SPORTSHOWROOM

adidas

Samba

Kultúrne pôsobivé tenisky založené na neustálom vynájdení.

adidas Samba
© adidas

Inovatívna futbalová topánka

V roku 1949 obuvník menom Adolf Dassler dokončoval nové prevratné futbalové topánky. Vytvoril podrážku tak, aby poskytovala trakciu v ľadových podmienkach - čo v tom čase žiadna iná topánka nedokázala - a začal ju testovať v rodnom Nemecku. Konštrukcia sa osvedčila a začala sa vyrábať. Jej názov bol adidas Samba. V priebehu nasledujúcich siedmich desaťročí sa táto vynaliezavá obuv stala kultúrnym fenoménom, ktorý nosili celebrity, športové hviezdy a takmer všetci ostatní na svete.

© adidas

Vynaliezavý dizajnér

Adolf Dassler bol viac než len obyčajný obuvník, bol to vynálezca. Dizajn obuvi bol preňho skôr koníčkom ako zamestnaním a v priebehu 20. a 30. rokov 20. storočia rozvíjal svoje schopnosti experimentovaním s rôznymi materiálmi a metódami výroby funkčnej obuvi. Bol obzvlášť zručný pri tvorbe športovej obuvi, čoho dôkazom sú topánky, ktoré vyrobil pre Jesseho Owensa pred jeho niekoľkonásobným vystúpením na olympijských hrách v Berlíne v roku 1936. S Dasslerovými ručne vyrobenými hrotmi na nohách získal Owens štyri zlaté medaily a preslávil sa tak ako on, tak aj návrhár jeho obuvi.

Založenie značky

O niečo viac ako desať rokov neskôr, v roku 1949, Dassler založil spoločnosť adidas po tom, ako sa oddelil od obuvníckej spoločnosti, ktorú viedol spolu so svojím bratom Rudolfom od roku 1924. Adolf sa vydal na vlastnú päsť a začal pracovať na projektoch, ktoré by jeho návrhy odlíšili od návrhov jeho brata, ktorý si tiež založil vlastnú obuvnícku spoločnosť. Jedným z nich bola futbalová obuv so zvrškom z čiernej klokanie kože, gumovou podrážkou a novým logom značky, ktoré tvorili tri šikmé pruhy so zúbkovanými okrajmi. Bola vytvorená na jeden konkrétny účel: priľnavosť na tvrdých, ľadom pokrytých ihriskách. Trojica prísaviek zabudovaných do podrážky umožňovala, aby sa obuv držala na klzkom povrchu lepšie ako akákoľvek iná obuv tej doby, a jej účinnosť sa čoskoro ukázala, keď ju otestoval ASV Herzogenaurach - miestny futbalový tím spojený so značkou adidas.

© adidas

Hľadanie mena

Do roku 1950 Dassler zdokonalil priľnavú obuv, ale ešte jej musel nájsť meno. Potom, po zápase, v ktorom sa špecializovaná podrážka skutočne osvedčila, pretože pomáhala hráčom udržať priľnavosť a stabilitu napriek mrazivým podmienkam, ho napadlo nazvať ju Samba. Nielenže to evokovalo dynamický pohyb a zručnosť spojenú s brazílskou tanečnou formou, ale tiež to zodpovedalo miestu konania tohtoročných majstrovstiev sveta vo futbale, ktoré sa v krajine konali po prvýkrát. Bohužiaľ, očakávané teplé počasie na turnaji, ktoré sa malo pohybovať niekde okolo 20 °C a vyššie, znamenalo, že jeho dizajn podrážky nebude potrebný. Napriek tomu sa názov obuvi účinne spájal s celosvetovou súťažou a v nasledujúcich rokoch sa stal populárnym medzi futbalistami, najmä v Spojenom kráľovstve a Európe.

© adidas

Získavanie vedomostí

Model adidas Samba pomohol spoločnosti v prvých rokoch jej existencie zvýšiť profil, ale najväčšiu pozornosť k značke pritiahlo pôsobenie Adolfa Dasslera v západonemeckom národnom futbalovom tíme. Po tom, ako sa vžil do vzťahu s trénerom Seppom Herbergerom, cestoval s tímom počas zápasov a spoznával potreby hráčov, aby im mohol poskytnúť tú najlepšiu športovú obuv. Sledoval zápasy spolu s Herbergerom a hráči sa s ním prichádzali poradiť na postrannú čiaru, keď mali problémy s obuvou, aby ich mohol na mieste upraviť. Počas tohto obdobia získal Dassler neoceniteľné poznatky, na základe ktorých vytvoril aktualizovaný futbalový model so skrutkovacími kolíkmi, ktoré sa dali vymeniť podľa podmienok každého konkrétneho zápasu.

© adidas

Zázrak v Berne

V roku 1954 pomohol Dasslerov dizajn západonemeckému tímu k slávnemu víťazstvu na majstrovstvách sveta známemu ako Bernský zázrak. Keďže západonemecký tím nemal nárok hrať na turnaji v roku 1950, zúfalo sa snažil dobre presadiť na nasledujúcom turnaji, ktorý sa konal v susednom Švajčiarsku. Po postupe cez skupinovú fázu porazili vo štvrťfinále Juhosláviu a v semifinále vyradili Rakúsko 6:1, čím si vybojovali finále s favoritom turnaja Maďarskom. Známy ako Zlatý tím, impozantný maďarský tím bol neporazený v 32 zápasoch a v prvom kole súťaže ľahko zdolal západonemeckú stranu 8:3, hoci proti tímu rezerv. V deň finále začalo pršať, takže ihrisko bolo mokré a zablatené. Takéto podmienky boli nielen ideálne pre herný štýl kapitána Fritza Waltera, ale aj pre Dasslerove vymeniteľné kolky, ktoré poskytli nemeckému tímu značnú výhodu tým, že mu umožnili prispôsobiť sa náročným podmienkam. Napriek tomu, že Západné Nemecko bolo zložené z amatérov a nemalo žiadnu nádej na víťazstvo, zvíťazilo a porazilo Maďarov 3:2, čím sa mu podaril jeden z najväčších zvratov v histórii majstrovstiev sveta a získalo prvú trofej Julesa Rimeta.

Funkčné aktualizácie

Spoločnosť Adolfa Dasslera si v nasledujúcich rokoch získala vážnu pozornosť a jej obuv začalo nosiť čoraz viac profesionálnych futbalistov. To pomohlo modelu Samba udržať si popularitu aj v nasledujúcich desaťročiach, keď sa Dassler neustále vracal k modelu, ktorý znova a znova prepracovával, zakaždým vylepšoval jeho výkonnostné schopnosti a podnikol pritom pozoruhodnú cestu. Začiatkom 60. rokov 20. storočia dostala obuv nižší profil a pruhy loga na bočnej strane sa rozšírili, čím sa ochranný symbol spoločnosti stal výraznejším. Nízko vykrojený golier bol opäť prepracovaný v roku 1972, keď bol sformovaný do výraznejšej krivky, ktorá sa pohybovala s tvarom členku. Prepracovaný bol aj predĺžený jazyk, ktorý bol skrátený, aby bol kompaktnejší, polstrovanie pod chodidlom, ktoré poskytovalo väčšiu oporu po celej dĺžke chodidla, a podrážka, ktorej rozdelenie na tri odlišné zóny poskytovalo používateľovi viacsmernú priľnavosť, čím mu umožňovalo väčšiu manévrovateľnosť počas hry. Práve vďaka plochejšej podrážke a ľahšej konštrukcii sa Samba dokonale hodila pre nový šport známy ako futsal, ktorý sa v tom čase šíril kontinentálnou Európou.

© adidas

Ideálna obuv na futsal

Futsal vznikol v 30. rokoch 20. storočia v Uruguaji, kde ho vyvinul učiteľ Juan Carlos Ceriani. Chcel urobiť futsal dostupnejším najmä pre členov miestnej organizácie YMCA, a tak vymyslel jeho halovú verziu, ktorá vychádzala najmä z pravidiel tradičnej hry, ale zahŕňala aj pravidlá basketbalu, vodného póla a hádzanej, aby vyhovovala kratším zápasom a päťčlenným tímom. Hoci sa pôvodne mala hrať na basketbalovom ihrisku, ukázalo sa, že na tento šport sú vhodné aj mnohé iné vnútorné priestory, čo uľahčilo organizáciu, keďže zápasy sa mohli konať na širšom výbere miest bez ohľadu na poveternostné podmienky. Popularita tohto športu rýchlo rástla v krajinách Južnej Ameriky, ktoré milujú futbal, a nakoniec sa dostal do západnej Európy prostredníctvom prisťahovalcov, ktorí sa v 70. rokoch 20. storočia usadili v Španielsku a Portugalsku. Ako sa futsal presúval do ďalších európskych krajín, jeho história sa preplietla s históriou modelu adidas Samba, ktorého priľnavá podrážka a ľahký, reaktívny pocit ho ideálne prispôsobili rýchlemu tempu hry. Jej nízkoprofilová kožená špička, teraz už s charakteristickým prekrytím v tvare písmena T, zároveň poskytovala nositeľovi možnosť dosiahnuť vysokú úroveň tesnej kontroly lopty, čo umožňovalo dribling a manévrovanie v stiesnených priestoroch a odmeňovalo technické zručnosti jednotlivých hráčov. V tom čase žiadna iná obuv nepodporovala hráčov futsalu na rôznych halových povrchoch, preto bola pre mnohých prvou voľbou až do 90. rokov 20. storočia, keď začali iné značky vyrábať obuv špeciálne pre tento šport.

© adidas

Stáva sa lifestylovou teniskou

Približne v rovnakom čase, keď si Samba urobila meno na európskych futsalových ihriskách, začala pozoruhodný prechod od funkčnej futbalovej topánky k módnej lifestylovej obuvi. Túto pomalú zmenu iniciovali takzvané "Casuals", ktoré bolo koncom 70. a v 80. rokoch pravidelne vidieť na terasách anglických futbalových klubov. Pred návštevou zápasov si členovia tejto subkultúry obliekali charakteristické "clobbery" - značkové oblečenie európskych značiek ako adidas, Lacoste a Fila, ktoré si zaobstarali počas sledovania svojich tímov počas kampaní v Európskom pohári a Pohári UEFA. Cieľom bolo vyzerať lepšie ako konkurenčné skupiny fanúšikov tým, že si vyberali jedinečné oblečenie a obľúbenou voľbou boli topánky adidas. Keď sa tento štýl rozšíril do širšej spoločnosti, bolo možné vidieť Sambu v uliciach miest ako Liverpool a Londýn, ktoré mali v tom čase jedny z najúspešnejších európskych tímov.

© adidas

Obľúbený britpopový model

Zatiaľ čo za vzostup značky adidas v Spojenom kráľovstve v 80. rokoch bola čiastočne zodpovedná neformálna subkultúra, v nasledujúcom desaťročí, keď krajinu zachvátil britpop, ju udržiaval v popredí hudobný vplyv. Toto jasné a chytľavé hudobné hnutie, ktoré je typicky britským kultúrnym hnutím, ovládlo krajinu v polovici 90. rokov, pričom na čele stáli konkurenčné skupiny Oasis a Blur. Rebelantskí bratia Gallagherovci, ktorí pochádzali z rovnakého robotníckeho prostredia ako Casuals, boli často videní na pódiu v topánkach adidas, ako napríklad Samba, a tento model sa rýchlo spojil s britpopom, čím sa stal obľúbeným medzi fanúšikmi tohto žánru.

© adidas

Hip hop a skejtbordová komunita

Medzitým v Spojených štátoch sa Samba stala populárnou aj vďaka inému druhu hudby: hip hopu. V polovici 80. rokov boli Run-DMC považovaní za jednu z najlepších skupín v krajine a na koncertoch sa často objavovali s teniskami adidas na nohách. Hoci ich obľúbeným modelom bol model Superstar, pieseň My Adidas z roku 1986 predstavila túto značku globálnejšiemu publiku, najmä preto, že viedla k uzatvoreniu prelomovej zmluvy o podpore medzi týmito dvoma značkami. Prostredníctvom tohto partnerstva si Samba nakoniec našla cestu do sveta skateboardingu, keďže hiphopová kultúra sa v 80. a 90. rokoch prelínala s týmto rebelským športom. Rovnako ako futbalisti, aj skejteri potrebujú vynikajúcu trakciu a reaktívny pocit pod nohami, aby mohli efektívne ovládať dosku, vďaka čomu je Samba vynikajúcou skejtovou obuvou. Chceli tiež určitý druh štýlu, ktorý by sa hodil k životnému štýlu korčuliarov, a ten im poskytla podpora skupiny Run-DMC. Hoci skejtová verzia Samby bola vydaná až v roku 2017, keď vyšla Samba ADV, spoločnosť adidas v roku 2006 vytvorila model známy ako Busenitz, ktorý bol špeciálne zameraný na skejterov. Model pomenovaný po americkom boarderovi Dennisovi Busenitzovi, ktorý bol koncom 90. rokov a neskôr významnou osobnosťou tohto športu, išiel proti vtedajšiemu trendu vulkanizovaných skejtových topánok, pretože vychádzal z modelu Samba, ktorý mal odolnejšiu podrážku cupsole, ktorá poskytovala podporu tým, ktorí chceli skejtovať a vykonávať triky s väčšími dopadmi, ako napríklad ollie na veľkých schodoch alebo grindovanie railov vedľa veľkých dropov.

© adidas

Návrat do hlavného prúdu

V roku 2000 už mala adidas Samba za sebou epickú cestu nespočetnými kultúrami a športmi, dokonca sa dostala aj na veľké plátno, keď Ewan McGregor nosil bordovú Sambu Super vo filme Trainspotting z roku 1996, ale jej príbeh sa tým neskončil. Po niekoľkých tichých rokoch sa táto silueta vrátila v roku 2010, keď ju adidas vrátil k jej futbalovým koreňom s balíkom Samba Super Battle Pack, ktorý bol vydaný v roku 2014 pri príležitosti návratu majstrovstiev sveta vo futbale do Brazílie prvýkrát od roku 1950. V tom istom roku si značka uctila siluetu tým, že ju použila ako základ pre vôbec prvé pletené futbalové topánky: Samba Primeknit. Čoskoro ju začali ako módny kúsok opäť nosiť celebrity, napríklad Kate Moss, a stala sa populárnym členom radu adidas Originals, ktorý si ctí siluety dedičstva značky. Aj po toľkých rokoch minimalistická estetika Samby z nej stále robila univerzálnu obuv, ktorá sa dala kombinovať s akýmkoľvek počtom štýlov, zatiaľ čo jej hlboká história zaujala tých, ktorí sa zaujímali o kultúru tenisiek. Ponuka farebných prevedení sa začala rozširovať a zobrazovalo sa v nej ešte viac celebrít vrátane A$AP Rockyho, Franka Oceana a Jonaha Hilla. Medzitým adidas nadviazal spoluprácu so športovými, streetwearovými a lifestylovými značkami, ako sú Oyster Holdings a Fiorucci, aby vytvorili nápadité nové verzie klasickej obuvi.

© adidas

Vplyvné partnerstvo

Práve vďaka takýmto spoluprácam získala adidas Samba začiatkom roka 2020 silnú pozíciu vo svete módy a zanedlho sa z nej stal skutočne globálny fenomén. Katalyzátorom jej raketového vzostupu bola kolekcia vytvorená s anglickou módnou návrhárkou Grace Wales Bonner a jej vlastnou luxusnou značkou. Štýlové tenisky adidas Bonnerovej boli inšpirované jej britsko-jamajským dedičstvom a úspešne kombinovali športovú retro estetiku Samby s prvkami vysokej módy prostredníctvom kombinácie zložitého prešívania a klasických prvkov, ako je napríklad prehnutý jazyk, ktorý sa objavil na predchádzajúcich verziách obuvi. Ohromujúca spolupráca s Walesom Bonnerom trvá už niekoľko rokov a zdá sa, že každá nová farebná varianta je vyhľadávanejšia ako tie predchádzajúce, čo zaručuje, že Samba zostáva obľúbenou módnou voľbou medzi mladšími generáciami.

© adidas

Široká škála dizajnov

Po prvých sambach Wales Bonner sa o túto siluetu zaujímali všetci od skejtera Jasona Dilla až po hudobného producenta Pharrella WIlliamsa, kanadské dizajnérske štúdio JJJJound, výrobcu luxusného vintage oblečenia Sporty & Rich a dokonca aj futbalový klub Ajax, pričom posledný z nich spolupracoval s rodinou Boba Marleyho, aby vzdal hold legende reggae. Zároveň adidas ešte viac diverzifikoval ponuku Samba výberom alternatívnych modelov. Okrem modelu Samba OG, ktorý si zachoval obľúbený ležérny vzhľad, a korčuliarskeho modelu ADV sa objavila aj Velosamba, ktorá bola optimalizovaná pre cyklistiku, a model Classic, ktorého dlhý prehnutý jazyk, odľahčená konštrukcia a podrážka so vstrekovaním EVA ho viac prispôsobili futsalu. Súčasťou kolekcie zostala aj objemnejšia, streetovejšia Samba Super, ku ktorej sa pridala Samba RM, ktorej podrážka obsahovala technológiu adidas BOOST, aby bola mäkšia a citlivejšia, a exkluzívne dámske modely ako Sambarose, ktoré boli vybavené platformovou podrážkou.

© adidas

Moderné trendy

Samba sa zrazu stala lifestylovou teniskou súčasnosti. Módne ikony ako Bella Hadid, Kendall Jenner a Kaia Gerber z nej urobili súčasť rastúceho trendu "čistej dievčenskej estetiky", fotografovali sa v nej na verejnosti a objavovali sa v nej na svojich účtoch na sociálnych sieťach. Vďaka tomu sa Samba stala povinnou výbavou ich nasledovníkov a mnohých ďalších mladých ľudí, zatiaľ čo jej športový odkaz priniesol topánke ešte väčšiu popularitu na sociálnych sieťach, kde sa stala nevyhnutnou súčasťou štýlu blokecore. Blokecore, ktorý sa objavil v období pred majstrovstvami sveta 2022, bol istým spôsobom návratom k neformálnej subkultúre a futbalovej histórii značky adidas, keďže zahŕňal kombinovanie Samby so starými replikami futbalových dresov a Levi's. Na rozdiel od predchádzajúcich futbalových hnutí však bolo toto hnutie globálne, vďaka čomu sa Samba stala všadeprítomným zjavom v mestách po celom svete. Keďže model prenikol na platformy sociálnych médií zo všetkých strán, rok 2023 bol jeho doteraz najväčším rokom, najmä po tom, čo Wales Bonner v novembri oznámil novú edíciu ponyskin, ktorá ukázala, aký významný vplyv mala spolupráca na prosperitu Samby.

© adidas

Pokračujúci úspech

Neuveriteľný vzostup modelu adidas Samba nevykazoval v roku 2024 žiadne známky spomalenia, a to ani po tom, čo sa premiér Spojeného kráľovstva Rišo Sunak počas dnes už neslávne známeho rozhovoru vyhrážal, že jeho nosením poškodí jeho dôveryhodnosť. Tenisky sa naďalej objavovali na všetkých stránkach sociálnych médií, influenceri a módne značky písali celé články o tom, ako túto ikonickú siluetu štylizovať. Spoločnosť Adidas si uctila širokú škálu variantov Samby tým, že po spolupráci s kvalitnou americkou odevnou spoločnosťou Adsum koncom roka 2023 vrátila Sambu Millenium z roku 2009 a zároveň rozšírila svoje skejtové partnerstvá spoluprácou s nádejným skateboardistom Kaderom Syllom. Značka potom opäť zvýšila svoju módnu príťažlivosť, keď sa spojila s multibrandovým maloobchodným predajcom Dover Street Market a využila svoje futbalové kontakty vytvorením série farebných prevedení s ambasádorom značky Lionelom Messim.

© adidas

Majster zmien

Napriek svojmu veku si adidas Samba udržala úspech počas viac ako 70-ročnej histórie a do modernej éry prišla ako jedna z najpopulárnejších tenisiek v roku 2020. Jej neuveriteľný príbeh ju zaviedol z ľadových ihrísk európskej zimy na futsalové ihriská 70. rokov a futbalové terasy 80. rokov, cez korčuliarsku a britpopovú scénu 90. rokov až po kultúru celebrít rokov 2010 a neustále sa meniace módne trendy rokov 2020. Čistá estetika Samby, univerzálny štýl a historický športový výzor stále priťahujú nových fanúšikov, ale práve pozoruhodná schopnosť tejto siluety meniť sa s dobou je jej najsilnejšou vlastnosťou, ktorá jej zabezpečí úspech bez ohľadu na to, akým smerom sa bude uberať módna krajina.

Read more

SPORTSHOWROOM používa súbory cookie. O našej politike používania súborov cookie.

ďalej

Vyberte si svoju krajinu

Európe

Ameriky

Ázia a Tichomorie

Afriky

Stredný Východ