SPORTSHOWROOM

Nike

Field General

Štýl dedičstva amerického futbalu predstavuje modernú klasiku.

Nike Field General
© Nike

Športový pôvod

Počas formovania značky Nike sa jej zameranie rozšírilo z bežeckej obuvi na výrobu obuvi pre rôzne športy. Už v polovici 70. rokov 20. storočia vyrábal legendárny dizajnér Bill Bowerman kopačky na americký futbal a začiatkom 80. rokov 20. storočia spolu so svojím tímom vytvoril rôzne siluety vhodné pre rôzne povrchy a herné pozície. Medzi touto širokou kolekciou bola aj skromná obuv známa ako Nike Field General. Hoci bola vo svojej dobe populárna, s pribúdajúcimi rokmi ju prekonali pokročilejšie kopačky, ale niečo na nej utkvelo v pamäti vedenia spoločnosti Nike a po viac ako štyroch desaťročiach bola pripravená na ohromujúci návrat do hlavného prúdu.

© Nike

Zaujímavé obdobie

Spoločnosť Nike vstúpila do sveta oblečenia na americký futbal v zaujímavom čase pre tento šport. V roku 1970 sa dve základné futbalové ligy v Spojených štátoch, National Football League a American Football League, spojili a vytvorili novú NFL, ktorá sa stala najpopulárnejšou športovou organizáciou v krajine. Súčasne sa rozšírili umelé hracie povrchy, najmä po zavedení AstroTurfu v polovici 60. rokov a Poly-Turfu špecifického pre americký futbal v roku 1970. Hoci niektorí hráči uprednostňovali prírodnú trávu, pretože bola šetrnejšia a menej náchylná na zranenia, umelé povrchy boli odolnejšie a ľahšie sa udržiavali a mnoho štadiónov na ne prešlo koncom 60. a začiatkom 70. rokov. V rokoch 1971 a 1972 sa Super Bowls V a VI hrali na trávniku Poly-Turf, hoci tento materiál sa krátko nato prestal vyrábať, pretože sa zle používal v horúcom počasí. AstroTurf bol však oveľa účinnejší a v roku 1974 sa štadión Rice v Houstone v Texase stal prvým ihriskom tohto druhu, na ktorom sa konal Super Bowl.

© Nike

Zmena dizajnu

Približne v tomto období spoločnosť Nike predstavila jednu z prvých kopačiek na americký futbal: Astrograbber Billa Bowermana. Ako napovedá jej názov, bola určená na umelý hrací povrch, čo z nej robilo na tú dobu skvelú obuv. Jej popularita vydláždila cestu novým dizajnom, medzi ktoré patrili možnosti s klincami, ako napríklad Shark a Piranha, ako aj ďalšie, vyrobené s plochou gumovou podrážkou vhodnou na umelý trávnik, ako napríklad Hawk a Mako. V 70. rokoch 20. storočia športoví vedci zistili, že výskyt zranení nôh v americkom futbale by sa dal znížiť určitými zmenami obuvi hráčov, z ktorých mnohé sa prispôsobili kopačkám na futbal. Tieto faktory mali významný vplyv na dizajn a do 80. rokov 20. storočia bola väčšina kopačiek na americký futbal nízkoprofilová, podobná futbalovej obuvi. Práve na pozadí tohto dynamického, neustále sa meniaceho športového prostredia uviedla spoločnosť Nike na trh model Field General.

© Nike

Dobre spracovaná topánka na americký futbal

Model Nike Field General, ktorý bol vydaný v roku 1982, bol vysokokvalitnou futbalovou topánkou s elegantnou estetikou. Jej názov bol inšpirovaný slangovým výrazom pre rozohrávača, keďže je známy tým, že na ihrisku riadi útok. Spoločnosť Nike pri navrhovaní topánky skutočne myslela na túto pozíciu a dala jej slávnu Bowermanovu podrážku Waffle s hlboko uloženými výstupkami, ktoré zabezpečujú vynikajúcu stabilitu a všesmerovú priľnavosť na umelých ihriskách. Mala tiež pohodlnú medzipodrážku s penovým tlmením a zjednodušený zvršok z ľahkého nylonu a kože, ktorý uľahčoval dobrú rýchlosť a akceleráciu, ako sa uvádza v prvej reklame, ktorá znela: "A keď je tráva umelá, Nike je prirodzená. S modelom Field General pre minimálnu hmotnosť a maximálnu rýchlosť." Vďaka tomu umožňovala rozohrávačom hrať s istotou a obratnosťou, pomáhala im ľahko manévrovať vo vrecku, hravo uniknúť pred nebezpečenstvom a dokonca v správny čas robiť odvážne nábehy.

© Nike

Hviezdna sila

Field General bola obľúbenou voľbou pre mnohých quarterbackov NFL a spoločnosť Nike využila ich hviezdnu silu na propagáciu tejto obuvi. Jedným z jej najvýznamnejších propagátorov bol Dan Fouts z tímu San Diego Chargers, ktorý na začiatku 80. rokov minulého storočia zažil skvelú formu, doviedol svoj tím k trom divíznym titulom AFC West v rade a získal štyri po sebe idúce ocenenia pre lídra NFL v počte prihrávok. Začiatkom roka 1982 zohral kľúčovú úlohu v takzvanej "Epic in Miami" - všeobecne považovanej za jeden z najlepších zápasov v histórii NFL - počas ktorej prekonal niekoľko rekordov série a po sezóne, keď pri víťazstve Chargers v predĺžení hodil 433 yardov. Vynikajúci zápas odohral aj jeho spoluhráč Kellen Winslow, ktorý vytvoril nový rekord play-off - trinásť prihrávok za 166 yardov a jeden touchdown. Približne v tomto čase sa Winslow objavil spolu s Foutsom a šikovným wide receiverom Johnom Jeffersonom na plagáte "Bombs Away" inšpirovanom vojenskou tematikou, ktorý ukazoval všestrannosť topánok na americký futbal značky Nike. Fouts bol ideálnym rozohrávačom na reprezentáciu Field General, pretože jeho úspechy mu v roku 1982 vyniesli ocenenie ofenzívny hráč roka NFL. Medzitým sa on aj Winslow dostali v tom roku do Pro Bowlu, každý z nich bol vymenovaný do All-Pro tímu a neskôr sa stali členmi Siene slávy.

© Nike

Generáli ihriska

Fouts sa objavil aj na mimoriadne pamätnom plagáte "Field Generals", na ktorom bolo zobrazených osem najlepších rozohrávačov ligy v rôznych vojenských uniformách z rôznych období americkej histórie. Priamo vedľa Foutsa boli dvaja hráči, ktorí vyhrali Super Bowl, z Oakland Raiders: Marc Wilson a Jim Plunkett. Obaja sa počas svojho pôsobenia v Raiders uchádzali o pozíciu prvého rozohrávača, pričom skúsenejší Plunkett doviedol tím v roku 1980 do Super Bowlu XV, kde bol vyhlásený za MVP za 261 yardov a tri touchdowny pri víťazstve 27:10 nad Philadelphiou Eagles - za tento výkon získal aj ocenenie NFL Comeback Player of the Year. Po boku Wilsona a Plunketta bol nastupujúci rozohrávač Detroit Lions Eric Hipple, vedľa ktorého stál uznávaný Archie Manning. Manning odohral jedenásť sezón za New Orleans Saints, kde si vybudoval povesť hráča, ktorý podáva výkony na vysokej úrovni napriek tomu, že ho obrana príliš nechráni. Napríklad v sezóne 1980 zaznamenal najlepšie štatistiky svojej kariéry, keď nahádzal úctyhodných 3 716 yardov a 23 touchdownov pri väčšinou prehratých zápasoch, keď Svätci vyhrali len jeden zo šestnástich. Zvyšok generálov poľa tvorili ďalší traja hráči: Vince Evans z tímu Chicago Bears spolu s Jimom Zornom z tímu Seattle Seahawks, ktorý bol známy svojou schopnosťou vyškriabať sa z nebezpečenstva - k čomu mu pomohol generál poľa - a výnimočný prihrávajúci talent Bert Jones, ktorý po deviatich úspešných sezónach v tíme Baltimore Colts dohrával posledné zápasy svojej kariéry v tíme Los Angeles Rams.

© Nike

Príležitostné použitie

Vďaka elitným športovcom, ktorí reprezentovali Field General na ihrisku, sa topánka stala populárnou medzi amatérskymi hráčmi aj zanietenými fanúšikmi, ktorí boli ohromení tým, ako zlepšila pohyblivosť a rýchlosť ich obľúbených zadákov. Čoskoro sa stala obľúbeným modelom v sade topánok na americký futbal značky Nike, ktoré značka v reklamách označovala ako "rýchle, silné a nemilosrdné", pričom uvádzala: "Neexistuje lepší spôsob, ako ísť za slávou." Hoci išlo primárne o športovú siluetu, niektorí predajcovia uvádzali model Field General aj ako dobrú voľbu pre "bežnú scénu", pričom jeho "podrážka so 150 kolíkmi" poskytovala "vzhľad profesionálov s vysokým výkonom", keďže sa naďalej objavoval na ihrisku aj mimo neho.

© Nike

Meniace sa trendy

V priebehu 80. rokov 20. storočia zažila kopačka Field General skvelý rozmach a niekoľko rokov podporovala profesionálnych hráčov, kým ju v polovici 90. rokov nenahradili technologicky pokročilejšie vzory, ako napríklad Nike Premier. Potom sa úplne vytratila, vrátila sa len v názve na topánkach ako Air Max Field General v roku 1998 a Zoom Field General v roku 2014, ktoré s pôvodným modelom vôbec nesúviseli. Potom sa na začiatku 20. rokov 20. storočia objavil nový módny trend dedičstva športových vzorov, ktorý podnietil niekoľko značiek k tomu, aby vrátili ikonické siluety z minulosti. V tomto období bola mimoriadne úspešná adidas Samba, ktorej história mala korene v európskej futbalovej kultúre, ale v roku 2023 sa začali šíriť fámy o plánoch spoločnosti Nike vrátiť sa k niektorým americkým športovým topánkam. Časopisy o teniskách naznačovali, že model Astrograbber by mal byť obnovený prostredníctvom partnerstva s luxusnou odevnou značkou Bode, a krátko nato informovali, že model Field General sa vráti v spolupráci s obchodom s luxusným oblečením Union LA.

© Nike

Skoré pozorovanie

V decembri 2023 bola herecká superhviezda Timothée Chalamet odfotografovaná pri postrannej čiare na basketbalovom zápase medzi New York Knicks a LA Clippers v neidentifikovaných teniskách s elegantným bielym zvrškom, žiarivo červenými nápismi swooshes a sýto čiernou podrážkou. Išlo o jeden z prvých prípadov, keď sa objavil nový model Field General '82. Jeho vzhľad vyvolal obrovské vzrušenie a pripravil pôdu pre silný návrat.

© Nike

Dobre načasované uvedenie na trh

Model Field General '82 bol nakoniec uvedený na trh hneď po skončení sezóny 2023/24 NFL, v ktorej Kansas City Chiefs Patricka Mahomesa porazili San Francisco 49ers len o tri body v tesnom predĺžení Super Bowlu LVIII. Mnohí hráči na ihrisku mali v ten deň obuv Nike, čo demonštrovalo trvalý odkaz siluet amerického futbalu, ktoré sú dedičstvom značky. Využijúc rozruch po Super Bowle, spoločnosť Nike vydala koncom februára 2024 prvé modely Field General '82, počnúc atraktívnym modelom "White & Varsity Red", v ktorom bol Chalamet spozorovaný len niekoľko mesiacov predtým. Vyznačovala sa takmer identickým dizajnom ako verzia z roku 1982, s rovnakým odolným zvrškom z tkanej textílie a koženým obložením na zašitej gumovej podrážke obsahujúcej mäkké penové odpruženie a podporenej podrážkou Waffle pre klasickú trakciu. Tradičné kožené Swooshe zdobili boky, nápis Nike s veľkými písmenami zdobil pätovú záložku, značka v retro štýle bola všitá do nášivky na jazyku a text o veľkosti bol vytlačený na vnútornej strane goliera v šikovnom návrate k pôvodnej obuvi.

© Nike

Štýlové farebné blokovanie

Hoci boli v modeli Field General '82 použité moderné materiály pre upokojujúco robustnú konštrukciu, nebol už vhodný na futbalové ihrisko, namiesto toho ponúkal každodenné pohodlie a presvedčivý vzhľad starej školy. Vďaka svojmu minimalistickému, obnaženému zvršku sa topánka hodila na kontrastné farebné blokovanie a spoločnosť Nike rýchlo vydala sériu ďalších farebných prevedení, z ktorých niektoré boli inšpirované retro dizajnom, ako napríklad "White & Black", iné mali modernejšie tóny. Väčšinu z nich bolo možné ľahko štylizovať a silueta bola obľúbená pre svoj ležérny, nízkoprofilový vzhľad. V tejto ranej fáze však väčšinou zostala pod radarom a dosiahla mierny úspech.

© Nike

Spolupráca so značkou Union LA

Po tomto úspešnom, ale nenápadnom uvedení na trh spoločnosť Nike pokračovala v pláne vydať tenisky v spolupráci so spoločnosťou Union LA. Nakoniec počas leta 2024 vyšli tri rôzne farebné prevedenia, pričom každé z nich obsahovalo sériu ohromujúcich a trochu rebelských zmien oproti základnému modelu, ako napríklad dodatočné prekrytia, farebné cik-cakové prešívanie a štýlové dvojité značenie. Podmanivú throwback estetiku celej kolaborácie dotvárala žltá škatuľka navrhnutá tak, aby vyzerala ako školská skrinka z 80. rokov, čím sa prikláňala k príbehu kolaborácie "Union versus Everybody". Ten rozprával príbeh úspešného stredoškolského futbalistu z tohto obdobia, ktorý vraj chodil na Union F. Hampton High - "najčerstvejšiu strednú školu v okolí" - a bol hrdý na svoju pozíciu v tíme a reprezentoval ho tým, že nosil tenisky Union LA a zodpovedajúci dres vždy, keď to bolo možné. Tento príbeh zvýšil príťažlivosť spolupráce prostredníctvom pamätných obrázkov stredoškolákov z 80. rokov, ktorí nosia tieto topánky, a farebný odtieň "Shimmer " sa stal mimoriadne vyhľadávaným.

© Nike

Farebný odtieň Comme des Garçons "Black and Pink Market

Neskôr v roku 2024 sa Nike spojila s japonskou módnou značkou Comme des Garçons, aby vytvorila ešte odvážnejšiu verziu Field General. Išlo o limitovanú verziu, ktorá bola k dispozícii len v pop-up obchode CDG 'Black and Pink MARKET MARKET', ktorý fungoval len dva týždne začiatkom novembra v Harajuku v Tokiu. Cez jej čiernu vonkajšiu stranu bolo veľkým bielym písmom opakovane vytlačené slovo "MARKET", čo malo jedinečný ohromujúci vzhľad, ktorý ešte viac upozornil na vracajúcu sa siluetu.

© Nike

Očarujúca kampaň k vydaniu

Medzitým v Spojenom kráľovstve spoločnosť Nike presadila všeobecnejšie farebné verzie vydania a uviedla na trh slušivú edíciu "London" v aplikácii SNKRS prostredníctvom očarujúcej kampane s výraznými príbehmi od kreatívnej agentúry značky Ultra a Sama Le Roya, ktorý bol redaktorom časopisu o obuvi a mediálnej platformy Hartcopy. So spoločnosťou Ultra vytvorili pokojné video zobrazujúce umelcov spájajúcich sa prostredníctvom prírody a háčkovania v exteriéri, zatiaľ čo Le Roy sa ponoril do svojej vášne pre tenisky a širšieho účelu modernej obuvi, pričom model Field General označil za "každodennú, ľubovoľne použiteľnú obuv", ktorú možno štylizovať k najrôznejším outfitom. Obom týmto filmom sa podarilo zachytiť rôzne pohľady na modernú kultúru tenisiek a ukázať, že siluety ako Field General majú široký záber aj mimo svojho športového pôvodu.

© Nike

Šum v sociálnych médiách

To všetko zabezpečilo modelu Field General '82 v prvom roku jeho návratu stabilný rast a začiatkom roka 2025 si získal širšiu pozornosť na internete. Influenceri sociálnych médií ju začali začleňovať do svojich každodenných outfitov a prezentovať jej všestranný, nostalgický vzhľad v takzvaných videách "priprav sa so mnou". Dokonale sa hodila k vtedajším módnym trendom a čoskoro bola označovaná za jednu z najlepších ležérnych topánok na nadchádzajúce leto, keďže jej popularita naďalej rástla.

© Nike

Vplyvní hráči a hlboký príbeh

Približne v tomto čase sa sezóna amerického futbalu 2024/25 blížila k svojmu vyvrcholeniu a spoločnosť Nike sa rozhodla opäť vyzdvihnúť model Field General. Tentoraz tak značka urobila v kampani navrhnutej agentúrou Dazed Studio, ktorá sa zaoberá pokrokovou zábavou v oblasti kultúry mládeže. Spoločnosť Dazed, známa tvorbou vplyvných kampaní značky s využitím odvážneho rozprávania príbehov a kreativity posúvajúcej hranice, využila svoj inovatívny štýl, aby vyzdvihla kombináciu výkonnosti dedičstva a modernej estetiky životného štýlu, ktorou disponuje model Field General, čím oslávila jeho športový odkaz a pozdvihla jeho opätovné uvedenie na trh. Do kampane sa zapojili quarterback, ktorý sa stal aktivistom za občianske práva, Colin Kaepernick, hviezda dievčenského vlajkového futbalu Janasia Wilson a linebacker New York Giants Kayvon Thibodeaux, pričom každý z nich predviedol každodennú všestrannosť Field General na snímkach inšpirovaných starými fotografiami zachytávajúcimi špičkových športovcov počas úprimných momentov mimo ihriska. Kaepernick aj Thibodeaux boli zachytení, ako relaxujú v rafinovanom ležérnom oblečení s elegantným bielo-čierno-gumovým farebným prevedením na nohách, zatiaľ čo Wilson sa objavil v športovej kombinácii mikiny a šortiek s podobným dizajnom, ale s čiernou podrážkou namiesto klasického gumového tónu. Štvrtý obrázok zobrazoval Kaepernicka a Thibodeauxa sediacich na pohovke a hrajúcich videohry, čím sa zdôraznilo, ako ho každý športovec začlenil do svojho osobného štýlu. Táto sofistikovaná kampaň, načasovaná na februárový Super Bowl 2025, ukázala nadčasovú kvalitu Field General a zároveň si uctila hlboký vplyv amerického futbalu a jeho ikonických hráčov na módu a kultúru.

© Nike

Nadčasová teniska

Od podpory hviezd amerického futbalu v 80. rokoch minulého storočia až po módnu ikonu roku 2020 prešla teniska Nike Field General úžasnou cestou. Vďaka svojim športovo zameraným vlastnostiam bola funkčne zdatná, keď sa objavila po prvýkrát, a ponúkala spoľahlivé pohodlie spolu s elegantným retro vzhľadom, keď sa po viac ako štyridsiatich rokoch silno vrátila. Dnes je vďaka svojmu nadčasovému dizajnu štýlovou lifestylovou teniskou, ktorá ďaleko prekračuje svoje športové korene a dostáva sa do sfér, ktoré by si pôvodná silueta sotva vedela predstaviť.

Read more

SPORTSHOWROOM používa súbory cookie. O našej politike používania súborov cookie.

ďalej

Vyberte si svoju krajinu

Európe

Ameriky

Ázia a Tichomorie

Afriky

Stredný Východ