New Balance
990
Prémiová bežecká obuv, ktorá sa stala vyhľadávanou lifestylovou teniskou.
Vynovená značka
Bostonská značka obuvi New Balance bola založená pred viac ako 100 rokmi, ale až keď ju v roku 1972 kúpil mladý podnikateľ Jim Davis, začala sa skutočne rozvíjať. Jej predchádzajúci majitelia vyrábali bežeckú obuv od začiatku 60. rokov 20. storočia, a hoci Davis rozšíril sortiment značky aj na oblečenie na voľný čas, naďalej vyrábal športovú obuv, pričom využil bežeckú mániu, ktorá zachvátila Spojené štáty v 70. a 80. rokoch. V tom čase mala spoločnosť New Balance svoju základňu v Bostone, ktorý bol centrom tohto nového trendu. To Davisovi umožnilo rozvíjať spoločnosť a výrazne rozšíriť počet jej zamestnancov zo šiestich, ktorých získal pri prevzatí. Koncom 70. rokov zhromaždil tím vysokokvalifikovaných výskumníkov, vývojárov a návrhárov obuvi. S touto skupinou inovatívnych odborníkov bola jeho obnovená značka pripravená vyrábať jednu z najikonickejších siluet v histórii tenisiek: New Balance 990.
Odvážny plán
Na jar roku 1978 sa na Davisa obrátili členovia oddelenia výskumu a vývoja spoločnosti New Balance so svojím plánom vytvoriť výnimočnú bežeckú obuv. Aby sa im podarilo tento cieľ dosiahnuť, vyslovili odvážnu požiadavku - aby dostali voľnosť pracovať bez akýchkoľvek časových alebo finančných obmedzení. Keďže Davis bol sám ambiciózny človek, projekt okamžite schválil a tím sa pustil do práce na prelomovej siluete, ktorá by značku posunula do novej éry úspechu.
Dokonalá rovnováha
Po takmer štyroch rokoch tvrdej práce mal dizajnérsky tím New Balance v rukách hotový prototyp a boli prijaté opatrenia na vydanie v roku 1982. Topánka, ktorú predstavili Davisovi, bola nabitá technológiami a poskytovala dokonalú kombináciu podpory a flexibility - na tú dobu niečo úplne jedinečné. Podľa reklamy v ranom katalógu na model 990 mali síce návrhári obuvi tieto dva atribúty väčšinou na zreteli, ale zvyčajne sa im nepodarilo dosiahnuť správnu rovnováhu a nakoniec vznikli topánky, ktoré mali buď jednu, alebo druhú vlastnosť, ale nie obe. Oproti tomu model 990 ponúkal "mimoriadnu flexibilitu bez najmenšej obete na podpore".
Technologicky vyspelý dizajn
Túto žiadanú kombináciu umožnilo obuvi dosiahnuť niekoľko prvkov, v neposlednom rade aj patentované zariadenie značky Motion Control Device, ktoré bolo "vyrobené z pevného, ale pružného polyuretánu", takže obopínalo pätu bez toho, aby príliš obmedzovalo pohyb. Táto podporná zložka bola tak dobre premyslená, že ju New Balance používa dodnes. Keď bolo o pätu postarané, zvyšok zvršku bol "skonštruovaný presne ako papuča", čo modelu 990 dodalo jeho bezkonkurenčnú flexibilitu. Bez obáv o čas alebo peniaze mohol tím investovať aj do technicky náročnej metódy proti pošmyknutiu, čím vznikla neuveriteľne pohodlná obuv, ktorá, ako sa uvádza v katalógu, "lepšie sedí, lepšie sa cíti a poskytuje väčšiu flexibilitu." Podrážka Superflex pod nohami odolávala opotrebovaniu "takmer o 30 % lepšie ako bežné materiály podrážky" a jej "inovatívna podložka z uhlíkovej gumy na päte" zlepšila odolnosť v tejto vysoko používanej oblasti. Medzitým bola medzipodrážka "vyrobená z troch rôznych vrstiev EVA" pre maximálne tlmenie nárazov a pohodlie. A nakoniec, New Balance sa naďalej zameriaval na svoju obchodnú značku "šírka-veľkosť", ktorá bola v tom čase exkluzívna pre značku, vďaka čomu bol model 990 k dispozícii "v rôznych šírkach, pre dokonalejšie prispôsobenie".
Rekordná cenovka
Výroba takejto špičkovej bežeckej obuvi bola nákladná záležitosť, najmä preto, že spoločnosť New Balance bola známa tým, že svoje výrobky vyrábala v Spojených štátoch, namiesto toho, aby využívala výhody lacnej pracovnej sily dostupnej v zahraničí ako niektoré iné vtedajšie značky obuvi. To znamenalo, že model 990 sa musel predávať za vyššiu cenu, a spoločnosť New Balance tak vytvorila novú cestu tým, že vyrobila prvú bežeckú obuv za 100 dolárov. Stanovenie takejto vysokej ceny bolo trochu riskantné vzhľadom na to, že žiadna iná značka si neúčtovala toľko a mnohí pochybovali, či bude niekto ochotný zaplatiť toľko za bežeckú obuv. Nakoniec tento krok spoločnosti prospel. Marketingový tím, ktorý už predtým vymyslel šikovný slogan: "Na stupnici 1000 je táto topánka 990", sa do ceny oprel a vo svojej reklame uviedol: "Keď za bežeckú obuv zaplatíte toľko, koľko stojí 990, máte právo očakávať, že sa bude dobre nosiť." Vďaka tvrdej práci dizajnérskeho tímu značky New Balance sa tak aj stalo, čo znamená, že rastúca skupina bežcov v krajine bola viac než ochotná zaplatiť za jej zvýšenú kvalitu o niečo viac. Mimo športového sveta bola táto obuv obľúbená medzi bežnými nositeľmi pre jej vynikajúci strih a pohodlný pocit, ale bola vnímaná aj ako symbol statusu; koniec koncov, môcť si dovoliť pár tenisiek za 100 dolárov svedčilo o určitej úrovni bohatstva.
Nečakaný úspech
Keď boli tenisky New Balance 990 v roku 1982 uvedené na trh, vyčnievali z vtedajšej typickej farebnej bežeckej obuvi svojou mestskou farebnosťou a veľkým logom N Terryho Hecklera na bočných stranách, ktoré sa stali charakteristickými prvkami budúcich verzií. Davis predpokladal, že spoločnosť predá približne 5 000 párov, ale skutočné výsledky ďaleko predčili jeho očakávania. Obuv sa stala okamžite úspešnou, keďže v prvom roku sa jej kúpilo viac ako desaťnásobok predpokladaného počtu, čo značku posunulo do nových výšin. Bežci boli ohromení tým, čo sa v jednom z vtedajších článkov v časopise opísalo ako "technologicky najpokročilejšia bežecká obuv na trhu". Ten istý článok odporúčal model 990 "pre oddaných bežcov, ktorí hľadajú optimálnu kombináciu flexibility a kontroly pohybu", pričom uviedol, že jeho "sofistikovaná kombinácia ochrany, pohodlia a kontroly pohybu" prichádza "bez najmenšieho obmedzenia prirodzeného rozsahu pohybu chodidla".
Experimentovanie s technológiami
Vďaka týmto vlastnostiam sa model 990 stal obľúbenou voľbou aj v nasledujúcich rokoch a Davis na tento úspech nadviazal vývojom série podobne vyzerajúcich modelov, ktoré boli vydané počas desiatich rokov od roku 1986 do roku 1996 a mali čísla od 995 do 999. Každý z nich poskytol dizajnérom spoločnosti New Balance príležitosť experimentovať s novými technológiami, ktoré sa nakoniec dostali aj na samotný model 990. Počas celého tohto obdobia však originál z roku 1982 zostal nezmenený a až v roku 1998 sa Davis konečne rozhodol poskytnúť obľúbenej tenise prvú technologickú aktualizáciu.
Druhá verzia
New Balance 990v2 sa od pôvodnej 990 vizuálne aj technologicky líšila, ale jej základné použitie priedušnej sieťoviny a mäkkého semišového obloženia na zvršku ju označovalo za evolúciu klasiky z roku 1982. Napriek tomu sa celkové usporiadanie a tvar prekrytí zmenili, aby boli o niečo elegantnejšie a viac vynikla sieťovina. Ďalšie prekrytie bolo možné vidieť aj na orámovaní prednej časti chodidla, čím sa do estetiky vniesla väčšia hĺbka, zatiaľ čo na časti špičky, bočníc a päty boli použité reflexné prvky. Najväčšou inováciou predstavenou na druhej verzii modelu 990 bola tlmiaca medzipodrážka ABZORB, ktorej zmes vysokokvalitných pien poskytovala ešte lepšie tlmenie pod nohami. Okrem zvýšenia výkonu dodala podrážka ABZORB modelu 990v2 aj úplne iný vizuálny charakter, so zaoblenejším profilom a uzavretou bublinou tlmenia vyčnievajúcou z päty, ktorá túto technológiu skutočne vystavila na obdiv. Okrem toho bola na zložitých vzorkách dezénu priľnavej podrážky použitá protišmyková guma, jazyk mal hrubšie polstrovanie, aby sa znížil tlak na šnúrky, a niektoré efekty značky boli vyšité pre ešte jemnejší vzhľad.
Ďalšie dlhé čakanie
Hoci vylepšená technológia modelu 990v2 z neho urobila obľúbené pokračovanie, fanúšikovia tejto línie museli čakať niekoľko rokov, kým sa opäť dočkali jeho opakovania, počas ktorého do širšej série pribudli modely 991, 992 a 993. V roku 2012 potom spoločnosť New Balance vydala tretiu edíciu modelu 990. V tomto symbolickom roku si táto silueta pripomenula 30. výročie, pričom v tom čase si vytvorila niečo, čo denník New York Times označil za "kult". Jej úspech bol čiastočne spôsobený jej všestrannosťou, vďaka ktorej sa stala populárnou na univerzitných kampusoch, čím si vyslúžila prezývku "frat cruiser". Obľúbili si ho aj o niečo starší ľudia, ktorým sa páčila úroveň komfortu, a jeho funkčná konštrukcia a nekomplikovaný štýl sa páčili aj mnohým známym osobnostiam vrátane Steva Jobsa, ktorý si obľúbil modely radu 990.
Nový model s novou technológiou
Mužom, ktorý stál za modelom New Balance 990v3, bol senior dizajnér výkonnostného behu Andrew Nyssen. V spoločnosti pôsobí necelých desať rokov a do modelu 990 vniesol nový pohľad, vyvinul jeho vzhľad a opäť zmenil jeho technologické zloženie. Mala ešte elegantnejší zvršok ako jej predchodkyňa, pričom ešte viac priedušnej sieťovej vrstvy odhalil zaoblený tvar semišových prekladov. Upravená bola aj technológia v jednotke podrážky, kde medzipodrážka ENCAP nahradila tlmenie ABZORB z modelu 990v2. Tento alternatívny systém odpruženia, pozostávajúci z polyuretánového rámu s ľahkou doskou z mäkkej peny EVA vo vnútri, poskytoval nohe väčšiu stabilitu a zároveň vynikajúcu úroveň pohodlia. Medzitým bol pod klenbu vložený driek z uhlíkových vlákien pre dodatočnú podporu a na podrážke sa objavila odolná guma Ndurance, ktorá bola prepracovaná tak, aby poskytovala ešte lepšiu trakciu ako predtým. Z estetického hľadiska bolo opäť upravené označenie, keďže logo N na každom boku bolo o niečo väčšie s výrazne definovaným obrysom, vďaka čomu bolo odvážne a pútavé. Jazyk bol tiež nafúknutejší a na jeho textúrovanom povrchu sa zobrazoval nápadný súbor textov "New Balance USA". To všetko dodalo modelu 990v3 ďalší štýl, zatiaľ čo silná podpora pod nohami znamenala, že bol stále účinný ako bežecká obuv, čo je možno dôvod, prečo sa stal jedným z najúspešnejších modelov 990.
Chris Davis a trend "otcovských topánok
Krátko po vydaní modelu 990v3 začala spoločnosť New Balance prechádzať zmenou zamerania. Jim Davis sa ako majiteľ vždy bránil myšlienke prebalenia športových modelov značky na lifestylovú obuv, pričom jeho hlavným želaním bolo zamerať sa skôr na technický výkon než na módu. Jeho syn Chris, ktorý nastúpil do spoločnosti v roku 2008, mal však iné predstavy. Keď sa Chris vyšplhal v podniku vyššie, začal mať väčší vplyv a postupne zmenil prístup svojho otca, čím sa značka a 990 vydali novým smerom. Výsledkom bolo, že keď v roku 2016 vyšla štvrtá verzia siluety, bola vyrobená s ohľadom na nastupujúci trend "otcovskej obuvi". Tento nostalgický štýl sa spájal s tými z 80. a 90. rokov, keď topánky mali tendenciu mať hrubšiu podrážku a väčší dôraz na každodenné pohodlie. V tom istom období bola na vzostupe aj estetika Normcore, ktorej zástancovia uprednostňovali funkčnú obuv s nadčasovým vzhľadom, takže načasovanie Chrisovho rozhodnutia bolo ešte lepšie.
Model 990v4
Keďže model 990 si vždy zachovával klasickú estetiku 80. rokov, nebolo potrebné veľa práce na tom, aby sa model v4 prispôsobil módnym trendom polovice a konca roka 2010. Výsledkom bolo, že vyzeral dosť podobne ako jeho predchodca, s niekoľkými drobnými úpravami tvaru semišového a sieťovaného obloženia zvršku, efektov značky a dezénu podrážky, ktorá obsahovala ešte viac gumy Ndurance. Zachovala si odolnú, ale podpornú podrážku ENCAP a jej driek z uhlíkových vlákien bol vymenený za rovnako podporný, ale pružnejší plastový. Vďaka týmto pohodlným a praktickým vlastnostiam sa model 990v4 stal vynikajúcou voľbou na každodenné nosenie, zatiaľ čo estetika topánky dad oslovila široké publikum, od fanúšikov bežných tenisiek až po všetkých, ktorí hľadajú moderný a spoľahlivý kúsok obuvi.
Prosperujúce obdobie
Úspech modelu 990v4 sa zhodoval so všeobecnejším obdobím prosperity značky New Balance, ktoré viedlo k celému radu úžasných spoluprác. Medzi najvýznamnejšie patrili klasický model 990v2 navrhnutý americkou lifestylovou značkou Kith, švihácky model 990v3 vytvorený v spolupráci s dizajnérskym štúdiom JJJJound a elegantný model 990v4 vyrobený v spolupráci s legendárnym módnym domom Stüssy.
Staviame na úspechu
Tieto spolupráce prinášali modelovému radu 990 čoraz viac fanúšikov a netrvalo dlho, kým do kolekcie pribudla piata verzia, keďže značka stavala na tomto obnovenom raste. Primárnou inováciou modelu 990v5, ktorý prišiel v roku 2019, bol pásik TPU Power Strap, ktorý priniesol výnimočnú podporu členku pri zachovaní celkovej flexibility, ktorou je táto séria taká známa. Pod nohami bolo pohodlie, ktoré poskytovala medzipodrážka ENCAP, ďalej zvýšené hubovitou vložkou Ortholite a podrážka bola vyrobená s použitím fúkanej gumy, takže bola ľahšia a pružnejšia. Aby sa vykompenzovala skutočnosť, že tento materiál bol menej odolný ako štandardná guma, mnohé z prepracovaných trakčných podložiek obsahovali odolnú gumu Ndurance, ktorá bola teraz základom radu 990. Z estetického hľadiska vyzerala v5 ako kombinácia štyroch predchádzajúcich iterácií s aktualizovaným označením, ktoré zahŕňalo reflexný emblém vlajky na jazyku a štíhlejšie logo N na bočniciach.
Nosili ich supermodelky a otcovia
Spoločnosť New Balance pri príležitosti vydania modelu 990v5 spustila dôvtipnú reklamnú kampaň so sloganmi ako "Vyrobené pre tých, ktorí majú vysoké nároky" a "Najlepšie strážené tajomstvo v teniskách". Najpamätnejší slogan hral na skutočnosť, že model 990 teraz mohli vidieť na nohách všetci, od celebrít, ktoré dbajú na módu, až po otcov hľadajúcich pohodlie, a uvádzal, že ho "nosia supermodelky v Londýne a otcovia v Ohiu". Táto veta nielenže pokračovala v kapitalizácii trendu otcovských topánok, ktorý bol koncom roka 2010 stále v plnom prúde, ale odkazovala aj na väzby modelu 990 na celebrity. Súčasní módni influenceri, ako napríklad modelka Kaia Gerber, začali nosiť v5 na verejnosti a začiatkom roka 2020 sa objavili na všetkých sociálnych sieťach vďaka známym fanúšikom, ako napríklad Timothée Chalamet a Zoë Kravitz.
Noví kreatívni partneri
V nadväznosti na spoluprácu z konca roka 2010 spoločnosť New Balance hľadala nových kreatívnych partnerov, ktorí by vytvorili jedinečné farebné prevedenia modelu v5. Jedným z prvých bol inovatívny návrhár Junya Watanabe z Comme des Garcons, ktorý začiatkom roka 2019 odhalil dve štýlové verzie. Po nich nasledovali výrazné partnerstvá s profesionálnym basketbalistom Kawhim Leonardom a newyorským odevným dizajnérom Engineered Garments. Jedna z najdôležitejších spoluprác však bola s lifestylovou značkou Teddyho Santisa Aimé Leon Dore, pretože pripravila pôdu pre ešte hlbší a plodnejší vzťah.
Nábor Teddyho Santisa
V rokoch 2019 a 2020 Aimé Leon Dore spolupracoval so spoločnosťou New Balance na troch rôznych projektoch, keď Santis vniesol newyorské vplyvy svojej značky do siluet 997, 990v2 a 990v5. Vďaka nim si obaja vytvorili silný vzťah, ktorý vyvrcholil tým, že Santis bol v apríli 2021 vymenovaný za kreatívneho riaditeľa línie New Balance Made in USA. O rok neskôr tento grécko-americký módny návrhár vydal prvú kolekciu vo svojej novej funkcii. V nej sa ponoril hlboko do dedičstva modelového radu 990, nanovo stvárnil modely 1 až 3 a vtlačil im svoj charakteristický nostalgický štýl. Jeho práca pomohla predstaviť svetu to najlepšie zo značky a Santisovo oddelenie Made in USA sa stalo kľúčovou súčasťou úspechu New Balance na začiatku roka 2020. V roku 2023 pokračoval v rozširovaní kolekcie vlastným poňatím modelu v4 a potom sa zameral na najnovšieho člena série: 990v6.
Zlepšenie výkonu modelu 990v6
Model New Balance 990v6 sa prvýkrát objavil koncom roka 2022, keď sa značka snažila poskytnúť svojej najikonickejšej siluete ďalšie technologické osvieženie. Model v6, ktorý prichádza v rovnakých mestských tónoch ako všetky predchádzajúce uvádzacie modely, ktoré sa pohybujú od elegantnej bielej cez rôzne odtiene sivej až po sýtu čiernu, bol založený na pretrvávajúcich zásadách radu NB 990 - vytvoriť ten najlepší možný produkt. Do elegantnej siluety boli preto pridané tie najaktuálnejšie inovácie, pričom najmä jednotka podrážky dostala aktualizáciu zvyšujúcu pohodlie. Do medzipodrážky popri stále spoľahlivom odpružení ENCAP pribudla nová vysoko výkonná pena známa ako FuelCell. Táto vysoko citlivá pena, ktorá bola pôvodne predstavená v elitnej bežeckej obuvi New Balance v roku 2019, kombinuje TPU napustené dusíkom s EVA a ponúka výnimočnú úroveň návratnosti energie a pohodlia v ľahkom a odolnom balení. Okrem toho zvršok odhalil viac sieťoviny ako kedykoľvek predtým, keďže semišové prekrytia boli zredukované cez strednú časť chodidla, čo prinieslo ďalšiu priedušnosť pozdĺž bokov. Táto zmena zároveň dodala modelu v6 výraznú estetiku, najmä preto, že logo N bolo teraz prvýkrát v histórii modelu 990 umiestnené priamo nad sieťovinovou podložkou. Podrážka pod nohami zostala rovnako priľnavá a odolná ako vždy vďaka starostlivo navrhnutému vzoru behúňa a gumovej vrstve Ndurance.
Vzrušujúce spolupráce
Model 990v6 so svojimi oblými prekrytiami, zjednodušeným dizajnom a podpornými prvkami predstavoval pri svojom uvedení na trh to najlepšie z New Balance, vďaka čomu sa stal v nasledujúcich rokoch neuveriteľne populárnym. Teddy Santis vniesol do modelu v6 svoju vlastnú jedinečnú pečať tým, že navrhol sériu štýlových farebných prevedení a silueta prilákala nové vzrušujúce partnerstvá s módnymi značkami, ako sú Carhartt WIP, WTAPS a Kith, ako aj so známym spolupracovníkom značky New Balance Joe Freshgoods. Jedny z najvyhľadávanejších kolaboratívnych verzií modelu 990v6 boli vytvorené s excentrickým raperom Actionom Bronsonom, ktorý navrhol dve nezabudnuteľné farebné verzie v roku 2023, a luxusnou talianskou módnou značkou Loro Piana, ktorej elegantná ponuka bola limitovaná len na 1000 párov, vďaka čomu bola veľmi žiadaná.
Lokálne vyrábané, celosvetovo zbožňované
Keď v roku 1982 vyšiel model New Balance 990 prvýkrát, posunul hranice výkonnostnej bežeckej obuvi a vyzval priemysel na výrobu technologicky pokročilejšej obuvi pre všetky typy bežcov. Pomohla vytvoriť silnú identitu spoločnosti New Balance v čase, keď spoločnosť preukázala jasné hodnoty tým, že sa zaviazala k domácej výrobe namiesto využívania lacnej zahraničnej pracovnej sily. Tým sa ukázala širšia oddanosť kvalite, ktorou je značka známa dodnes. Model 990 bol vždy spájaný s touto úrovňou dokonalosti a jeho dizajnéri vždy dbali na to, ako aktualizujú tenisky, a zabezpečovali, aby sa vždy zachovali najvyššie štandardy. Keď sa Chrisa Davisa v roku 2018 pýtali na pôvodnú 990, opísal ju ako dokonalý príklad étosu New Balance "Fearlessly Independent", ktorý značke umožnil prijať jej výstrednosti a ukázať svoju vlastnú osobitú identitu. V nadväznosti na tento étos dal Davis modelu 990 neuveriteľne široký záber a dnes je obľúbený medzi rôznymi typmi ľudí na celom svete, pričom mnohí ho považujú za jednu z najikonickejších tenisiek v histórii.