dupavého tanca, ktorý predvádza počas vystúpenia s piesňou Satellite. Aj teraz sa pri vyhľadaní Satellite Stompers na webovej stránke adidas zobrazí stránka Gazelle, keďže značka si ctí spojenie superhviezdneho hudobníka s touto teniskou.
Vplyvná silueta
Podmanivá kombinácia Harryho Stylesa, Gucciho a modelu adidas Gazelle predstavovala vrchol celého zoznamu výnimočných momentov z jeho dlhej histórie. Odvtedy značka obuvi pokračovala v rozširovaní palety farebných prevedení Gazelle a zároveň spolupracovala s novými partnermi, vrátane nadšenca pre tenisky a experta na streetwear Seana Wotherspoona, britského skateboardistu a umelca Blondeyho McCoya, hongkonskej lifestylovej značky CLOT Edisona Chena a portorického rapera Bad Bunnyho, ktorý vytvoril dva štýlové návrhy s vlastnými detailmi a jedinečnými efektmi značky. Silueta sa stala aj častou voľbou stylingu módnych influencerov, ako je Gigi Hadid, ktorá sa stala hlavou po tom, čo si ju počas nákupov v roku 2024 vybrala namiesto veľmi populárnej adidas Samba, a herečiek, ako sú Emma Watson a Jennifer Lawrence.
Rozmanitosť vzorov a štýlov
Dnes nájdete adidas Gazelle v obrovskej škále farebných prevedení, ktoré sa hodia takmer ku každému štýlu, s rozmanitosťou modelov vrátane skateboardovej obuvi ADV, modelu Bold s trojitou platformovou podrážkou, modelu Indoor, ktorého dizajn priniesol trend Gazelle na začiatku roka 2020 a na ktorom bola založená spolupráca s Gucci, a modelu 85, ktorý napodobňuje verziu z polovice 80. rokov. Zatiaľ štandardným modelom zostáva konštrukcia '91, ktorej dizajn stelesňuje nadčasové kvality línie adidas Originals.
Polstoročie a stále viac
Po viac ako polstoročí je model adidas Gazelle stále rovnako aktuálny ako kedykoľvek predtým, čo svedčí o jeho schopnosti prispôsobiť sa množstvu módnych trendov, ktoré počas jeho histórie prichádzali a odchádzali. Viac než to však Gazelle tieto trendy ovplyvnila, definovala štýl futbalových subkultúr, hudobnej scény a prominentných módnych osobností sociálnych médií. S takým širokým spektrom fanúšikov dosiahol tento dedičný dizajn vrchol svojich síl a nevykazuje žiadne známky toho, že by mal v dohľadnej dobe klesnúť.