ASICS
Gel-NYC
Silueta moderného životného štýlu predstavuje viac ako tri desaťročia technológie Gel.
Oslava dedičstva
Keď ASICS v roku 1986 zaviedol do svojej bežeckej obuvi tlmenie Gel, úplne to zmenilo osud značky a pomohlo jej športovej obuvi konkurovať špičkovým inováciám jej konkurentov v odvetví. Odvtedy bola technológia Gel použitá v desiatkach modelov, pričom neustále aktualizácie zlepšovali jej výkonnosť do takej miery, že v súčasnosti patrí medzi najuznávanejšie tlmiace materiály modernej doby. V roku 2023 sa spoločnosť ASICS rozhodla osláviť toto dedičstvo úplne novou siluetou s názvom Gel-NYC. Jej dizajn vychádzal z obľúbených topánok s odpružením Gel zo svojich archívov a čerpal inšpiráciu z New Yorku; pulzujúceho mesta, po ktorom bol pomenovaný.
Awake NY
Model ASICS Gel-NYC bol ohlásený ku koncu roka 2022, ale nebola to len japonská spoločnosť, ktorá odhalila nadchádzajúce uvedenie na trh; informácie zverejnila aj odevná značka Awake NY. Pôvodne newyorskú módnu značku založil v roku 2012 dizajnér Angelo Baque, ktorý si počas desaťročného pôsobenia v streetwearovej značke Supreme získal povesť veľmi invenčného tvorcu. Po úspešnom období na poste riaditeľa značky odišiel, aby sa venoval vlastným aktivitám, z ktorých jednou bola Awake NY. Baque dúfal, že prostredníctvom svojej tvorby zachytí podstatu New Yorku - mesta, v ktorom sa sám narodil a vyrastal - a predstaví ju svetu. Prvých niekoľko rokov bola jeho spoločnosť malá a ponúkala limitované série jeho štýlového oblečenia, ale potom, v roku 2017, sa značka začala rozrastať a v priebehu nasledujúcich rokov Baque otvoril pop-upy na miestach, ako je napríklad newyorský Dover Street Market.
Silný základ
O dva roky neskôr, v roku 2019, Awake NY a ASICS prvýkrát nadviazali spoluprácu a spolupracovali na modeli Gel-Kayano 5 360, ktorý sa ukázal ako veľmi populárny. To vydláždilo cestu niekoľkým ďalším spoločným teniskám, pričom každá z nich bola podporená skákavým odpružením Gel tejto značky. Do roku 2022 sa z nich stal impozantný tím a nastal čas, aby urobili ďalší kreatívny krok: spoločne navrhli novú siluetu. Pre ASICS to znamenalo riadiť sa zásadou "zdravý duch v zdravom tele", z ktorej pochádza názov značky, a oslavovať dedičstvo svojej bežeckej obuvi s odpružením Gel. Medzitým Baque chcel model, ktorý by bol poctou New Yorku a odrážal základnú filozofiu Awake NY tým, že by bol univerzálny a príťažlivý pre jednotlivcov z rôznych prostredí. Vracajúc sa k tomu, čo nazval "podstatou toho, kde sme s ASICS v roku 2019 začali", Baque si predstavoval, akú obuv by chceli deti vyrastajúce v mestských oblastiach, ako je Queens alebo parížske predmestie. To viedlo k teniskám, ktoré by sa dali nosiť "na každý deň" a ktoré by vyzerali dobre "s oblekom a teplákovou súpravou". Ako taká musela mať najvyššiu kvalitu bez toho, aby bola príliš drahá. Na dosiahnutie tohto cieľa bolo potrebné odborné remeselné spracovanie, ale Baque dôveroval spoločnosti ASICS, ktorá podľa neho vyrába "najlepšie bežecké topánky". Jeho poslednou podmienkou bolo, aby "v názve topánky bolo zastúpené mesto New York", a tak bol zvolený model Gel-NYC, pretože vystihoval dve kľúčové inšpirácie, ktoré stáli za modelom. S týmito základnými prvkami sa obe značky pustili do navrhovania obuvi, ktorá by rozprávala príbeh streetwearu a jeho spojenia s kreativitou, New Yorkom a širšou kultúrou.
Štýl Y2K
S cieľom osláviť spoločnosť ASICS a dedičstvo jej bežeckej obuvi na báze gélu sa Baque a jeho tím ponorili do archívov japonskej značky, aby zistili, čo sa im podarilo nájsť. Objavili technické aj estetické prvky, ktoré by reprezentovali to najlepšie z radu Gel, a spojili ich na modeli Gel-NYC, aby zabezpečili jeho funkčnú a štylistickú zdatnosť. Ako hlavný vplyv na zvršok boli použité dva bežecké modely zo začiatku roka 2000, pričom hlavnou inšpiráciou bol model Gel-Nimbus 3 a nápady na jemnejšie detaily dodal model Gel-MC Plus V. Výsledkom je vrstvený zvršok s vysoko priedušnou sieťovinou s otvorenými bunkami ako základom a rôznymi zakrivenými panelmi nad zvrškom. Tieto prekrytia, vyrobené z prémiových materiálov, ako je syntetická koža a semiš pre vysokokvalitný pocit, odrážali vplyv éry Y2K modelu Gel-NYC a dodávali mu presvedčivý retro štýl. Medzitým pozdĺž bokov plynuli charakteristické logá vlny ASICS a nápisy Gel boli votkané do zadnej časti topánky, pričom ďalší vyšívaný emblém na jazyku a 3D text ASICS zdobili bočnú pätu, aby dotvárali elegantný branding topánky.
Špičková jednotka podrážky
Podrážková jednotka bola pod nohami plná technologicky vyspelých prvkov vrátane aspektov prevzatých z modelu Gel-Cumulus 16 z roku 2014, ktorý bol známy svojím pohodlným odpružením. Mala medzipodrážku FluidRide, ktorá spájala ľahký materiál Solyte pohlcujúci nárazy s odolnou, citlivou penou SpEVA, aby poskytovala neuveriteľnú podporu. Tú posilňovali viditeľné vložky Gel v prednej časti chodidla a na päte, ktoré dodávali dodatočný pocit odrazu a zároveň vytvárali pútavý vizuálny efekt. Pokiaľ ide o trakciu, delená gumová podrážka bola priľnavá a zároveň pružná, pričom v jej strede sa nachádzala línia Guidance Line. Táto vertikálna ohybová drážka, ktorá sa tiahla od päty po špičku, pomáhala chodidlu k prirodzenejšiemu pohybu tým, že sa ohýbala tak, aby podporovala správne ohýbanie prednej časti chodidla a absorbovala záťaž pri každom kroku, čím zlepšovala prispôsobenie, zvyšovala pohodlie a obmedzovala bolestivosť chodidla. Pod strednou časťou chodidla sa nachádzal pružný driek znižujúci torziu, ktorý uľahčoval lepšiu stabilitu a kontrolu, vďaka čomu sa model Gel-NYC stal vynikajúcou všestrannou teniskou.
Dve výrazné farebné vyhotovenia inšpirované mestom New York
Vďaka výraznej kombinácii nostalgického vzhľadu a využitia moderných technológií predstavoval celkový dizajn ASICS Gel-NYC to najlepšie zo starého a nového. To umožnilo Baqueovi prevziať vplyvy dynamického ducha New Yorku a aplikovať ich na siluetu, aby vytvoril duo výrazných debutových farebných prevedení, ktoré oslavovali jeho rodné mesto. Vďaka predchádzajúcim spoluprácam si spoločnosti ASICS a Awake NY vybudovali povesť odvážnych a živelných vo výbere farieb a tieto topánky neboli iné. Baque sa inšpiroval živou hudobnou scénou mesta a vytvoril dva výrazné páry tenisiek Gel-NYC, z ktorých každý má jedinečný príbeh. Prvý mal základnú vrstvu Pure Silver, semišové prekrytia v sýtom fialovom odtieni známom ako Gothic Grape a zlaté zvýraznenia nad logami na bočných stenách a medzipodrážke. Táto výrazná kombinácia farieb bola poklonom americkému raperovi Raekwonovi a jeho sólovému albumu z roku 1995 "Only Built 4 Cuban Linx...". Raekwon, zakladajúci člen monumentálneho hip-hopového kolektívu Wu-Tang Clan, sa už po niekoľkých rokoch pôsobenia v skupine rozhodol pre kariéru sólového umelca a táto nahrávka z roku 1995 bola jeho prvým samostatným počinom. Získala široké uznanie kritikov aj fanúšikov hip-hopu, ktorí ju považujú za jeden z najlepších albumov všetkých čias. Na dizajn Gel-NYC Baque použil farby z pôvodného vydania kazety "Only Built 4 Cuban Linx...", ktorej obal aj kazeta mali fialový odtieň. Ďalší americký raper Cam'Ron poskytol Baquemu nápad na jeho druhú farebnú verziu: Gel-NYC "Teal Pink". Ten mal rovnaký základ Pure Silver, so semišovým obložením v žiarivej tyrkysovej farbe s názvom Green Blue State spolu s pastelovo ružovými odleskami. Druhá farba bola priamym odkazom na lásku manhattanského umelca k ružovému oblečeniu, najmä ako pocta kožuchu, ktorý mal slávne oblečený počas newyorskej módnej prehliadky začiatkom roka 2000. Cam'Ron, ktorý je vášnivým sledovateľom módy a príležitostným návrhárom, tiež uviedol, že má záľubu v tyrkysovom oblečení, preto tento odtieň pridal do druhého návrhu Gel-NYC Baque.
Úspešné vydanie
Spoločné tenisky ASICS Gel-NYC x Awake NY boli svetu odhalené v januári 2023, keď sa objavili na móle počas parížskeho týždňa módy. Baque ešte stále nemal vlajkový obchod - ten mal byť neskôr v tom istom roku otvorený v newyorskej štvrti Lower East Side - a topánku ponúkal v sérii pop-upov, z ktorých jeden sa nachádzal na Rue des Francs-Bourgeois vo francúzskom hlavnom meste; na ulici známej svojimi prvotriednymi módnymi butikmi. Model Gel-NYC zaznamenal okamžitý úspech a v priebehu rokov 2023 a 2024 nasledovali početné farebné verzie pre všeobecné vydanie. Spolu s nimi inšpirovali úžasné návrhy Awake NY ďalšie kreatívne subjekty k výrobe vlastných kolaboratívnych verzií novej siluety, čoho výsledkom bolo množstvo excentrických tenisiek.
Nové partnerstvá
Tieto spolupráce sa začali už na začiatku životnosti modelu Gel-NYC, pričom prvé partnerstvá vznikli len niekoľko mesiacov po tom, ako vyšli tenisky Awake NY. Možno je príznačné, že prvé dve boli s bostonským predajcom oblečenia Bodega a japonskou značkou Fujitaka, ktorá je známa výrobou kvalitných kožených doplnkov. Topánky Bodega boli pomenované "After Hours" (po hodinách), keďže si uctili mestá, z ktorých obe značky pochádzajú. Jej široká sieťovina pripomínala mestské ploty a dizajn jej prekrytí evokoval zložité spojenia, ktoré sa nachádzajú v mestskej infraštruktúre, zatiaľ čo farebná paleta šedej a hnedej evokovala vyblednutý asfalt a betónové steny, pričom jej žiarivé odlesky napodobňovali neónové odtiene svetiel výkladov po zotmení. Naopak, dizajn "Imbari Pack" spoločnosti Fujitaka sa vyznačoval tlmenejšou farebnou schémou s elegantnou námorníckou farbou a ďalšími sýtymi odtieňmi modrej. Mal tiež jedinečný systém šnurovania a dynamické efekty prešívania, čo mu dodávalo osobitý vzhľad.
Aktualizácie a variácie
V roku 2024 spoločnosť ASICS rozšírila kolekciu Gel-NYC o variant Utility; robustnejší variant, ktorého odolné a vodeodolné vlastnosti ho robili skvelým na outdoorové dobrodružstvá. Ďalší model s názvom Gel-NYC 2055 sa inšpiroval bežeckými topánkami značky GT-2050 a GT-2060, pričom prepracoval aspekty päty, šnurovania a loga na bočnej strane, aby ponúkol vlastný presvedčivý vzhľad. Okrem toho bol model NYC naďalej obľúbenou voľbou pre partnerov na spoluprácu. ASICS spojil sily s ďalšími japonskými spoločnosťami, ako napríklad Needles, ktorá navrhla nenápadnú čiernofialovú tenisku, športovou streetwearovou značkou ballaholic, ktorej švihácky farebný odtieň bol potiahnutý sviežim zeleným semišom, módnou značkou emmi zameranou na jogu so štýlovou exkluzívnou dámskou ponukou a streetwearovým butikom atmos, ktorého farebný odtieň Blue Topaz bol vytvorený spolu s dámskou odevnou značkou Lagua Gem. Ďalej americká lifestylová značka PLEASURES vytvorila farebný odtieň inšpirovaný prírodou s prezývkou "World of Pleasures" a newyorská streetwearová spoločnosť Hidden NY pracovala na elegantných bielo-zelených teniskách s akcentom pixelových efektov odkazujúcich na jej online pôvod. Európske značky ako Sneakmart tiež vytvorili jedinečné edície, zatiaľ čo berlínska kozmetická influencerka, modelka, vizážistka a ambasádorka značky Schwarzkopf Kicki Yang Zhang vytvorila dve výrazne odlišné edície, jednu čiernu s úžasnými striebornými odleskami, druhú pôvabnú zmes bielej a ružovej. Módna osobnosť narodená v Šanghaji sama predviedla topánky v nezabudnuteľnej reklamnej kampani, v rámci ktorej sa radila s profesionálnym kaskadérom, ktorý ju naučil, ako správne padať na chrbát pri trampolíne a balansovať na lanách, aby získala zábery potrebné na spravodlivé vydanie. Mimo sveta módy dostali svoje vlastné návrhy aj populárne japonské anime série Bleach a Naruto, pričom každý z nich mal charakteristické detaily odkazujúce na postavy z príslušných seriálov, vďaka čomu sa stali veľmi vyhľadávanými medzi ich vášnivými fanúšikmi.
Silný príbeh
Pri navrhovaní modelu Gel-NYC urobil ASICS niečo, čo značka ešte nikdy predtým neurobila: spolupracoval s inou spoločnosťou na vytvorení úplne novej obuvi. Hoci jej estetika bola odvodená od série predchádzajúcich modelov, Gel-NYC má svoj vlastný jedinečný vzhľad, ktorý, ako povedal sám Baque, spája "trochu novej technológie s trochou staršieho dizajnu". Výsledkom je pohodlná teniska, ktorá vyjadruje moderný štýl, ale pôsobí, akoby tu bola už roky. Ako produkt prosperujúcej spolupráce spoločnosti ASICS so spoločnosťou Awake NY reprezentuje odvážny štýl New Yorku bez toho, aby stratila športový ráz bežeckej obuvi starej školy, a zároveň rozpráva silný príbeh o streetwearovej kultúre a dedičstve značky.